Namaz Vakitleri

22 Cemâziye'l-Evvel 1446
24 Kasım 2024
İmsak
06:24
Güneş
07:54
Öğle
12:55
İkindi
15:24
Akşam
17:47
Yatsı
19:11
Detaylı Arama

Allah Yolunda Cihad (Sorular ve Cevaplar)

Prof. Dr. Mahmud Es'ad COŞAN

6 Zilka'de 1407 / 02.07.1987
Ankara

Açıklama

Hocamız, Gönül dostumuz, Mürebbi'miz Prof. Dr. Mahmud Es’ad COŞAN’ın Hadis sohbetlerini 5 aşamada özetleyebiliriz.

a. İskenderpaşa Camii Sohbetleri (1977-1997)

Mehmed Zâhid KOTKU Hz. görevli oldukları İskenderpaşa Camii’nde, her pazar günü ikindiden sonra bir saat, cuma günleri öğleden önce 45 dakika Râmûzü’l-Ehàdis’ten hadis okuyup izah ederdi. 1977 yılının ilkbaharından itibaren bu dersler Mahmud Es’ad COŞAN tarafından yapılır oldu.

COŞAN, o yıllarda Ankara’da oturuyordu. Her hafta sonu İstanbul’a geliyor, pazar günkü hadis dersini yapıp geri dönüyordu. Tatillerde ve müsait zamanlarında cuma namazından önce de sohbet ettiği olurdu. Önemli bir engel olmadıkça, bu böyle devam etti.

13 Kasım 1980’de Mehmed Zâhid KOTKU Hazretleri’nin vefatından sonra da İskenderpaşa’daki dersler aynen devam etti. Hac veya başka bir seyahat nedeniyle yurtdışında olduğu zamanların dışında önemli bir aksama olmadı. 1997 Mayısında yurtdışına çıkıncaya kadar bu böyle devam etti. İskenderpaşa’daki son sohbeti 4 Mayıs 1997 pazar günü oldu.
COŞAN, derse besmele ve hamdele ile başlardı. Arkasından, “Kitapların en efdali Allah’ın kitabıdır, yolların en faziletlisi Peygamber (s.a.s.)’in yoludur. Sonradan uydurulan şeyler bid’attir. Her bid’at dalâlettir. Her dalâlet ve dalâlet sahibi cehenneme gider.” anlamındaki Arapça giriş cümlelerini söylerdi. Sonra, sıradaki ilk hadisin Arapça metnini okurdu.

Ondan sonra okunan kitap hakkında kısa bilgi verir; hadislerin okunmasına ve izahına geçmeden önce, başta Peygamber (s.a.s.) Efendimiz olmak üzere cümle enbiyânın, evliyânın, sülehànın; sâdât ve meşâyih-i kiramın ruhları için; kitabın müellifinin ve bu kitabın içindeki hadis-i şeriflerin bizlere kadar ulaşmasında emeği geçmiş olan ulemânın, râvilerin ruhları için; caminin bânisi İskender Paşa’nın ruhu için; bu hadis-i şerifleri dinlemek üzere oraya gelmiş olan kimselerin ahirete irtihal etmiş olan cümle yakınlarının ruhları için ve Mehmed Zahid KOTKU Hazretleri’nin ruhu için, bir Fâtiha, üç İhlâs-ı Şerif okunmasını isterdi.

Daha sonra, sıradaki hadis-i şerifin Arapça metnini okuyup, kelime kelime izahına geçerdi. Konuyla ilgili ayet-i kerimeler ve diğer hadis-i şeriflerle meseleyi bir güzel açıklardı. Sade ve anlaşılır bir Türkçe kullanırdı. Konunun iyi anlaşılması için misaller, hatıralar anlatır; şiirlere, Farsça ve Arapça beyitlere yer verirdi.

COŞAN, ilk yıllarda her sohbette 8-10 hadis-i şerif okuyup izah ederdi, sohbet süresi bir saati geçmezdi. Son yıllarda bu sayı 3’e kadar düşmüş, izah için daha çok vakit ayrılmış, sohbet süresi bir saati biraz aşmaya başlamıştı.

Sohbetin sonunda mutlaka Hatm-i Hàcegân yaptırırdı. Bazen, intisab etmek isteyenler için zikir dersi tarifi yapardı. Eğer vakit müsaitse, küçük notlarla soru gönderenlerin sorularına cevap verirdi.

Sohbetlere öncelikle gençler, öğrenciler, okumuş kimseler gelirlerdi. Fakat her yaştan ve her kesimden insana rastlamak mümkündü. Zamanla ilgi arttığı için, caminin etrafındaki evler satın alınarak cami genişletilmiş; hanımların ve erkeklerin sohbetleri takip edebilmesi için mekânlar yapılmıştır.

İskenderpaşa Camii’ndeki sohbetler, ilk yıllardan beri teyp kasetlerine kayıt edilmiştir. 1987’den sonra görüntülü video kayıtları yapılmıştır.

b. Ankara Özelif Camii Sohbetleri (1982-1996)

COŞAN, Mehmed Zâhid KOTKU Hz. vefat edip, irşad görevi kendisine intikal ettikten sonra, Ankara’da da hadis dersleri başlattı (1982). İlk önce çarşamba günleri evinin yanındaki Muradiye Camii’nde, daha sonra perşembe akşamları Özelif Camii’nde hadis dersi yapmaya başladı. Bir ara cumartesi günleri yapıldı. Emekli olup da Ankara’dan ayrıldıkları 1987 yılına kadar bu dersler devam etti. 1987’den sonra ise, her ayın ilk perşembe akşamı Ankara’ya gelip, bu hadis derslerini ayda bir yapmaya devam etti.

c. Sapanca Sohbetleri (1987-1989)

COŞAN emekli olduktan sonra Sapanca’ya yerleşmiştir. Orada oturdukları yıllarda (1987-1989), evinin yakınındaki Yüzevler Camii’nde cumartesi günleri, ikindiden sonra Muhtâru’l-Ehàdîs isimli kitaptan hadis dersleri yapmıştır.

Muhtâru’l-Ehâdîs kitabı muteber hadis kitaplarından seçilmiş ve ilk harflerine göre alfabetik olarak sıralanmış bin dört yüz kadar hadis ihtivâ etmektedir. Mısırlı alim Seyyid Ahmed el-Hâşimî (1878-1943) tarafından hazırlanmıştır. Türkçe’ye muhtelif tercümeleri yapılmıştır.

d. Anadolu’da Sohbetler

COŞAN, Türkiye’de bulunduğu 1980-1997 yılları arasında sık sık Anadolu’da seyahatler yaparlardı. Gittikleri illerde, uygun camilerde, halka açık hadis dersleri yapmıştır. Eskişehir, Bursa, İzmir, Antalya, Adapazarı, Konya, Edirne gibi illerde sohbetler yapılmış hadis sohbetleri mevcuttur.

e. Ev Sohbetleri
Doğum, ölüm, düğün, sünnet vs. gibi sebeplerle ziyaret ettiği evlerde; kahvaltı vs. gibi sebeplerle ziyaret ettiği öğrenci evlerinde mutlaka yarım saat - 45 dakika civarında bir hadis sohbeti yaparlardı.

Kısa Örneklerle Vadeli Satışı Anlatır Mısınız?, | gibi konu başlıkları içeren dini sohbet.

Allah Yolunda Cihad (Sorular ve Cevaplar)

Prof. Dr. Mahmud Es'ad COŞAN

6 Zilka'de 1407 / 02.07.1987
Ankara

Açıklama

Hocamız, Gönül dostumuz, Mürebbi'miz Prof. Dr. Mahmud Es’ad COŞAN’ın Hadis sohbetlerini 5 aşamada özetleyebiliriz.

a. İskenderpaşa Camii Sohbetleri (1977-1997)

Mehmed Zâhid KOTKU Hz. görevli oldukları İskenderpaşa Camii’nde, her pazar günü ikindiden sonra bir saat, cuma günleri öğleden önce 45 dakika Râmûzü’l-Ehàdis’ten hadis okuyup izah ederdi. 1977 yılının ilkbaharından itibaren bu dersler Mahmud Es’ad COŞAN tarafından yapılır oldu.

COŞAN, o yıllarda Ankara’da oturuyordu. Her hafta sonu İstanbul’a geliyor, pazar günkü hadis dersini yapıp geri dönüyordu. Tatillerde ve müsait zamanlarında cuma namazından önce de sohbet ettiği olurdu. Önemli bir engel olmadıkça, bu böyle devam etti.

13 Kasım 1980’de Mehmed Zâhid KOTKU Hazretleri’nin vefatından sonra da İskenderpaşa’daki dersler aynen devam etti. Hac veya başka bir seyahat nedeniyle yurtdışında olduğu zamanların dışında önemli bir aksama olmadı. 1997 Mayısında yurtdışına çıkıncaya kadar bu böyle devam etti. İskenderpaşa’daki son sohbeti 4 Mayıs 1997 pazar günü oldu.
COŞAN, derse besmele ve hamdele ile başlardı. Arkasından, “Kitapların en efdali Allah’ın kitabıdır, yolların en faziletlisi Peygamber (s.a.s.)’in yoludur. Sonradan uydurulan şeyler bid’attir. Her bid’at dalâlettir. Her dalâlet ve dalâlet sahibi cehenneme gider.” anlamındaki Arapça giriş cümlelerini söylerdi. Sonra, sıradaki ilk hadisin Arapça metnini okurdu.

Ondan sonra okunan kitap hakkında kısa bilgi verir; hadislerin okunmasına ve izahına geçmeden önce, başta Peygamber (s.a.s.) Efendimiz olmak üzere cümle enbiyânın, evliyânın, sülehànın; sâdât ve meşâyih-i kiramın ruhları için; kitabın müellifinin ve bu kitabın içindeki hadis-i şeriflerin bizlere kadar ulaşmasında emeği geçmiş olan ulemânın, râvilerin ruhları için; caminin bânisi İskender Paşa’nın ruhu için; bu hadis-i şerifleri dinlemek üzere oraya gelmiş olan kimselerin ahirete irtihal etmiş olan cümle yakınlarının ruhları için ve Mehmed Zahid KOTKU Hazretleri’nin ruhu için, bir Fâtiha, üç İhlâs-ı Şerif okunmasını isterdi.

Daha sonra, sıradaki hadis-i şerifin Arapça metnini okuyup, kelime kelime izahına geçerdi. Konuyla ilgili ayet-i kerimeler ve diğer hadis-i şeriflerle meseleyi bir güzel açıklardı. Sade ve anlaşılır bir Türkçe kullanırdı. Konunun iyi anlaşılması için misaller, hatıralar anlatır; şiirlere, Farsça ve Arapça beyitlere yer verirdi.

COŞAN, ilk yıllarda her sohbette 8-10 hadis-i şerif okuyup izah ederdi, sohbet süresi bir saati geçmezdi. Son yıllarda bu sayı 3’e kadar düşmüş, izah için daha çok vakit ayrılmış, sohbet süresi bir saati biraz aşmaya başlamıştı.

Sohbetin sonunda mutlaka Hatm-i Hàcegân yaptırırdı. Bazen, intisab etmek isteyenler için zikir dersi tarifi yapardı. Eğer vakit müsaitse, küçük notlarla soru gönderenlerin sorularına cevap verirdi.

Sohbetlere öncelikle gençler, öğrenciler, okumuş kimseler gelirlerdi. Fakat her yaştan ve her kesimden insana rastlamak mümkündü. Zamanla ilgi arttığı için, caminin etrafındaki evler satın alınarak cami genişletilmiş; hanımların ve erkeklerin sohbetleri takip edebilmesi için mekânlar yapılmıştır.

İskenderpaşa Camii’ndeki sohbetler, ilk yıllardan beri teyp kasetlerine kayıt edilmiştir. 1987’den sonra görüntülü video kayıtları yapılmıştır.

b. Ankara Özelif Camii Sohbetleri (1982-1996)

COŞAN, Mehmed Zâhid KOTKU Hz. vefat edip, irşad görevi kendisine intikal ettikten sonra, Ankara’da da hadis dersleri başlattı (1982). İlk önce çarşamba günleri evinin yanındaki Muradiye Camii’nde, daha sonra perşembe akşamları Özelif Camii’nde hadis dersi yapmaya başladı. Bir ara cumartesi günleri yapıldı. Emekli olup da Ankara’dan ayrıldıkları 1987 yılına kadar bu dersler devam etti. 1987’den sonra ise, her ayın ilk perşembe akşamı Ankara’ya gelip, bu hadis derslerini ayda bir yapmaya devam etti.

c. Sapanca Sohbetleri (1987-1989)

COŞAN emekli olduktan sonra Sapanca’ya yerleşmiştir. Orada oturdukları yıllarda (1987-1989), evinin yakınındaki Yüzevler Camii’nde cumartesi günleri, ikindiden sonra Muhtâru’l-Ehàdîs isimli kitaptan hadis dersleri yapmıştır.

Muhtâru’l-Ehâdîs kitabı muteber hadis kitaplarından seçilmiş ve ilk harflerine göre alfabetik olarak sıralanmış bin dört yüz kadar hadis ihtivâ etmektedir. Mısırlı alim Seyyid Ahmed el-Hâşimî (1878-1943) tarafından hazırlanmıştır. Türkçe’ye muhtelif tercümeleri yapılmıştır.

d. Anadolu’da Sohbetler

COŞAN, Türkiye’de bulunduğu 1980-1997 yılları arasında sık sık Anadolu’da seyahatler yaparlardı. Gittikleri illerde, uygun camilerde, halka açık hadis dersleri yapmıştır. Eskişehir, Bursa, İzmir, Antalya, Adapazarı, Konya, Edirne gibi illerde sohbetler yapılmış hadis sohbetleri mevcuttur.

e. Ev Sohbetleri
Doğum, ölüm, düğün, sünnet vs. gibi sebeplerle ziyaret ettiği evlerde; kahvaltı vs. gibi sebeplerle ziyaret ettiği öğrenci evlerinde mutlaka yarım saat - 45 dakika civarında bir hadis sohbeti yaparlardı.

Kısa Örneklerle Vadeli Satışı Anlatır Mısınız?, | gibi konu başlıkları içeren dini sohbet.

Konuşma Metni

"Hacca niyet ettim." diye sakal bırakanlar varmış. "Hacca niyet ettim." diye sakal bırakanlar varmış.

Allahu Teâlâ hazretleri bu niyetlerini kabul eylesin. Allahu Teâlâ hazretleri bu niyetlerini kabul eylesin. Sıhhat âfiyetle hacca gidip sevaplar kazanıp makbul, mebrur bir hac yapıp saadetSıhhat âfiyetle hacca gidip sevaplar kazanıp makbul, mebrur bir hac yapıp saadet ve selametle memleketlerine dönmeyi nasip eylesin. ve selametle memleketlerine dönmeyi nasip eylesin.

Peygamber Efendimiz'in bu sakalı bırakmak sünnetine uydukları gibi öteki sünnetlerine de uyarak; Peygamber Efendimiz'in bu sakalı bırakmak sünnetine uydukları gibi öteki sünnetlerine de uyarak; "Ümmetin fesada uğradığı zamanda Peygamber Efendimiz'in sünnetini ihyâ edenlere "Ümmetin fesada uğradığı zamanda Peygamber Efendimiz'in sünnetini ihyâ edenlere yüzlerce şehit sevabı verecek." diyeyüzlerce şehit sevabı verecek." diye kitaplarda yazılmış olan müjdelere ermeyi onlara ve bizlere nasip eylesin.kitaplarda yazılmış olan müjdelere ermeyi onlara ve bizlere nasip eylesin. Peygamber Efendimiz'in şefaatine nâil eylesin.Peygamber Efendimiz'in şefaatine nâil eylesin. Cennetiyle cemaliyle Rabbimiz onları ve bizleri, cümlemizi müşerref eylesin. Cennetiyle cemaliyle Rabbimiz onları ve bizleri, cümlemizi müşerref eylesin.

Bir şehirde bir camide bir kişi yirmi yıl imamlık yapmış. Daha sonra ortadan kaybolmuş. Bir şehirde bir camide bir kişi yirmi yıl imamlık yapmış. Daha sonra ortadan kaybolmuş. Ondan sonra da cemaate mektup göndermiş; Ondan sonra da cemaate mektup göndermiş; 'Size abdestsiz namaz kıldırdım, zaten ben müslüman da değildim, misyonerdim.' demiş." 'Size abdestsiz namaz kıldırdım, zaten ben müslüman da değildim, misyonerdim.' demiş."

Böyle bir şey kolay kolay olmaz. Ben bunu bir iki yerden daha duydum. Böyle bir şey kolay kolay olmaz. Ben bunu bir iki yerden daha duydum. "Lübnan'da olmuş." diye duydum. Hüküm şudur: "Lübnan'da olmuş." diye duydum.

Hüküm şudur:

"Cemaatin namazı namazdır, vebal imamadır. İmam hata etse, vebal imamadır, "Cemaatin namazı namazdır, vebal imamadır. İmam hata etse, vebal imamadır, cemaatin namazı namazdır." cemaatin namazı namazdır."

İbadetler Allah'a yapılıyor. Allah hepimizin kalbini, gönlünü biliyor. İbadetler Allah'a yapılıyor. Allah hepimizin kalbini, gönlünü biliyor. Öyle bir edepsizin yirmi yıl yaptığı edepsizlikten dolayı bir cemaatin namazına zarar gelmez. Öyle bir edepsizin yirmi yıl yaptığı edepsizlikten dolayı bir cemaatin namazına zarar gelmez. Ama biz de imamlarımızı iyi seçelim. Muhterem kardeşlerim! Ama biz de imamlarımızı iyi seçelim.

Muhterem kardeşlerim!

"Eğer Allah sizin ibadetlerinizi kabul etsin istiyorsanız "Eğer Allah sizin ibadetlerinizi kabul etsin istiyorsanız imamlarınızı alimlerinden seçin." diyor Peygamber Efendimiz. imamlarınızı alimlerinden seçin." diyor Peygamber Efendimiz.

Ona da dikkat edelim, imama da dikkat edelim. İmamı doğrultalım. Ona da dikkat edelim, imama da dikkat edelim. İmamı doğrultalım.

Bir bedevi kalktı, Hz. Ömer radıyallahu anh'e bir söz söyledi. Bir bedevi kalktı, Hz. Ömer radıyallahu anh'e bir söz söyledi. Hz. Ömer de o kadar celâletli bir insan olduğu halde kızmadı. Hz. Ömer de o kadar celâletli bir insan olduğu halde kızmadı.

"Yâ Ömer! Eğer sen hata edersen, "Yâ Ömer! Eğer sen hata edersen, Allah'ın yolundan ayrılırsan biz seni kılıçlarımızla doğrulturuz!" dedi. Allah'ın yolundan ayrılırsan biz seni kılıçlarımızla doğrulturuz!" dedi.

Aktif mü'min, aktif bir cemaat alimallah taşı muma çevirir! Kâfiri mü'min yapar! Aktif mü'min, aktif bir cemaat alimallah taşı muma çevirir! Kâfiri mü'min yapar! Biz imanımızı sağlam tutalım, Allahu Teâlâ hazretleri nice hayırlara erdirir. Biz imanımızı sağlam tutalım, Allahu Teâlâ hazretleri nice hayırlara erdirir.

İbrahim Hakkı Erzurumî hazretlerinin Mârifetnamesi içinde Kıyâfetnâmesi vardır: İbrahim Hakkı Erzurumî hazretlerinin Mârifetnamesi içinde Kıyâfetnâmesi vardır:

"İnsanların saçına, sakalına, gözünün rengine vesairesine göre "İnsanların saçına, sakalına, gözünün rengine vesairesine göre karakteri şöyle olur, böyle olur." der. karakteri şöyle olur, böyle olur." der.

Bu sözlerin kimisi az çok hakikate yaklaşır, kimisi hiç aslı esası olmayan şeylerdir. Bu sözlerin kimisi az çok hakikate yaklaşır, kimisi hiç aslı esası olmayan şeylerdir. Eski kitaplarda böyle şeyler yazılmıştır. Diyelim ki; "Şöyle olan adam şöyle olacak." Eski kitaplarda böyle şeyler yazılmıştır. Diyelim ki; "Şöyle olan adam şöyle olacak."

Gaybı Allah'tan başkası bilmez! O sadece biraz edebî, biraz umumi tavsiye. Gaybı Allah'tan başkası bilmez! O sadece biraz edebî, biraz umumi tavsiye. Umumi kanaat göstermek bakımından söylenmiştir. Her kaidenin istisnası olur.Umumi kanaat göstermek bakımından söylenmiştir. Her kaidenin istisnası olur. Onun için onlara pek aldırmasınlar. Onun için onlara pek aldırmasınlar.

Daha önce bahsettiniz ama kısa örneklerle vadeli satışı anlatır mısınız? Daha önce bahsettiniz ama kısa örneklerle vadeli satışı anlatır mısınız?

Vadeli satış olabilir. Borcunu vadeli, taksit taksit ödeyecek; bu caizdir. Vadeli satış olabilir. Borcunu vadeli, taksit taksit ödeyecek; bu caizdir. Vadeli satışta fiyatın farklı olması da pazarlık meclisinde konuşulmuş bir husussa olabilir. Vadeli satışta fiyatın farklı olması da pazarlık meclisinde konuşulmuş bir husussa olabilir.

"Sen bunu peşin alırsan yüz bin liraya veririm."Sen bunu peşin alırsan yüz bin liraya veririm. Altı ay vadeyle alacaksan yüz yirmi bin liraya satarım." diye ilk pazarlık meclisinde daha satış aktiAltı ay vadeyle alacaksan yüz yirmi bin liraya satarım." diye ilk pazarlık meclisinde daha satış akti olmadan evvel konuşulursa olur.olmadan evvel konuşulursa olur. Konuşulduktan sonra durum değişse de altı ayda ödeyemese on ayda ödeseKonuşulduktan sonra durum değişse de altı ayda ödeyemese on ayda ödese o zaman fiyatı değiştiremez. o zaman fiyatı değiştiremez.

Pazarlık bittikten sonra vadenin değişmesinden dolayı fiyatı değiştirmek faiz olur. Pazarlık bittikten sonra vadenin değişmesinden dolayı fiyatı değiştirmek faiz olur.

Pazarlık meclisinde; "Öyle yaparsan böyle yaparım, böyle yaparsan şöyle yaparım." demek Pazarlık meclisinde; "Öyle yaparsan böyle yaparım, böyle yaparsan şöyle yaparım." demek pazarlık içinde sayılır, mahzuru yoktur. Allah hepinizden razı olsun. pazarlık içinde sayılır, mahzuru yoktur.

Allah hepinizden razı olsun.
Dünya ve âhiretin hayırlarına erdirsin. Dinde fakih eylesin.Dünya ve âhiretin hayırlarına erdirsin. Dinde fakih eylesin. Her işinizi Rabbiniz'in rızasına uygun yapmayı nasip eylesin.Her işinizi Rabbiniz'in rızasına uygun yapmayı nasip eylesin. Ömrünüzü Allah yolunda, Resûlullah yolunda geçirerek Ömrünüzü Allah yolunda, Resûlullah yolunda geçirerek Peygamber Efendimiz'e has ümmet olmayı Allah'a has kul olmayı nasip eylesin. Peygamber Efendimiz'e has ümmet olmayı Allah'a has kul olmayı nasip eylesin.

Fâtiha-ı şerife mea'l-Besmele. Fâtiha-ı şerife mea'l-Besmele.

Konuşma Hakkında
Tema 1
Tema 2