Namaz Vakitleri

20 Cemâziye'l-Âhir 1446
21 Aralık 2024
İmsak
06:46
Güneş
08:19
Öğle
13:07
İkindi
15:25
Akşam
17:46
Yatsı
19:13
Detaylı Arama

Hamdûn El-Kassàr (2) (Sorular ve Cevaplar)

Prof. Dr. Mahmud Es'ad COŞAN

4 Rebîü'l-Âhir 1415 / 10.09.1994
İstanbul

Açıklama

Hocamız, Gönül dostumuz, Mürebbi'miz Prof. Dr. Mahmud Es'ad COŞAN Tabakatus Sufiyye sohbetlerine Mustafa Selâmi Efendi Tekkesi’nde başlamıştır (02. 12. 1991).
Tabakàtü’s-Sùfiyye, Sülemî’nin ilk sûfilerden yüz tanesinin hayatını ve sözlerini kaydettiği eseridir.

Fudayl ibn-i Iyad hakkındadır. Daha sonraki yıllarda, İstanbul’un Anadolu yakasında muhtelif camilerde yapılmıştır.

Sohbetlerin amacını şöyle açıklıyordu: “Bizler de karınca kararınca takvâ yolunda, Rabbimizin rızası yolunda yürüyen insanlar olduğumuzdan, “Bu yolun bizden önceki büyükleri, selef-i sàlihînimiz neler söylemişler, onların nasihatlerinden istifade edelim; nasıl yaşamışlar, hayatları bize örnek olsun!” diye, tasavvuf aleminin büyüklerinin hayatlarını okumayı; sözlerini dinleyip, belleyip mûcebince amel etmeyi düşünerek; Türkçesi bulunmayan bir eser olsun, kaynak olsun, ana eser olsun; böylece yaptığımız çalışma da yapılmamış bir çalışma olarak, yeni bir çalışma olsun diye düşündüğümüz için; 412 hicrî, 1021 milâdî tarihinde, yâni yıllarında vefat etmiş olan, Nişâpurlu Ebû Abdurrahman es Sülemî Hazretleri’nin, tasavvuf ilminde kaynak olan, ana eser olan, müracaat kitabı olan Tabakàtü’s Sùfiyye’sini okumaya başladık.

Bu sohbetler Cumartesi akşamları yapılıyordu ve bir saat kadar sürüyordu. Hoca efendi seyahatte olduğu zamanlar sohbete ara veriliyor, İstanbul’da oldukları zaman devam ediyordu. 7 Mayıs 1997 günü yurtdışına çıkıncaya kadar devam etti. Fudayl ibn-i Iyad’dan başlayıp, sırayla her seferinde birkaç sayfa okuyup izah ederek sohbetlerini sürdürüyordu. 26 Ekim 1996 günü yaptığı son Tabakàtü’s-Sûfiyye sohbetinde, Ebû Osman el-Hîrî’nin 29. sözüne kadar gelmişti.

Sohbetlerde, önce o gün izah edilecek sözlerin Arapça metinleri okunuyor, kısaca anlamı veriliyor; sonra râvîler hakkında dipnotlardan bilgiler veriliyordu. Sözler izah edilip açıklanıyordu. Sohbetin sonunda da, çıkartılacak dersler anlatılıyor ve günümüzde neler yapmamız gerektiği hakkında tavsiyelerde bulunuluyordu.
Nişanlıyız, nikâhlanmak uygun mu?, | gibi konu başlıkları içeren dini sohbet.

Hamdûn El-Kassàr (2) (Sorular ve Cevaplar)

Prof. Dr. Mahmud Es'ad COŞAN

4 Rebîü'l-Âhir 1415 / 10.09.1994
İstanbul

Açıklama

Hocamız, Gönül dostumuz, Mürebbi'miz Prof. Dr. Mahmud Es'ad COŞAN Tabakatus Sufiyye sohbetlerine Mustafa Selâmi Efendi Tekkesi’nde başlamıştır (02. 12. 1991).
Tabakàtü’s-Sùfiyye, Sülemî’nin ilk sûfilerden yüz tanesinin hayatını ve sözlerini kaydettiği eseridir.

Fudayl ibn-i Iyad hakkındadır. Daha sonraki yıllarda, İstanbul’un Anadolu yakasında muhtelif camilerde yapılmıştır.

Sohbetlerin amacını şöyle açıklıyordu: “Bizler de karınca kararınca takvâ yolunda, Rabbimizin rızası yolunda yürüyen insanlar olduğumuzdan, “Bu yolun bizden önceki büyükleri, selef-i sàlihînimiz neler söylemişler, onların nasihatlerinden istifade edelim; nasıl yaşamışlar, hayatları bize örnek olsun!” diye, tasavvuf aleminin büyüklerinin hayatlarını okumayı; sözlerini dinleyip, belleyip mûcebince amel etmeyi düşünerek; Türkçesi bulunmayan bir eser olsun, kaynak olsun, ana eser olsun; böylece yaptığımız çalışma da yapılmamış bir çalışma olarak, yeni bir çalışma olsun diye düşündüğümüz için; 412 hicrî, 1021 milâdî tarihinde, yâni yıllarında vefat etmiş olan, Nişâpurlu Ebû Abdurrahman es Sülemî Hazretleri’nin, tasavvuf ilminde kaynak olan, ana eser olan, müracaat kitabı olan Tabakàtü’s Sùfiyye’sini okumaya başladık.

Bu sohbetler Cumartesi akşamları yapılıyordu ve bir saat kadar sürüyordu. Hoca efendi seyahatte olduğu zamanlar sohbete ara veriliyor, İstanbul’da oldukları zaman devam ediyordu. 7 Mayıs 1997 günü yurtdışına çıkıncaya kadar devam etti. Fudayl ibn-i Iyad’dan başlayıp, sırayla her seferinde birkaç sayfa okuyup izah ederek sohbetlerini sürdürüyordu. 26 Ekim 1996 günü yaptığı son Tabakàtü’s-Sûfiyye sohbetinde, Ebû Osman el-Hîrî’nin 29. sözüne kadar gelmişti.

Sohbetlerde, önce o gün izah edilecek sözlerin Arapça metinleri okunuyor, kısaca anlamı veriliyor; sonra râvîler hakkında dipnotlardan bilgiler veriliyordu. Sözler izah edilip açıklanıyordu. Sohbetin sonunda da, çıkartılacak dersler anlatılıyor ve günümüzde neler yapmamız gerektiği hakkında tavsiyelerde bulunuluyordu.
Nişanlıyız, nikâhlanmak uygun mu?, | gibi konu başlıkları içeren dini sohbet.

Konuşma Metni

Nişanlıyız, nikâhlanmak uygun mu? Nişanlıyız, nikâhlanmak uygun mu?

Nikâhın ciddiyetini bilmek lazım. Bazıları nikâhlanıyor da Nikâhın ciddiyetini bilmek lazım. Bazıları nikâhlanıyor da -resmi nikâh olmadığı zaman- sonra bozuşuyorlar,-resmi nikâh olmadığı zaman- sonra bozuşuyorlar, bir şey de yapmıyorlar, dinî nikâhın mehirini vermiyorlar. bir şey de yapmıyorlar, dinî nikâhın mehirini vermiyorlar. Bozulmasını kabul etmiyorlar veya erkek "Boşadım." Demiyor; gidip başkalarıyla evleniyorlar.Bozulmasını kabul etmiyorlar veya erkek "Boşadım." Demiyor; gidip başkalarıyla evleniyorlar. Bu gibi tehlikeler var. Resmî nikâhı yaparlarsa oradan da bir zorlama olur, daha iyi olur. Bu gibi tehlikeler var. Resmî nikâhı yaparlarsa oradan da bir zorlama olur, daha iyi olur.

Birisi, nefsini terbiye edebilmek için daha az yemeye başladığını ve kilo verdiğini söylemiş. Birisi, nefsini terbiye edebilmek için daha az yemeye başladığını ve kilo verdiğini söylemiş. Annesi babası, üzülmüşler, buna "Boğazından bu kadar kısma." demişler. Annesi babası, üzülmüşler, buna "Boğazından bu kadar kısma." demişler.

Bunun ölçüsü, insanın sıhhatidir. Fazla şişmansa kilo vermesi iyidir. Bunun ölçüsü, insanın sıhhatidir. Fazla şişmansa kilo vermesi iyidir. Ama zaten ölçüsü yerinde ise kendisini ayakta tutacak miktardaAma zaten ölçüsü yerinde ise kendisini ayakta tutacak miktarda Allah rızası için yiyip ibadete, taate kuvvet kazanması daha uygun olur.Allah rızası için yiyip ibadete, taate kuvvet kazanması daha uygun olur. Obur tarzda olmamak şartıyla belli ölçüde;Obur tarzda olmamak şartıyla belli ölçüde; kendisinin sağlam, sıhhatli, kuvvetli kalacak tarzda yemesi uygun olur. kendisinin sağlam, sıhhatli, kuvvetli kalacak tarzda yemesi uygun olur.

Konuşma Hakkında
Tema 1
Tema 2