Namaz Vakitleri

24 Cemâziye'l-Evvel 1446
26 Kasım 2024
İmsak
06:26
Güneş
07:56
Öğle
12:56
İkindi
15:24
Akşam
17:46
Yatsı
19:10
Detaylı Arama

En Hayırlı İnsan, İnsanlara Faydası Olan Kişidir

Prof. Dr. Mahmud Es'ad COŞAN

27 Zilka'de 1415 / 27.04.1995

Açıklama

Hocamız, Gönül dostumuz, Mürebbi'miz Prof. Dr. Mahmud Es’ad COŞAN’ın, yurt içinde ve yurt dışında verdiği konferanslar, açılış ve kapanış konuşmalarından oluşmaktadır.

Peygamber (s.a.s.) Efendimiz’in yolunu insanlara anlatmaya çalışan hocamızın muhtelif yerlerde/ülkelerde yapmış oldukları konuşmalardan oluşmaktadır. Konuşmalarda genellikle önce İslâm’ın hak ve gerçek olduğu, büyüklüğü ortaya konuluyor ve İslâm’ın prensipleri hakkında genel bilgiler veriliyor. Geçmiş ümmetlerin kitaplarında Peygamber Efendimiz’le ilgili haberler olduğu ifade ediliyor. Sonra Peygamber (s.a.s.) Efendimiz’in ahlâkı ve bazı güzel ahlâklar anlatılıyor. Peygamber Efendimiz’e en güzel şekilde uymanın yolu olan, ihsân yolu olan tasavvuf üzerinde duruluyor. Nefsi terbiye etmek, güzel ahlâk sahibi olmak için neler yapmak gerektiği anlatılıyor. Zikir ve zikrin usûlü hakkında bilgiler veriliyor. En son bölümde ise, tebliğ ve irşad çalışmalarının önemi üzerinde duruluyor, herkesin İslâm’a hizmet etmesi gerektiği vurgulanıyor.

COŞAN, muhtelif sempozyum ve anma programlarında pek çok muhterem zat hakkında konuşmalar yapmıştır. Hakkında konuşma yaptığı kimseler arasında Hz. Ali (r.a.), Ebû Eyyûb el-Ensârî (r.a.), İmâm-ı Âzam, Ahmed-i Yesevî, Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî, Hacı Bektâş-ı Velî ve Yunus Emre vardır.

Hatırasına sempozyum ve çeşitli programlar tertip ettirdiği şahsiyetler arasında Ahmed-i Yesevî, Ahmed Ziyâüddîn-i Gümüşhânevî, Zâhid-i Kevserî, Çırpılarlı Ali Efendi, Necip Fazıl Kısakürek ve Ali Yakup Cenkçiler bulunmaktadır. Keza Mehmed Zahid Efendi, hocası Necati Lugal, Ali Yakup Cenkçiler ve Muammer Dolmacı hakkında da bağımsız yazılar kaleme almıştır.

Düşünce ve İdeal Allah İçin Olursa Güzeldir, İbadetlerin En Faziletlisi En Zahmetle Yapılandır, En Büyük Fayda İmanı Kurtarmaktır ve | gibi konu başlıkları içeren dini sohbet.

En Hayırlı İnsan, İnsanlara Faydası Olan Kişidir

Prof. Dr. Mahmud Es'ad COŞAN

27 Zilka'de 1415 / 27.04.1995

Açıklama

Hocamız, Gönül dostumuz, Mürebbi'miz Prof. Dr. Mahmud Es’ad COŞAN’ın, yurt içinde ve yurt dışında verdiği konferanslar, açılış ve kapanış konuşmalarından oluşmaktadır.

Peygamber (s.a.s.) Efendimiz’in yolunu insanlara anlatmaya çalışan hocamızın muhtelif yerlerde/ülkelerde yapmış oldukları konuşmalardan oluşmaktadır. Konuşmalarda genellikle önce İslâm’ın hak ve gerçek olduğu, büyüklüğü ortaya konuluyor ve İslâm’ın prensipleri hakkında genel bilgiler veriliyor. Geçmiş ümmetlerin kitaplarında Peygamber Efendimiz’le ilgili haberler olduğu ifade ediliyor. Sonra Peygamber (s.a.s.) Efendimiz’in ahlâkı ve bazı güzel ahlâklar anlatılıyor. Peygamber Efendimiz’e en güzel şekilde uymanın yolu olan, ihsân yolu olan tasavvuf üzerinde duruluyor. Nefsi terbiye etmek, güzel ahlâk sahibi olmak için neler yapmak gerektiği anlatılıyor. Zikir ve zikrin usûlü hakkında bilgiler veriliyor. En son bölümde ise, tebliğ ve irşad çalışmalarının önemi üzerinde duruluyor, herkesin İslâm’a hizmet etmesi gerektiği vurgulanıyor.

COŞAN, muhtelif sempozyum ve anma programlarında pek çok muhterem zat hakkında konuşmalar yapmıştır. Hakkında konuşma yaptığı kimseler arasında Hz. Ali (r.a.), Ebû Eyyûb el-Ensârî (r.a.), İmâm-ı Âzam, Ahmed-i Yesevî, Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî, Hacı Bektâş-ı Velî ve Yunus Emre vardır.

Hatırasına sempozyum ve çeşitli programlar tertip ettirdiği şahsiyetler arasında Ahmed-i Yesevî, Ahmed Ziyâüddîn-i Gümüşhânevî, Zâhid-i Kevserî, Çırpılarlı Ali Efendi, Necip Fazıl Kısakürek ve Ali Yakup Cenkçiler bulunmaktadır. Keza Mehmed Zahid Efendi, hocası Necati Lugal, Ali Yakup Cenkçiler ve Muammer Dolmacı hakkında da bağımsız yazılar kaleme almıştır.

Düşünce ve İdeal Allah İçin Olursa Güzeldir, İbadetlerin En Faziletlisi En Zahmetle Yapılandır, En Büyük Fayda İmanı Kurtarmaktır ve | gibi konu başlıkları içeren dini sohbet.

Konuşma Metni

Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem Efendimiz'in ordusuPeygamber sallallahu aleyhi ve sellem Efendimiz'in ordusu Mekke'yi fethettikten sonra Taif tarafına döndü.Mekke'yi fethettikten sonra Taif tarafına döndü. Karşıdan da düşman kabileler Kureyş'e yardım etmek için geliyorlardı.Karşıdan da düşman kabileler Kureyş'e yardım etmek için geliyorlardı. Huneyn Vadisi'nde müslümanlarla kafirler karşı karşıya geldiler. O zaman müslümanlar demişler ki; Huneyn Vadisi'nde müslümanlarla kafirler karşı karşıya geldiler. O zaman müslümanlar demişler ki;

"Bizi kim yenebilir! Başımızda Peygamber var. Biz daha az sayıda iken müşrikleri Bedir'de yendik."Bizi kim yenebilir! Başımızda Peygamber var. Biz daha az sayıda iken müşrikleri Bedir'de yendik. Şu anda sayımız ne kadar çok bak! Vadi İslam askeri dolu, hak yoldayız, hak dindeyiz.Şu anda sayımız ne kadar çok bak! Vadi İslam askeri dolu, hak yoldayız, hak dindeyiz. Bizim bu sayımızı kim yenebilir?" deyince; Bizim bu sayımızı kim yenebilir?" deyince;

İz a'cebethüm kesratüküm. "Kendinizin sayısal çokluğunuz vesaire sizi gurura sevk etti." İz a'cebethüm kesratüküm.

"Kendinizin sayısal çokluğunuz vesaire sizi gurura sevk etti."

Onun üzerine Allahu Teâlâ hazretleri onlara bir sarsıntı bir hezimet bir başarısızlık verdi ki; Onun üzerine Allahu Teâlâ hazretleri onlara bir sarsıntı bir hezimet bir başarısızlık verdi ki;

Ve dâkat aleykümü'l-ardu bimâ rahubet. "Yeryüzü başınıza dar geldi."Ve dâkat aleykümü'l-ardu bimâ rahubet. "Yeryüzü başınıza dar geldi." Sümme velleytüm müdbirîn. "Sonra hizmete uğrayıp sırtını dönüp kaçtınız." Sümme velleytüm müdbirîn. "Sonra hizmete uğrayıp sırtını dönüp kaçtınız."

Neden, Allah bu dersi niye verdi müslümanlara? Neden, Allah bu dersi niye verdi müslümanlara?

Yani müslüman ordusu Mekke'yi fethetmişken Huneyn'de arkasını döndü düşmana, kaçma durumuna düştü. Neden? Yani müslüman ordusu Mekke'yi fethetmişken Huneyn'de arkasını döndü düşmana, kaçma durumuna düştü.

Neden?

Çünkü zaferin Allah'tan olduğunu anlamadı, düşünmedi o anda,Çünkü zaferin Allah'tan olduğunu anlamadı, düşünmedi o anda, "Bizim sayımız çok artık bu kadar sayıdaki orduyu kimse yenemez" diye düşündü. "Bizim sayımız çok artık bu kadar sayıdaki orduyu kimse yenemez" diye düşündü.

Demek ki Kur'ân-ı Kerîm'in bu âyetinde şu anlaşılıyor ki:Demek ki Kur'ân-ı Kerîm'in bu âyetinde şu anlaşılıyor ki: Düşünce, ideal Allah'ın rızasına uygun olunca güzel oluyor.Düşünce, ideal Allah'ın rızasına uygun olunca güzel oluyor. Uygun olmadığı zaman sahabe ordusu bile bir ders görüyor yani bir ceza oluyor. Uygun olmadığı zaman sahabe ordusu bile bir ders görüyor yani bir ceza oluyor.

İbadetlerin en faziletlisi, hadîs-i şerîf var, en zahmetli yapılan en faziletli ibadettir.İbadetlerin en faziletlisi, hadîs-i şerîf var, en zahmetli yapılan en faziletli ibadettir. Çünkü meşakkati çok çekiyor. Sıkıntı çeken insan o meşakkati nispetinde ecri çok alır. Çünkü meşakkati çok çekiyor. Sıkıntı çeken insan o meşakkati nispetinde ecri çok alır. Yapılan hizmetin faydası ne kadar çok insana gidiyorsa en faydalı iş odur. Yapılan hizmetin faydası ne kadar çok insana gidiyorsa en faydalı iş odur.

Onun için Peygamber Efendimiz'den hadîs-i şerîf rivayet ediliyor; Onun için Peygamber Efendimiz'den hadîs-i şerîf rivayet ediliyor;

Hayru'n-nâsi enfa'uhum li'n-nâsi. "İnsanların en hayırlısı insanlara faydası en çok dokunandır." Hayru'n-nâsi enfa'uhum li'n-nâsi.

"İnsanların en hayırlısı insanlara faydası en çok dokunandır."

Şimdi en büyük fayda nedir? En büyük fayda insanın imanını kurtarmaktır. İlk önce bu.Şimdi en büyük fayda nedir?

En büyük fayda insanın imanını kurtarmaktır. İlk önce bu.
Çünkü insanın imanı olmadıktan sonra bütün dünyası âhireti berbat oluyor, amelleri hebâen mensârâ oluyor.Çünkü insanın imanı olmadıktan sonra bütün dünyası âhireti berbat oluyor, amelleri hebâen mensârâ oluyor. İlk iş insanın mü'min olması ve bir insan mü'min olmadıktan sonra ne yaparsa yapsın,İlk iş insanın mü'min olması ve bir insan mü'min olmadıktan sonra ne yaparsa yapsın, ağzıyla kuş tutsa, Allah'ın sevgili bir kulu olamıyor. İlk önce mü'min olması lazım. ağzıyla kuş tutsa, Allah'ın sevgili bir kulu olamıyor. İlk önce mü'min olması lazım.

Onun için imanı korumak, imanı öğretmek, imana davet etmek en sevaplı iş oluyor. Onun için imanı korumak, imanı öğretmek, imana davet etmek en sevaplı iş oluyor.

Ve men ahsenu kavlen mimen deâ ilallahi. Ve men ahsenu kavlen mimen deâ ilallahi.

"Allah'ın yoluna çağırmak, insanları Allah'ın dinine sokmaya çalışmak." En önemlisi bu. "Allah'ın yoluna çağırmak, insanları Allah'ın dinine sokmaya çalışmak."

En önemlisi bu.

Ondan sonra da yaptığın işte ne kadar insana fayda gidiyor.Ondan sonra da yaptığın işte ne kadar insana fayda gidiyor. Bunda üç kişi faydalanacak, bunda 5000 kişi faydalanacak. O zaman 5000 kişilik iş daha kıymetli. Bunda üç kişi faydalanacak, bunda 5000 kişi faydalanacak. O zaman 5000 kişilik iş daha kıymetli.

Faydası çok olan ibadetlerin başında ilim öğrenmek ve öğretmek gelir.Faydası çok olan ibadetlerin başında ilim öğrenmek ve öğretmek gelir. Çünkü bir insan ilmi öğrendi mi öğretti mi onu kendisi uygular başkalarına da anlatır.Çünkü bir insan ilmi öğrendi mi öğretti mi onu kendisi uygular başkalarına da anlatır. Onun için ibadetlerin, yapılan hizmetlerin en önemlilerinden birisi gene eğitim olacak.Onun için ibadetlerin, yapılan hizmetlerin en önemlilerinden birisi gene eğitim olacak. Camimizi, cemaatimizi, hanımımızı, çocuğumuzu, kendimizi eğitmek öğretmek.Camimizi, cemaatimizi, hanımımızı, çocuğumuzu, kendimizi eğitmek öğretmek. Bu ilim çalışması olacak. En büyük çalışma ilim. Bu ilim çalışması olacak. En büyük çalışma ilim.

Bir alime sormuşlar; "Yarın öleceğini sana Allah bildirse, rüyanda gösterse yarın öleceksin.Bir alime sormuşlar;

"Yarın öleceğini sana Allah bildirse, rüyanda gösterse yarın öleceksin.
Bir gün ne yapardın? Bir günün kaldı, 24 saat sonra öleceksin ne yapardın? Bir gün ne yapardın? Bir günün kaldı, 24 saat sonra öleceksin ne yapardın?

Demiş ki, ilime çalışırdım. Çünkü en sevaplı çalışma ilme çalışmak oluyor. Demiş ki, ilime çalışırdım.

Çünkü en sevaplı çalışma ilme çalışmak oluyor.

Bakın dinimiz hak din, ahlakımız güzel ama müslümanlar mağdur.Bakın dinimiz hak din, ahlakımız güzel ama müslümanlar mağdur. Irak'ta mağdur, Keşmir'de, Çeçenistan'da, Balkanlarda mağdur. Haklarımızı koruyamıyoruz.Irak'ta mağdur, Keşmir'de, Çeçenistan'da, Balkanlarda mağdur. Haklarımızı koruyamıyoruz. Oradakiler koruyamıyor, silahı yok filan. Dışarıdaki müslümanlar da koruyamıyor.Oradakiler koruyamıyor, silahı yok filan. Dışarıdaki müslümanlar da koruyamıyor. Çünkü gücü yok. Gücü yok kuvveti yok. Çünkü gücü yok. Gücü yok kuvveti yok.

Hakkın aynı zamanda kuvvetle eş olması, kuvvetle desteklenmesi lazım.Hakkın aynı zamanda kuvvetle eş olması, kuvvetle desteklenmesi lazım. Adamın atom bombası varsa, adamın güçlü bir ordusu, güçlü silahları aletleri varsa, Adamın atom bombası varsa, adamın güçlü bir ordusu, güçlü silahları aletleri varsa, parası pulu varsa dediğini yaptırtıyor. Yoksa haklı olsa bile yaptırtamıyor. parası pulu varsa dediğini yaptırtıyor. Yoksa haklı olsa bile yaptırtamıyor. Ruanda'da bir kabile öteki kabileyi bir gecede basmışlar 8000 kişiyi öldürmüş kimse gık demiyor.Ruanda'da bir kabile öteki kabileyi bir gecede basmışlar 8000 kişiyi öldürmüş kimse gık demiyor. Avrupa'da bir kişi ölse iki kişi ölse kıyamet kopar. Neden? Adamlar şey [kuvvetli] olduğu için. Avrupa'da bir kişi ölse iki kişi ölse kıyamet kopar.

Neden?

Adamlar şey [kuvvetli] olduğu için.

Gücü kuvveti yok, önemi yok, kimse aldırmıyor.Gücü kuvveti yok, önemi yok, kimse aldırmıyor. Bosna'da, Afganistan'da milyonlarca insan öldü. Bosna'da, Afganistan'da milyonlarca insan öldü. Dünyanın birçok yerinde hep mağdur olan müslümanlar.Dünyanın birçok yerinde hep mağdur olan müslümanlar. Binâenaleyh demek ki müslümanlar kuvvetli olsalar ve bu zulümler engellenseBinâenaleyh demek ki müslümanlar kuvvetli olsalar ve bu zulümler engellense o zaman birçok insan elini açacak hayır dua edecek. o zaman birçok insan elini açacak hayır dua edecek.

Demek ki müslümanları kuvvetlendirmek için yapılan çalışmalar o zaman en sevaplı.Demek ki müslümanları kuvvetlendirmek için yapılan çalışmalar o zaman en sevaplı. Bu müslümanları kuvvetlendirmek için yapılan çalışmalar, sosyal organizasyonlardır.Bu müslümanları kuvvetlendirmek için yapılan çalışmalar, sosyal organizasyonlardır. Bir taraftan da demin söyledim, sosyal organizasyonlar da silahtır dedim. Onlar çok önemlidir. Bir taraftan da demin söyledim, sosyal organizasyonlar da silahtır dedim. Onlar çok önemlidir. Bunun dışında daha başka yaptırım gücü olan şeyler de,Bunun dışında daha başka yaptırım gücü olan şeyler de, neyse artık neyi yapabilirse müslüman onları yaptırırsa zulmü engelleyebilirseneyse artık neyi yapabilirse müslüman onları yaptırırsa zulmü engelleyebilirse en faydalı çalışma o olmuş oluyor. Çünkü zalimin zulmüne engel olacak. en faydalı çalışma o olmuş oluyor. Çünkü zalimin zulmüne engel olacak.

Abdullah b. Abbas radıyallahu anhüma Peygamber Efendimizin mescidinde itikaf ediyordu.Abdullah b. Abbas radıyallahu anhüma Peygamber Efendimizin mescidinde itikaf ediyordu. Yani ibadete niyet etmiş girmiş, orada gece gündüz ibadet edecek.Yani ibadete niyet etmiş girmiş, orada gece gündüz ibadet edecek. Bu çok sevap, Peygamber Efendimiz'in mescidinde itikaf ettiği zaman daha da sevap.Bu çok sevap, Peygamber Efendimiz'in mescidinde itikaf ettiği zaman daha da sevap. Peygamber Efendimiz'in mescidinde kılınan namaz başka yerde kılınan namazdan 1000 misli sevaplı.Peygamber Efendimiz'in mescidinde kılınan namaz başka yerde kılınan namazdan 1000 misli sevaplı. Peygamber Efendimiz'in mescidinde girilen itikaf başka yerde girilen itikaftan 1000 misli daha sevaplı. Peygamber Efendimiz'in mescidinde girilen itikaf başka yerde girilen itikaftan 1000 misli daha sevaplı.

İnsan camiden çıktı mı itikaf bozulur. O müslümanın işini görmek için bu itikafını bozuyor.İnsan camiden çıktı mı itikaf bozulur. O müslümanın işini görmek için bu itikafını bozuyor. Onunla beraber mescidi bırakıyor gidiyor. Adam diyor ki; Onunla beraber mescidi bırakıyor gidiyor. Adam diyor ki;

"İtikafın bozuluyor. Aman sen benim işimi yapacağım diye mescidi bıraktın, itikafı terk ettin gidiyorsun." "İtikafın bozuluyor. Aman sen benim işimi yapacağım diye mescidi bıraktın, itikafı terk ettin gidiyorsun."

Diyor ki; "Ben Resûlullah'tan işittim ki, bir müslümanın işini görmek için bir insan koşturursaDiyor ki;

"Ben Resûlullah'tan işittim ki, bir müslümanın işini görmek için bir insan koşturursa
bu benim mescidimde 10 sene itikaf etmiş gibi sevap alır." bu benim mescidimde 10 sene itikaf etmiş gibi sevap alır."

Halbuki bir gün itikaf etse 10 sene değil, cehennemle arasında üç hendek meydana gelir.Halbuki bir gün itikaf etse 10 sene değil, cehennemle arasında üç hendek meydana gelir. Her hendeğin arası yerle gök arası kadar büyük. Üç hendek meydana gelir bir gün itikafta.Her hendeğin arası yerle gök arası kadar büyük. Üç hendek meydana gelir bir gün itikafta. Eh 10 sene itikaf edince cehennemden ne kadar uzaklaşır ne kadar sevap kazanır anlaşılıyor. Eh 10 sene itikaf edince cehennemden ne kadar uzaklaşır ne kadar sevap kazanır anlaşılıyor.

Buradan neye işaret etti hocaefendi? Buradan neye işaret etti hocaefendi?

Yani bir müslüman kardeşinin işini görmek konusunda çalışma yaptı mı insanYani bir müslüman kardeşinin işini görmek konusunda çalışma yaptı mı insan hizmetine koştu mu böyle sevaplar alır. hizmetine koştu mu böyle sevaplar alır.

Konuşma Hakkında
Tema 1
Tema 2