Namaz Vakitleri

22 Cemâziye'l-Evvel 1446
24 Kasım 2024
İmsak
06:24
Güneş
07:54
Öğle
12:55
İkindi
15:24
Akşam
17:47
Yatsı
19:11
Detaylı Arama

Hacc-ı Mebrur (Sorular ve Cevaplar)

Prof. Dr. Mahmud Es'ad COŞAN

17 Zilhicce 1413 / 07.06.1993
Mekke

Açıklama

Hocamız, Gönül dostumuz, Mürebbi'miz Prof. Dr. Mahmud Es’ad COŞAN’ın 1980 sonrası sohbetlerine ek olarak başka bir uygulama daha başlatıldı. Problemi olanlar, herhangi bir konuda sıkıntısı olanlar, meselelerini yazılı olarak hocamıza gönderiyorlardı. Hocamız onları birer birer okuyor, her birisi için gerekli cevapları, açıklamaları, nasihatleri yapıyor, tavsiyelerde bulunuyordu.

Prof. Dr. Mahmud Es’ad COŞAN hocamızın sohbetlerine katılanlar, katlanmış kâğıt parçalarının elden ele, kürsüye doğru taşındığını ve bir zaman sonra bunların kürsüde küçük tepecikler oluşturduklarını görmüşlerdir.
Hacdan sonra Mekke dışında mikata gidilerek umre yapılmaktadır. Bu umre ile normal umre arasındaki fark nedir? Şu anda yapılan umre mi daha | gibi konu başlıkları içeren dini sohbet.

Hacc-ı Mebrur (Sorular ve Cevaplar)

Prof. Dr. Mahmud Es'ad COŞAN

17 Zilhicce 1413 / 07.06.1993
Mekke

Açıklama

Hocamız, Gönül dostumuz, Mürebbi'miz Prof. Dr. Mahmud Es’ad COŞAN’ın 1980 sonrası sohbetlerine ek olarak başka bir uygulama daha başlatıldı. Problemi olanlar, herhangi bir konuda sıkıntısı olanlar, meselelerini yazılı olarak hocamıza gönderiyorlardı. Hocamız onları birer birer okuyor, her birisi için gerekli cevapları, açıklamaları, nasihatleri yapıyor, tavsiyelerde bulunuyordu.

Prof. Dr. Mahmud Es’ad COŞAN hocamızın sohbetlerine katılanlar, katlanmış kâğıt parçalarının elden ele, kürsüye doğru taşındığını ve bir zaman sonra bunların kürsüde küçük tepecikler oluşturduklarını görmüşlerdir.
Hacdan sonra Mekke dışında mikata gidilerek umre yapılmaktadır. Bu umre ile normal umre arasındaki fark nedir? Şu anda yapılan umre mi daha | gibi konu başlıkları içeren dini sohbet.

Konuşma Metni

Soru: Hacdan sonra Mekke dışında mikata gidilerek umre yapılmaktadır.Soru: Hacdan sonra Mekke dışında mikata gidilerek umre yapılmaktadır. Bu umre ile normal umre arasındaki fark nedir? Şu anda yapılan umre mi daha çok sevap,Bu umre ile normal umre arasındaki fark nedir? Şu anda yapılan umre mi daha çok sevap, yoksa çok yapılan tavaf mı daha sevap? Bu andaki umreden kaç kere umre yapılmasını tavsiye edersiniz? yoksa çok yapılan tavaf mı daha sevap? Bu andaki umreden kaç kere umre yapılmasını tavsiye edersiniz?

Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem Efendimiz'le Hz. Aişe validemiz Medine-i Münevvere'den geldiler.Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem Efendimiz'le Hz. Aişe validemiz Medine-i Münevvere'den geldiler. Hz. Aişe validemizin kadınlık mazereti vardı, umre yapamadı, sadece ifrad haccına niyetlendi. Hz. Aişe validemizin kadınlık mazereti vardı, umre yapamadı, sadece ifrad haccına niyetlendi. Çok üzüldü. Hac bittikten sonra normal duruma geldi,Çok üzüldü. Hac bittikten sonra normal duruma geldi, haccını yaptıktan sonra Peygamber Efendimiz'e dedi ki:haccını yaptıktan sonra Peygamber Efendimiz'e dedi ki: "Yâ Resûlallah! Herkes umresini de yaptı sevabını kat kat kazandı."Yâ Resûlallah! Herkes umresini de yaptı sevabını kat kat kazandı. Ben sadece hac yapabildim, mazeretim dolayısıyla umre yapamadım."Ben sadece hac yapabildim, mazeretim dolayısıyla umre yapamadım." Aybaşı dolayısıyla, âdet görmesi dolayısıyla yapamadığını böyle üzüntüyle söyledi.Aybaşı dolayısıyla, âdet görmesi dolayısıyla yapamadığını böyle üzüntüyle söyledi. Peygamber Efendimiz o zaman buyurdu ki;Peygamber Efendimiz o zaman buyurdu ki; "Şimdi temiz oldun. Sen de git mîkat dışına, oradan ihrama niyet et. "Şimdi temiz oldun. Sen de git mîkat dışına, oradan ihrama niyet et. Şimdi temiz oldun, bir umre şimdi yap." dedi. Şimdi temiz oldun, bir umre şimdi yap." dedi. Demek ki Hz. Aişe validemize böyle bir umre yapmayı emretmesi, Demek ki Hz. Aişe validemize böyle bir umre yapmayı emretmesi, hacdan sonra böyle bir umre olacağını gösteriyor. hacdan sonra böyle bir umre olacağını gösteriyor.

Ama bazı alimler bunu uygun bulmuyorlar, tasvip etmiyorlar.Ama bazı alimler bunu uygun bulmuyorlar, tasvip etmiyorlar. Çünkü umre aslında bu mübarek mescidi ziyaret demektir. Bayağı zahmetli, masraflı bir şeydir. Çünkü umre aslında bu mübarek mescidi ziyaret demektir. Bayağı zahmetli, masraflı bir şeydir. İstanbul'dan kalkacaksın, uçağa bineceksin, tavaf yapacaksın, sa'y yapacaksın, tıraş olacaksın;İstanbul'dan kalkacaksın, uçağa bineceksin, tavaf yapacaksın, sa'y yapacaksın, tıraş olacaksın; bir umre olacak. Bu kadar ucuz değildir. Buradan hemen git mîkata, ihramlan gir,bir umre olacak. Bu kadar ucuz değildir. Buradan hemen git mîkata, ihramlan gir, yarım saatte bir tavafını tamamla, sa'yini de yarım saatte tamamla, bir buçuk saat içinde bir umre.yarım saatte bir tavafını tamamla, sa'yini de yarım saatte tamamla, bir buçuk saat içinde bir umre. Kolay oluyor diye biraz dert ediyorlar ama Allah'ın lütfundan, rahmetinden ümit kesilmez.Kolay oluyor diye biraz dert ediyorlar ama Allah'ın lütfundan, rahmetinden ümit kesilmez. Bu, Efendimiz'in Hz. Aişe validemize tavsiye ettiği cinsten bir umre olduğundan,Bu, Efendimiz'in Hz. Aişe validemize tavsiye ettiği cinsten bir umre olduğundan, herhangi bir şekilde umre yapmamış olan insanlar böyleherhangi bir şekilde umre yapmamış olan insanlar böyle bir umre yaparak umre de yapmış olarak gitsinler, gidebilirler. bir umre yaparak umre de yapmış olarak gitsinler, gidebilirler.

Bazı alimler bunu pek tasvip etmedikleri için kitaplarında aleyhinde konuşmuşlar, yazmışlar,Bazı alimler bunu pek tasvip etmedikleri için kitaplarında aleyhinde konuşmuşlar, yazmışlar, uygun görmemişler, "Böyle umre olmaz." diye. Bazı kitaplarda böyle yazılmış. Ama yapılırsa olur. uygun görmemişler, "Böyle umre olmaz." diye. Bazı kitaplarda böyle yazılmış. Ama yapılırsa olur. Eğer bir kimse hac ve umreyi yapmışsa; sünnet-i seniyyeye uygun olan çok çok tavaf etmektir.Eğer bir kimse hac ve umreyi yapmışsa; sünnet-i seniyyeye uygun olan çok çok tavaf etmektir. O daha uygundur. Daha nizamî olan şekil odur. Bazıları umreyi kendisi için yapıyor ama babası için,O daha uygundur. Daha nizamî olan şekil odur. Bazıları umreyi kendisi için yapıyor ama babası için, dedesi için, sevdiği hocası için yapabiliyor. O da oluyor, olur. dedesi için, sevdiği hocası için yapabiliyor. O da oluyor, olur. Kaç adet yapılması diye bir şey bahis konusu değil.Kaç adet yapılması diye bir şey bahis konusu değil. Yani normal olarak bir tane, birkaç tane yapabilir, istediği kadar yapabilir. Onun bir hududu yoktur. Yani normal olarak bir tane, birkaç tane yapabilir, istediği kadar yapabilir. Onun bir hududu yoktur.

Soru: Safa ile Merve arası Mescid-i Haram'ın dâhili midir, değil midir? Soru: Safa ile Merve arası Mescid-i Haram'ın dâhili midir, değil midir?

Eskiden hariciydi. Eskiden orası çarşıymış, hacılar dükkânların arasında sa'y edermiş.Eskiden hariciydi. Eskiden orası çarşıymış, hacılar dükkânların arasında sa'y edermiş. Biz o günleri görmedik. O günleri görmüş yaşlı hacılar vardır. Eskiden hariciymiş.Biz o günleri görmedik. O günleri görmüş yaşlı hacılar vardır. Eskiden hariciymiş. Şu anda, yakın bir tarihte mescidle birleştirilmiştir, aralarında duvar ve kapı kalmamıştır.Şu anda, yakın bir tarihte mescidle birleştirilmiştir, aralarında duvar ve kapı kalmamıştır. Şu anda mescidin içi hükmüne girmiştir. Allahu a'lem ne olur bunun sonucu?Şu anda mescidin içi hükmüne girmiştir. Allahu a'lem ne olur bunun sonucu? Mesela cünüp olan, hayızlı, nifaslı olan kimse oraya da giremez.Mesela cünüp olan, hayızlı, nifaslı olan kimse oraya da giremez. Hatta biraz daha dışında mermer kısmı da parmaklıklarla çevirmişler, orayı da mescide katmışlar.Hatta biraz daha dışında mermer kısmı da parmaklıklarla çevirmişler, orayı da mescide katmışlar. Mescitler etrafındaki arazi ne kadar ona katılırsa büyür. Mescitler etrafındaki arazi ne kadar ona katılırsa büyür.

Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem Efendimiz'inPeygamber sallallahu aleyhi ve sellem Efendimiz'in mescidi ilk kurulduğu zaman ona on arşın ebatlı bir yerdi. Bir arşın altmış santim desek;mescidi ilk kurulduğu zaman ona on arşın ebatlı bir yerdi. Bir arşın altmış santim desek; altıya altı gibi bir alan. Biraz daha büyük de olabilir rakamlar. Küçük bir alandı.altıya altı gibi bir alan. Biraz daha büyük de olabilir rakamlar. Küçük bir alandı. Ama orası büyüdü, burası büyüdü, orası büyüdü, burası büyüdü, her tarafı büyüdü; şimdi koskocaman,Ama orası büyüdü, burası büyüdü, orası büyüdü, burası büyüdü, her tarafı büyüdü; şimdi koskocaman, uçsuz bucaksız bir direk ormanı gibi, koruluk gibi bir mescit oldu. Yemen'e kadar büyüse de mescittir.uçsuz bucaksız bir direk ormanı gibi, koruluk gibi bir mescit oldu. Yemen'e kadar büyüse de mescittir. Peygamber Efendimiz böyle buyurmuş. İlave edilerek büyüse, Yemen'e kadar uzasa da mescittir. Peygamber Efendimiz böyle buyurmuş. İlave edilerek büyüse, Yemen'e kadar uzasa da mescittir.

Aldılar, Bâbu's-selâm mescidin içinde kaldı. Daha büyüttüler;Aldılar, Bâbu's-selâm mescidin içinde kaldı. Daha büyüttüler; Safa ile Merve'nin arası mescidin içinde kaldı, dışarısı mescit yapıldı.Safa ile Merve'nin arası mescidin içinde kaldı, dışarısı mescit yapıldı. Şimdi orası mescidin ortasında kaldı. Normal olarak böyle olur. Büyütülünce büyür. Şimdi orası mescidin ortasında kaldı. Normal olarak böyle olur. Büyütülünce büyür.

Soru: Farz olan tavafın dışında mazereti olan hanım Kâbe'yi seyredebilir mi? Soru: Farz olan tavafın dışında mazereti olan hanım Kâbe'yi seyredebilir mi?

Kâbe dışarıdan görünüyorsa seyredebilir ama mazeretli hanım mescide girip seyredemez.Kâbe dışarıdan görünüyorsa seyredebilir ama mazeretli hanım mescide girip seyredemez. Dışarıdan görünüyorsa seyretmenin bir zararı, günahı yok. Kralın sarayına girdi, mesela misafir oldu.Dışarıdan görünüyorsa seyretmenin bir zararı, günahı yok. Kralın sarayına girdi, mesela misafir oldu. Kralın sarayı Kâbe'ye tepeden bakıyor zaten. Orada oturdu, seyretsin. Tamam, edebilir.Kralın sarayı Kâbe'ye tepeden bakıyor zaten. Orada oturdu, seyretsin. Tamam, edebilir. Görüyorsa bir yerden, oturduğu otelden, motelden seyredebilir.Görüyorsa bir yerden, oturduğu otelden, motelden seyredebilir. Mescidin içine hayızlı, nifaslı, cünüp insan giremediği için seyredemez, giremiyor. Hüküm odur. Mescidin içine hayızlı, nifaslı, cünüp insan giremediği için seyredemez, giremiyor. Hüküm odur.

Konuşma Hakkında
Tema 1
Tema 2