Namaz Vakitleri

22 Cemâziye'l-Evvel 1446
24 Kasım 2024
İmsak
06:24
Güneş
07:54
Öğle
12:55
İkindi
15:24
Akşam
17:47
Yatsı
19:11
Detaylı Arama

İmanın Direği ve İki Cihanın Saadeti (Sorular ve Cevaplar)

Prof. Dr. Mahmud Es'ad COŞAN

13 Zilkade 1410 / 07.06.1990

İçerik

Soru: Race'nâ mine'l-cihâdi'l-asgari ile'l-cihâdi'l-ekberi. "Büyük cihada döndük, sıra büyük cihada geldi. O da insanın kendi nefsini terbiye etmesidir." diye bir hadîs-i şerîf var. Bunun sıhhati nedir?

Soru: Bizim bildiğimize göre Fatih Akşemseddin'e intisaplı; Akşemseddin Fatih'e bey'atlıydı. Bunu açıklar mısınız?

Soru: Babam, benim sohbetlere zikirlere gitmeme fiilen mâni olmaya çalışıyor. "Siz fitnecisiniz. Fitneden başka yaptığınız bir şey yok!.." gibi sözler sarf ediyor. Bana sürekli zulmediyor. Ben de sabretmeye çalışıyorum fakat ne kadar başarılı oluyorum bilmiyorum. Bana ne tavsiye edersiniz? Allah rızası için bana bir yön çizmemi tayin ederseniz bahtiyar olurum.

Soru: Ben sarık sarıyordum. Bizim köyde reaksiyon gösteriliyor. Hazmedemiyorlar. Onun için vazgeçtik. Ne dersiniz?

Soru: İslâm'a İslâmî olmayan bir yolla varılır mı?

Soru: Ben ticaretle uğraşıyorum. Şu anda büyük bir işim yok. Dükkân açacak durumum yok. Vergiye tâbi olmam vergi vermem gerekir mi? Vermediğim zaman mesul olur muyum?

Soru: Babam sakal bırakmama razı olmuyor, ne buyurursunuz?

Soru: Müslümanlara yararlı olmak ve dine daha iyi hizmet etmek için sakalın kesilmesinin hükmü durumu nedir?

Soru: Arası bozulan müslümanların barışmaları için dua edilir mi? Bizim için sevabı var mıdır?

Soru: Sarıkla kılınan namazın sarıksız kılınan namazdan yetmiş derece sevaplı olmasıyla ilgili hadis için bazı hocalar zayıf diyorlar. Ne dersiniz?

Soru: Yeryüzünde birçok alim var. Hepsine biat gerekir mi? Biat sadece bir şahsa yapılmaz mı?

Soru: Sakal bırakırken aileden izin alınır mı?

Soru: Herhangi bir tarikate girip iki üç sene onun gerektirdiği vazifeleri yapmayan bir kimse daha sonra tarikat değiştirebilir mi? Tarikatlar değiştirilebilir mi?

Soru: Müslüman kadın devlet dairelerinde çalışabilir mi? Okuyup da devlet dairesinde çalışmayı hak kazanan bir kadın görevine devam etmeli mi yoksa görevi bırakmalı mı?

Soru: İki kişi birbirine küs. Birisi selam veriyor, ötekisi almıyor. Birisi konuşuyor, ötekisi konuşmaya cevap vermiyor. Bu durumda ne yapmak lazım?

Soru: Evli bir erkeğin, hanımının kız kardeşiyle yüz yüze görüşüp bir arada oturması nasıldır?

Soru: Bir konuda iki tarafın niyeti olumlu olsa, istişare de yapılsa fakat istihare olumsuz çıksa bu işten vazgeçmek gerekir mi? İstişare mi önde gelir istihare mi?

Soru: Şu devirde sarık sarmak camide ayrıcalık yaratıyor ve cemaat üzerinde ters tepki yapıyor. Ne dersiniz?

Soru: Müslümanlar ittifak etseler halife seçseler, o zaman herkesin ona bey'at etmesi gerekir mi?

Soru: Kadınlar rabıta-i mürşid yapabilir mi?

Soru: Günümüzde çok İslâmî olduğu söylenen marş kasetleri çıkıyor. Bunların içinde müzik de oluyor. Dinlemek caiz mi?

Soru: İçimizden vesvese gibi duygular geliyorsa bundan kurtulmak için ne yapmalıdır?

Açıklama

Hocamız, Gönül dostumuz, Mürebbi'miz Prof. Dr. Mahmud Es’ad COŞAN’ın Hadis sohbetlerini 5 aşamada özetleyebiliriz.

a. İskenderpaşa Camii Sohbetleri (1977-1997)

Mehmed Zâhid KOTKU Hz. görevli oldukları İskenderpaşa Camii’nde, her pazar günü ikindiden sonra bir saat, cuma günleri öğleden önce 45 dakika Râmûzü’l-Ehàdis’ten hadis okuyup izah ederdi. 1977 yılının ilkbaharından itibaren bu dersler Mahmud Es’ad COŞAN tarafından yapılır oldu.

COŞAN, o yıllarda Ankara’da oturuyordu. Her hafta sonu İstanbul’a geliyor, pazar günkü hadis dersini yapıp geri dönüyordu. Tatillerde ve müsait zamanlarında cuma namazından önce de sohbet ettiği olurdu. Önemli bir engel olmadıkça, bu böyle devam etti.

13 Kasım 1980’de Mehmed Zâhid KOTKU Hazretleri’nin vefatından sonra da İskenderpaşa’daki dersler aynen devam etti. Hac veya başka bir seyahat nedeniyle yurtdışında olduğu zamanların dışında önemli bir aksama olmadı. 1997 Mayısında yurtdışına çıkıncaya kadar bu böyle devam etti. İskenderpaşa’daki son sohbeti 4 Mayıs 1997 pazar günü oldu.
COŞAN, derse besmele ve hamdele ile başlardı. Arkasından, “Kitapların en efdali Allah’ın kitabıdır, yolların en faziletlisi Peygamber (s.a.s.)’in yoludur. Sonradan uydurulan şeyler bid’attir. Her bid’at dalâlettir. Her dalâlet ve dalâlet sahibi cehenneme gider.” anlamındaki Arapça giriş cümlelerini söylerdi. Sonra, sıradaki ilk hadisin Arapça metnini okurdu.

Ondan sonra okunan kitap hakkında kısa bilgi verir; hadislerin okunmasına ve izahına geçmeden önce, başta Peygamber (s.a.s.) Efendimiz olmak üzere cümle enbiyânın, evliyânın, sülehànın; sâdât ve meşâyih-i kiramın ruhları için; kitabın müellifinin ve bu kitabın içindeki hadis-i şeriflerin bizlere kadar ulaşmasında emeği geçmiş olan ulemânın, râvilerin ruhları için; caminin bânisi İskender Paşa’nın ruhu için; bu hadis-i şerifleri dinlemek üzere oraya gelmiş olan kimselerin ahirete irtihal etmiş olan cümle yakınlarının ruhları için ve Mehmed Zahid KOTKU Hazretleri’nin ruhu için, bir Fâtiha, üç İhlâs-ı Şerif okunmasını isterdi.

Daha sonra, sıradaki hadis-i şerifin Arapça metnini okuyup, kelime kelime izahına geçerdi. Konuyla ilgili ayet-i kerimeler ve diğer hadis-i şeriflerle meseleyi bir güzel açıklardı. Sade ve anlaşılır bir Türkçe kullanırdı. Konunun iyi anlaşılması için misaller, hatıralar anlatır; şiirlere, Farsça ve Arapça beyitlere yer verirdi.

COŞAN, ilk yıllarda her sohbette 8-10 hadis-i şerif okuyup izah ederdi, sohbet süresi bir saati geçmezdi. Son yıllarda bu sayı 3’e kadar düşmüş, izah için daha çok vakit ayrılmış, sohbet süresi bir saati biraz aşmaya başlamıştı.

Sohbetin sonunda mutlaka Hatm-i Hàcegân yaptırırdı. Bazen, intisab etmek isteyenler için zikir dersi tarifi yapardı. Eğer vakit müsaitse, küçük notlarla soru gönderenlerin sorularına cevap verirdi.

Sohbetlere öncelikle gençler, öğrenciler, okumuş kimseler gelirlerdi. Fakat her yaştan ve her kesimden insana rastlamak mümkündü. Zamanla ilgi arttığı için, caminin etrafındaki evler satın alınarak cami genişletilmiş; hanımların ve erkeklerin sohbetleri takip edebilmesi için mekânlar yapılmıştır.

İskenderpaşa Camii’ndeki sohbetler, ilk yıllardan beri teyp kasetlerine kayıt edilmiştir. 1987’den sonra görüntülü video kayıtları yapılmıştır.

b. Ankara Özelif Camii Sohbetleri (1982-1996)

COŞAN, Mehmed Zâhid KOTKU Hz. vefat edip, irşad görevi kendisine intikal ettikten sonra, Ankara’da da hadis dersleri başlattı (1982). İlk önce çarşamba günleri evinin yanındaki Muradiye Camii’nde, daha sonra perşembe akşamları Özelif Camii’nde hadis dersi yapmaya başladı. Bir ara cumartesi günleri yapıldı. Emekli olup da Ankara’dan ayrıldıkları 1987 yılına kadar bu dersler devam etti. 1987’den sonra ise, her ayın ilk perşembe akşamı Ankara’ya gelip, bu hadis derslerini ayda bir yapmaya devam etti.

c. Sapanca Sohbetleri (1987-1989)

COŞAN emekli olduktan sonra Sapanca’ya yerleşmiştir. Orada oturdukları yıllarda (1987-1989), evinin yakınındaki Yüzevler Camii’nde cumartesi günleri, ikindiden sonra Muhtâru’l-Ehàdîs isimli kitaptan hadis dersleri yapmıştır.

Muhtâru’l-Ehâdîs kitabı muteber hadis kitaplarından seçilmiş ve ilk harflerine göre alfabetik olarak sıralanmış bin dört yüz kadar hadis ihtivâ etmektedir. Mısırlı alim Seyyid Ahmed el-Hâşimî (1878-1943) tarafından hazırlanmıştır. Türkçe’ye muhtelif tercümeleri yapılmıştır.

d. Anadolu’da Sohbetler

COŞAN, Türkiye’de bulunduğu 1980-1997 yılları arasında sık sık Anadolu’da seyahatler yaparlardı. Gittikleri illerde, uygun camilerde, halka açık hadis dersleri yapmıştır. Eskişehir, Bursa, İzmir, Antalya, Adapazarı, Konya, Edirne gibi illerde sohbetler yapılmış hadis sohbetleri mevcuttur.

e. Ev Sohbetleri
Doğum, ölüm, düğün, sünnet vs. gibi sebeplerle ziyaret ettiği evlerde; kahvaltı vs. gibi sebeplerle ziyaret ettiği öğrenci evlerinde mutlaka yarım saat - 45 dakika civarında bir hadis sohbeti yaparlardı.

Soru: Race'nâ mine'l-cihâdi'l-asgari ile'l-cihâdi'l-ekberi. "Büyük cihada döndük, sıra büyük | gibi konu başlıkları içeren dini sohbet.

İmanın Direği ve İki Cihanın Saadeti (Sorular ve Cevaplar)

Prof. Dr. Mahmud Es'ad COŞAN

13 Zilkade 1410 / 07.06.1990

İçerik

Soru: Race'nâ mine'l-cihâdi'l-asgari ile'l-cihâdi'l-ekberi. "Büyük cihada döndük, sıra büyük cihada geldi. O da insanın kendi nefsini terbiye etmesidir." diye bir hadîs-i şerîf var. Bunun sıhhati nedir?

Soru: Bizim bildiğimize göre Fatih Akşemseddin'e intisaplı; Akşemseddin Fatih'e bey'atlıydı. Bunu açıklar mısınız?

Soru: Babam, benim sohbetlere zikirlere gitmeme fiilen mâni olmaya çalışıyor. "Siz fitnecisiniz. Fitneden başka yaptığınız bir şey yok!.." gibi sözler sarf ediyor. Bana sürekli zulmediyor. Ben de sabretmeye çalışıyorum fakat ne kadar başarılı oluyorum bilmiyorum. Bana ne tavsiye edersiniz? Allah rızası için bana bir yön çizmemi tayin ederseniz bahtiyar olurum.

Soru: Ben sarık sarıyordum. Bizim köyde reaksiyon gösteriliyor. Hazmedemiyorlar. Onun için vazgeçtik. Ne dersiniz?

Soru: İslâm'a İslâmî olmayan bir yolla varılır mı?

Soru: Ben ticaretle uğraşıyorum. Şu anda büyük bir işim yok. Dükkân açacak durumum yok. Vergiye tâbi olmam vergi vermem gerekir mi? Vermediğim zaman mesul olur muyum?

Soru: Babam sakal bırakmama razı olmuyor, ne buyurursunuz?

Soru: Müslümanlara yararlı olmak ve dine daha iyi hizmet etmek için sakalın kesilmesinin hükmü durumu nedir?

Soru: Arası bozulan müslümanların barışmaları için dua edilir mi? Bizim için sevabı var mıdır?

Soru: Sarıkla kılınan namazın sarıksız kılınan namazdan yetmiş derece sevaplı olmasıyla ilgili hadis için bazı hocalar zayıf diyorlar. Ne dersiniz?

Soru: Yeryüzünde birçok alim var. Hepsine biat gerekir mi? Biat sadece bir şahsa yapılmaz mı?

Soru: Sakal bırakırken aileden izin alınır mı?

Soru: Herhangi bir tarikate girip iki üç sene onun gerektirdiği vazifeleri yapmayan bir kimse daha sonra tarikat değiştirebilir mi? Tarikatlar değiştirilebilir mi?

Soru: Müslüman kadın devlet dairelerinde çalışabilir mi? Okuyup da devlet dairesinde çalışmayı hak kazanan bir kadın görevine devam etmeli mi yoksa görevi bırakmalı mı?

Soru: İki kişi birbirine küs. Birisi selam veriyor, ötekisi almıyor. Birisi konuşuyor, ötekisi konuşmaya cevap vermiyor. Bu durumda ne yapmak lazım?

Soru: Evli bir erkeğin, hanımının kız kardeşiyle yüz yüze görüşüp bir arada oturması nasıldır?

Soru: Bir konuda iki tarafın niyeti olumlu olsa, istişare de yapılsa fakat istihare olumsuz çıksa bu işten vazgeçmek gerekir mi? İstişare mi önde gelir istihare mi?

Soru: Şu devirde sarık sarmak camide ayrıcalık yaratıyor ve cemaat üzerinde ters tepki yapıyor. Ne dersiniz?

Soru: Müslümanlar ittifak etseler halife seçseler, o zaman herkesin ona bey'at etmesi gerekir mi?

Soru: Kadınlar rabıta-i mürşid yapabilir mi?

Soru: Günümüzde çok İslâmî olduğu söylenen marş kasetleri çıkıyor. Bunların içinde müzik de oluyor. Dinlemek caiz mi?

Soru: İçimizden vesvese gibi duygular geliyorsa bundan kurtulmak için ne yapmalıdır?

Açıklama

Hocamız, Gönül dostumuz, Mürebbi'miz Prof. Dr. Mahmud Es’ad COŞAN’ın Hadis sohbetlerini 5 aşamada özetleyebiliriz.

a. İskenderpaşa Camii Sohbetleri (1977-1997)

Mehmed Zâhid KOTKU Hz. görevli oldukları İskenderpaşa Camii’nde, her pazar günü ikindiden sonra bir saat, cuma günleri öğleden önce 45 dakika Râmûzü’l-Ehàdis’ten hadis okuyup izah ederdi. 1977 yılının ilkbaharından itibaren bu dersler Mahmud Es’ad COŞAN tarafından yapılır oldu.

COŞAN, o yıllarda Ankara’da oturuyordu. Her hafta sonu İstanbul’a geliyor, pazar günkü hadis dersini yapıp geri dönüyordu. Tatillerde ve müsait zamanlarında cuma namazından önce de sohbet ettiği olurdu. Önemli bir engel olmadıkça, bu böyle devam etti.

13 Kasım 1980’de Mehmed Zâhid KOTKU Hazretleri’nin vefatından sonra da İskenderpaşa’daki dersler aynen devam etti. Hac veya başka bir seyahat nedeniyle yurtdışında olduğu zamanların dışında önemli bir aksama olmadı. 1997 Mayısında yurtdışına çıkıncaya kadar bu böyle devam etti. İskenderpaşa’daki son sohbeti 4 Mayıs 1997 pazar günü oldu.
COŞAN, derse besmele ve hamdele ile başlardı. Arkasından, “Kitapların en efdali Allah’ın kitabıdır, yolların en faziletlisi Peygamber (s.a.s.)’in yoludur. Sonradan uydurulan şeyler bid’attir. Her bid’at dalâlettir. Her dalâlet ve dalâlet sahibi cehenneme gider.” anlamındaki Arapça giriş cümlelerini söylerdi. Sonra, sıradaki ilk hadisin Arapça metnini okurdu.

Ondan sonra okunan kitap hakkında kısa bilgi verir; hadislerin okunmasına ve izahına geçmeden önce, başta Peygamber (s.a.s.) Efendimiz olmak üzere cümle enbiyânın, evliyânın, sülehànın; sâdât ve meşâyih-i kiramın ruhları için; kitabın müellifinin ve bu kitabın içindeki hadis-i şeriflerin bizlere kadar ulaşmasında emeği geçmiş olan ulemânın, râvilerin ruhları için; caminin bânisi İskender Paşa’nın ruhu için; bu hadis-i şerifleri dinlemek üzere oraya gelmiş olan kimselerin ahirete irtihal etmiş olan cümle yakınlarının ruhları için ve Mehmed Zahid KOTKU Hazretleri’nin ruhu için, bir Fâtiha, üç İhlâs-ı Şerif okunmasını isterdi.

Daha sonra, sıradaki hadis-i şerifin Arapça metnini okuyup, kelime kelime izahına geçerdi. Konuyla ilgili ayet-i kerimeler ve diğer hadis-i şeriflerle meseleyi bir güzel açıklardı. Sade ve anlaşılır bir Türkçe kullanırdı. Konunun iyi anlaşılması için misaller, hatıralar anlatır; şiirlere, Farsça ve Arapça beyitlere yer verirdi.

COŞAN, ilk yıllarda her sohbette 8-10 hadis-i şerif okuyup izah ederdi, sohbet süresi bir saati geçmezdi. Son yıllarda bu sayı 3’e kadar düşmüş, izah için daha çok vakit ayrılmış, sohbet süresi bir saati biraz aşmaya başlamıştı.

Sohbetin sonunda mutlaka Hatm-i Hàcegân yaptırırdı. Bazen, intisab etmek isteyenler için zikir dersi tarifi yapardı. Eğer vakit müsaitse, küçük notlarla soru gönderenlerin sorularına cevap verirdi.

Sohbetlere öncelikle gençler, öğrenciler, okumuş kimseler gelirlerdi. Fakat her yaştan ve her kesimden insana rastlamak mümkündü. Zamanla ilgi arttığı için, caminin etrafındaki evler satın alınarak cami genişletilmiş; hanımların ve erkeklerin sohbetleri takip edebilmesi için mekânlar yapılmıştır.

İskenderpaşa Camii’ndeki sohbetler, ilk yıllardan beri teyp kasetlerine kayıt edilmiştir. 1987’den sonra görüntülü video kayıtları yapılmıştır.

b. Ankara Özelif Camii Sohbetleri (1982-1996)

COŞAN, Mehmed Zâhid KOTKU Hz. vefat edip, irşad görevi kendisine intikal ettikten sonra, Ankara’da da hadis dersleri başlattı (1982). İlk önce çarşamba günleri evinin yanındaki Muradiye Camii’nde, daha sonra perşembe akşamları Özelif Camii’nde hadis dersi yapmaya başladı. Bir ara cumartesi günleri yapıldı. Emekli olup da Ankara’dan ayrıldıkları 1987 yılına kadar bu dersler devam etti. 1987’den sonra ise, her ayın ilk perşembe akşamı Ankara’ya gelip, bu hadis derslerini ayda bir yapmaya devam etti.

c. Sapanca Sohbetleri (1987-1989)

COŞAN emekli olduktan sonra Sapanca’ya yerleşmiştir. Orada oturdukları yıllarda (1987-1989), evinin yakınındaki Yüzevler Camii’nde cumartesi günleri, ikindiden sonra Muhtâru’l-Ehàdîs isimli kitaptan hadis dersleri yapmıştır.

Muhtâru’l-Ehâdîs kitabı muteber hadis kitaplarından seçilmiş ve ilk harflerine göre alfabetik olarak sıralanmış bin dört yüz kadar hadis ihtivâ etmektedir. Mısırlı alim Seyyid Ahmed el-Hâşimî (1878-1943) tarafından hazırlanmıştır. Türkçe’ye muhtelif tercümeleri yapılmıştır.

d. Anadolu’da Sohbetler

COŞAN, Türkiye’de bulunduğu 1980-1997 yılları arasında sık sık Anadolu’da seyahatler yaparlardı. Gittikleri illerde, uygun camilerde, halka açık hadis dersleri yapmıştır. Eskişehir, Bursa, İzmir, Antalya, Adapazarı, Konya, Edirne gibi illerde sohbetler yapılmış hadis sohbetleri mevcuttur.

e. Ev Sohbetleri
Doğum, ölüm, düğün, sünnet vs. gibi sebeplerle ziyaret ettiği evlerde; kahvaltı vs. gibi sebeplerle ziyaret ettiği öğrenci evlerinde mutlaka yarım saat - 45 dakika civarında bir hadis sohbeti yaparlardı.

Soru: Race'nâ mine'l-cihâdi'l-asgari ile'l-cihâdi'l-ekberi. "Büyük cihada döndük, sıra büyük | gibi konu başlıkları içeren dini sohbet.

Konuşma Metni

Soru: Race'nâ mine'l-cihâdi'l-asgari ile'l-cihâdi'l-ekberi.Soru: Race'nâ mine'l-cihâdi'l-asgari
ile'l-cihâdi'l-ekberi.
"Büyük cihada döndük, sıra büyük cihada geldi."Büyük cihada döndük, sıra büyük cihada geldi. O da insanın kendi nefsini terbiye etmesidir." diye bir hadîs-i şerîf var. Bunun sıhhati nedir? O da insanın kendi nefsini terbiye etmesidir." diye bir hadîs-i şerîf var. Bunun sıhhati nedir?

Aziz ve muhterem kardeşlerim! Aziz ve muhterem kardeşlerim!

Hadis alimleri bir hadisin sıhhati konusunda konuşurlarkenHadis alimleri bir hadisin sıhhati konusunda konuşurlarken metot itibariyle bizim düşündüğümüzden farklı düşünürler. metot itibariyle bizim düşündüğümüzden farklı düşünürler. Hadis alimlerinin düşünce tarzı şöyledir. Onlar bu sözü söz olarak ele alırlar.Hadis alimlerinin düşünce tarzı şöyledir. Onlar bu sözü söz olarak ele alırlar. Mânası doğru olsa bile mâna bakımından doğru olsa bile râvilerini araştırırlar. "Kimden rivayet edilmiş?Mânası doğru olsa bile mâna bakımından doğru olsa bile râvilerini araştırırlar. "Kimden rivayet edilmiş? Rivayet silsilesi tamam mı, atlama var mı? Rivayet silsilesi tamam mı, atlama var mı? Bu rivayet silsilesindeki şahısların güvenilirlik derecesi nedir?.." filan gibi çeşitli şeyleri incelerler.Bu rivayet silsilesindeki şahısların güvenilirlik derecesi nedir?.." filan gibi çeşitli şeyleri incelerler. Ona göre bir hüküm verirler.Ona göre bir hüküm verirler. Binâenaleyh onların verdikleri hükme göre bu hadis bizim indimizde sabit değildir deseler, diyebilirler.Binâenaleyh onların verdikleri hükme göre bu hadis bizim indimizde sabit değildir deseler, diyebilirler. Aslında o Peygamber Efendimiz tarafından söylenmiş bir söz olabilir. Aslında o Peygamber Efendimiz tarafından söylenmiş bir söz olabilir. Çünkü onlar rivayet silsilesine bakarlar ve aradıkları şartlar itibariyle meseleyi bu yönde incelerler.Çünkü onlar rivayet silsilesine bakarlar ve aradıkları şartlar itibariyle meseleyi bu yönde incelerler. Bu hadîs-i şerîfi teyit edici, aynı mânayı ifade edici, Bu hadîs-i şerîfi teyit edici, aynı mânayı ifade edici, insanın nefsini terbiye etmesine dair değil hadîs-i şerîfler; âyetler var!insanın nefsini terbiye etmesine dair değil hadîs-i şerîfler; âyetler var! Bırakalım hadîs-i şerîfi aramayı, Kur'ân-ı Kerîm'de âyetler var! Bırakalım hadîs-i şerîfi aramayı, Kur'ân-ı Kerîm'de âyetler var!

Kad efleha men zekkâhâ ve kad hâbe men dessâhâ.Kad efleha men zekkâhâ ve kad hâbe men dessâhâ. "Kim nefsini tezkiye etmiş terbiye etmişse felah bulmuş demektir."Kim nefsini tezkiye etmiş terbiye etmişse felah bulmuş demektir. Kim bunu yapmamışsa felakete uğramış demektir." diye âyet var.Kim bunu yapmamışsa felakete uğramış demektir." diye âyet var. Onun için insanın nefsini terbiye etmesi nefsini hevâ-yı nefsi ile Onun için insanın nefsini terbiye etmesi nefsini hevâ-yı nefsi ile arzularıyla mücadele etmesi Kur'an'ın bir emridir. arzularıyla mücadele etmesi Kur'an'ın bir emridir. Bunun dışındaki birçok başka hadîs-i şerîflerin tavsiyesidir. Bu arada da bu hadîs-i şerîf de vardır.Bunun dışındaki birçok başka hadîs-i şerîflerin tavsiyesidir. Bu arada da bu hadîs-i şerîf de vardır. Şimdi bu hadîs-i şerîfin râvileri hakkında alimler ne demiş? Onu araştıralım.Şimdi bu hadîs-i şerîfin râvileri hakkında alimler ne demiş? Onu araştıralım. Keşfü'l-Hafâ gibi el-Makâsidü'l-Hasene gibi kaynaklarda, öbür kaynaklarda araştıralım.Keşfü'l-Hafâ gibi el-Makâsidü'l-Hasene gibi kaynaklarda, öbür kaynaklarda araştıralım. Alimler bunun hakkında ne sıfatı söylemişler?Alimler bunun hakkında ne sıfatı söylemişler? Hani hasen hadis mi demişler, garib hadis mi demişler, merfû mu demişler, maktû' mu demişler?Hani hasen hadis mi demişler, garib hadis mi demişler, merfû mu demişler, maktû' mu demişler? Hükmünü araştıralım. Ama bu mâna sahihtir.Hükmünü araştıralım. Ama bu mâna sahihtir. İnsanın nefsinin süflî arzularına karşı çıkması, nefsini terbiye etmesi en önemli vazifelerimizden biridir.İnsanın nefsinin süflî arzularına karşı çıkması, nefsini terbiye etmesi en önemli vazifelerimizden biridir. En mühim cihad odur. Bu hususu teyit eden sadece bu rivayet değil başka rivayetler vardır. En mühim cihad odur. Bu hususu teyit eden sadece bu rivayet değil başka rivayetler vardır.

Gümüşhaneli [Ahmed Ziyâüddin] Hocamız rahmetullahi aleyh Râmûzü'l-ehâdîsi yazanGümüşhaneli [Ahmed Ziyâüddin] Hocamız rahmetullahi aleyh Râmûzü'l-ehâdîsi yazan büyük hadis alimi hocamız, bu gibi hususlarda şöyle bir metot takip ediyor: Bir hadîs-i şerîfi alıyor.büyük hadis alimi hocamız, bu gibi hususlarda şöyle bir metot takip ediyor: Bir hadîs-i şerîfi alıyor. "Bu hadîs-i şerîf filanca alimin kitabında rivayet edilmiş. Şu şu râviler zincirinden gelmiş."Bu hadîs-i şerîf filanca alimin kitabında rivayet edilmiş. Şu şu râviler zincirinden gelmiş. O râvilerin içinde güvenilmeyen şu adam varmış…" Tamam. Bunu alıyor. Yazıyor. O râvilerin içinde güvenilmeyen şu adam varmış…" Tamam. Bunu alıyor. Yazıyor. Ondan sonra onun altında rivayeti sağlam olan, kaynağı sağlam olan bir iki hadîs-i şerîf daha getiriyor.Ondan sonra onun altında rivayeti sağlam olan, kaynağı sağlam olan bir iki hadîs-i şerîf daha getiriyor. Oradan anlıyorsun ki konu doğru, ifade hakikat, gerçek. Ama birinci rivayet sıhhatli değil.Oradan anlıyorsun ki konu doğru, ifade hakikat, gerçek. Ama birinci rivayet sıhhatli değil. Rivayet sıhhatli değil ama muhteva sağlam! Mesela bir profesör arkadaşı zikrettiler.Rivayet sıhhatli değil ama muhteva sağlam!

Mesela bir profesör arkadaşı zikrettiler.
Dediler ki; "'Hiç ölmeyecekmiş gibi dünyaya, hemen yarın ölecekmiş gibi âhirete çalış!'Dediler ki; "'Hiç ölmeyecekmiş gibi dünyaya, hemen yarın ölecekmiş gibi âhirete çalış!' Ben böyle bir hadis görmedim, duymadım…" filan demiş.Ben böyle bir hadis görmedim, duymadım…" filan demiş. Ben altı-yedi tane hadis tespit ettim, muhtelif şekillerde. İfadeleri farklı farklı. Ben altı-yedi tane hadis tespit ettim, muhtelif şekillerde. İfadeleri farklı farklı. Başka başka kaynaklardan gelmiş. Aynı mânayı ifade ediyor. O zaman bir katiyet kesp ediyor. Başka başka kaynaklardan gelmiş. Aynı mânayı ifade ediyor. O zaman bir katiyet kesp ediyor.

Bir hoca çıkmış; biraz Arapça'sı var, hafızlığı var:Bir hoca çıkmış; biraz Arapça'sı var, hafızlığı var: "Bu işrak namazıyla ilgili fazla bir rivayet duymadım ben." "Bu işrak namazıyla ilgili fazla bir rivayet duymadım ben."

Sen duymamışsan duy. Karıştır öğren. Ben sekiz-on tane rivayet biliyorum.Sen duymamışsan duy. Karıştır öğren. Ben sekiz-on tane rivayet biliyorum. Sabah namazından sonra işrak vaktine kadarSabah namazından sonra işrak vaktine kadar ibadetle meşgul olmak hususunda sekiz-on tane rivayet biliyorum.ibadetle meşgul olmak hususunda sekiz-on tane rivayet biliyorum. Bizim meseleleri araştırırken yapmamız gereken iki şey var. Bir; o konu doğru mu değil mi?Bizim meseleleri araştırırken yapmamız gereken iki şey var. Bir; o konu doğru mu değil mi? Muhteva doğru mu? Muhteva doğru! Peki, o muhtevayı bize anlatan şu rivayet doğru mu?Muhteva doğru mu? Muhteva doğru! Peki, o muhtevayı bize anlatan şu rivayet doğru mu? Bakalım onu araştıralım. râviler sıhhatli mi? Kusurlu mu? O ayrı mesele.Bakalım onu araştıralım. râviler sıhhatli mi? Kusurlu mu? O ayrı mesele. Ama şu nefsin terbiyesi dinimizin aslı, esası, özüdür. İşin temel noktasıdır.Ama şu nefsin terbiyesi dinimizin aslı, esası, özüdür. İşin temel noktasıdır. Takvâ da ona bağlıdır verâ da ona bağlıdır. O olmadığı zaman hiçbir şey olmaz. Takvâ da ona bağlıdır verâ da ona bağlıdır. O olmadığı zaman hiçbir şey olmaz.

Soru: Bizim bildiğimize göre Fatih Akşemseddin'e intisaplı; Akşemseddin Fatih'e bey'atlıydı.Soru: Bizim bildiğimize göre Fatih Akşemseddin'e intisaplı; Akşemseddin Fatih'e bey'atlıydı. Bunu açıklar mısınız? Bu hikâye, yakıştırma. Böyle söyleniyor.Bunu açıklar mısınız?

Bu hikâye, yakıştırma. Böyle söyleniyor.
Aslında Fatih de o zamanki hilafetin bir uçbeyidir.Aslında Fatih de o zamanki hilafetin bir uçbeyidir. Asıl İslâm devletinin hudutlarında gazâ eden bir komutan durumundadır. Onun da bey'ate hakkı yok.Asıl İslâm devletinin hudutlarında gazâ eden bir komutan durumundadır. Onun da bey'ate hakkı yok. Asıl onlar da Abbasî halifesine bey'at ediyorlar.Asıl onlar da Abbasî halifesine bey'at ediyorlar. Bunları bilmeyen insanlar böyle karmakarışık laflar söylüyor. Bunları bilmeyen insanlar böyle karmakarışık laflar söylüyor.

Muhterem kardeşlerim! Cahillik zordur. Cahillikle iş olmaz.Muhterem kardeşlerim!

Cahillik zordur. Cahillikle iş olmaz.
Fatih Sultan Mehmed kendi kendisine bey'at almış değil.Fatih Sultan Mehmed kendi kendisine bey'at almış değil. Fatih Sultan Mehmed de asıl büyük Abbasi Hilafetine tâbi. Osmanlılar'da öyledir.Fatih Sultan Mehmed de asıl büyük Abbasi Hilafetine tâbi. Osmanlılar'da öyledir. Meseleleri bilmeyenler Kendi işlerine geldiği şekilde yalan yanlış şeylerle karmakarış karıştırıyorlar. Meseleleri bilmeyenler Kendi işlerine geldiği şekilde yalan yanlış şeylerle karmakarış karıştırıyorlar.

Kur'ân-ı Kerîm'de; "Allah'a ve Resûlüne ve sizden olan emirlere itaat edin!" buyuruluyor. Kur'ân-ı Kerîm'de; "Allah'a ve Resûlüne ve sizden olan emirlere itaat edin!" buyuruluyor.

Yâ eyyühe'l-lezîne âmenû etîullâhe ve etîu'r-rasûle ve ülü'l-emri minküm.Yâ eyyühe'l-lezîne âmenû etîullâhe ve etîu'r-rasûle ve ülü'l-emri minküm. Allah'a itaat, tamam. Resûlullah'a itaat, tamam.Allah'a itaat, tamam. Resûlullah'a itaat, tamam. Resûlullah'ın tayin etmiş olduğu işin başındaki bir kimse,Resûlullah'ın tayin etmiş olduğu işin başındaki bir kimse, Resûlullah'ın görevlendirdiği bir kimse, ona da itaat edecek! Resûlullah'ın görevlendirdiği bir kimse, ona da itaat edecek!

Resûlullah bir yere bir müfreze göndermiş. Müfrezenin başına bir ulû'l-emr komutan tayin etmiş.Resûlullah bir yere bir müfreze göndermiş. Müfrezenin başına bir ulû'l-emr komutan tayin etmiş. Bu sizin başkanınızdır, demiş. Ötekiler ona tâbi olacak. Neden? Bu sizin başkanınızdır, demiş. Ötekiler ona tâbi olacak.

Neden?

Resûlullah'ın hatırına, Allah aşkına, Allah rızası için ona tâbi olacak! Bu gayet basit bir şeydir.Resûlullah'ın hatırına, Allah aşkına, Allah rızası için ona tâbi olacak! Bu gayet basit bir şeydir. Ama yüzlerce rivayet var. Onları söylüyorum, millet gelip bana başka başka şeyler söylüyor.Ama yüzlerce rivayet var. Onları söylüyorum, millet gelip bana başka başka şeyler söylüyor. Resûlallah var, Resûlullah'ın görevlendirdiği insanlar var. Resûlullah'tan sonra halife kim?Resûlallah var, Resûlullah'ın görevlendirdiği insanlar var. Resûlullah'tan sonra halife kim? Mühim olan odur. Resûlullah'tan sonra halife alimler, Allah'ın dinin en iyi bilenler!Mühim olan odur.

Resûlullah'tan sonra halife alimler, Allah'ın dinin en iyi bilenler!
Ona herkes itaat edecek ve onun görevlendirdiği kimseler olursa o ulû'l-emre de itaat edecekler.Ona herkes itaat edecek ve onun görevlendirdiği kimseler olursa o ulû'l-emre de itaat edecekler. O görevlendirdiği kimseler de işin ehli olacak. İşin ehli olmazsa azledilir. Vazgeçilir. Değiştirilir. O görevlendirdiği kimseler de işin ehli olacak. İşin ehli olmazsa azledilir. Vazgeçilir. Değiştirilir.

Soru: Babam, benim sohbetlere zikirlere gitmeme fiilen mâni olmaya çalışıyor. "Siz fitnecisiniz.Soru: Babam, benim sohbetlere zikirlere gitmeme fiilen mâni olmaya çalışıyor. "Siz fitnecisiniz. Fitneden başka yaptığınız bir şey yok!.." gibi sözler sarf ediyor. Bana sürekli zulmediyor. Fitneden başka yaptığınız bir şey yok!.." gibi sözler sarf ediyor. Bana sürekli zulmediyor. Ben de sabretmeye çalışıyorum fakat ne kadar başarılı oluyorum bilmiyorum. Bana ne tavsiye edersiniz?Ben de sabretmeye çalışıyorum fakat ne kadar başarılı oluyorum bilmiyorum. Bana ne tavsiye edersiniz? Allah rızası için bana bir yön çizmemi tayin ederseniz bahtiyar olurum. Allah rızası için bana bir yön çizmemi tayin ederseniz bahtiyar olurum.

Muhterem kardeşlerim! Zikir Allah'ın emridir. Kur'an'ın emridir.Muhterem kardeşlerim!

Zikir Allah'ın emridir. Kur'an'ın emridir.
Allah'ın emrini, Kur'an'ın emrini herhangi bir baba engellemeye hak sahibi değildir.Allah'ın emrini, Kur'an'ın emrini herhangi bir baba engellemeye hak sahibi değildir. "Allah'a isyanda kula itaat olmaz." Kardeşimiz tabii zikir vazifesine devam edecek. Babasına da anlatacak:"Allah'a isyanda kula itaat olmaz." Kardeşimiz tabii zikir vazifesine devam edecek. Babasına da anlatacak: "Bak âyette böyle deniliyor baba, sen müslüman değil misin? "Bak âyette böyle deniliyor baba, sen müslüman değil misin? Hadîs-i şerîfte böyle deniliyor…" diye okusun Râmûzü'l-ehâdîs'i tarasın. Sonunda zaten indeksi var.Hadîs-i şerîfte böyle deniliyor…" diye okusun Râmûzü'l-ehâdîs'i tarasın. Sonunda zaten indeksi var. Zikirle ilgili hadîs-i şerîfleri babasının önüne yığsın! Bak bu kadar hadis var. Zikirle ilgili hadîs-i şerîfleri babasının önüne yığsın! Bak bu kadar hadis var. Açsın Kur'an'ı, Kur'ân-ı Kerîm'in fihristini; zikirle ilgili âyetleri toplasın.Açsın Kur'an'ı, Kur'ân-ı Kerîm'in fihristini; zikirle ilgili âyetleri toplasın. İçinde zikir geçen Kur'an fihristleri var. İçinde zikir geçen Kur'an fihristleri var. Orada zikirle ilgili seksen küsur yerde âyet var. Belki daha fazladır. Onları okusun.Orada zikirle ilgili seksen küsur yerde âyet var. Belki daha fazladır. Onları okusun. "Babacığım sen ne yapıyorsun? Allah böyle emrediyor, sen niye mâni oluyorsun?" desin. "Babacığım sen ne yapıyorsun? Allah böyle emrediyor, sen niye mâni oluyorsun?" desin.

Soru: Ben sarık sarıyordum. Bizim köyde reaksiyon gösteriliyor. Hazmedemiyorlar.Soru: Ben sarık sarıyordum. Bizim köyde reaksiyon gösteriliyor. Hazmedemiyorlar. Onun için vazgeçtik. Ne dersiniz? Alışsınlar. Sarmalı. Bu hadîs-i şeriftir, desin. Onun için vazgeçtik. Ne dersiniz?

Alışsınlar. Sarmalı. Bu hadîs-i şeriftir, desin.
Mütebessim konuşsun. Gülerek konuşsun. Allah iyiliğinizi versin, desin.Mütebessim konuşsun. Gülerek konuşsun. Allah iyiliğinizi versin, desin. Allah hidayet versin, desin. Araplar'ın bir sözü benim hoşuma gidiyor. Allah hidayet versin, desin. Araplar'ın bir sözü benim hoşuma gidiyor.

Allahu yehdîk. Bir kimseyle biraz konuştu da şey yapmadı mı Allahu yehdîk,Allahu yehdîk. Bir kimseyle biraz konuştu da şey yapmadı mı Allahu yehdîk, "Allah sana hidayet versin." diyorlar. "Allah sana hidayet versin." diyorlar. Allah sana hidâyet versin. "Bu hadîs-i şeriftir, Allah'ın emridir." filan diye yumuşak söylesin.Allah sana hidâyet versin. "Bu hadîs-i şeriftir, Allah'ın emridir." filan diye yumuşak söylesin. Sarmaya devam etsin, geri durmasın, öğrensinler. Biraz gözleri alışsın! Sarmaya devam etsin, geri durmasın, öğrensinler. Biraz gözleri alışsın!

Çirkin şeylere bizim gözlerimizi alıştırdılar.Çirkin şeylere bizim gözlerimizi alıştırdılar. Kızların açık gezmesine, kadın erkeğin çift dolaşmasına, sokaktaki rezaletlere her şeye bizi alıştırdılar.Kızların açık gezmesine, kadın erkeğin çift dolaşmasına, sokaktaki rezaletlere her şeye bizi alıştırdılar. Bizim İslâmî şeylerimize camide hazmedemiyorlar. Alıştıralım. Biraz alışsınlar. Bizim İslâmî şeylerimize camide hazmedemiyorlar. Alıştıralım. Biraz alışsınlar.

Soru: İslâm'a İslâmî olmayan bir yolla varılır mı? Hayır.Soru: İslâm'a İslâmî olmayan bir yolla varılır mı?

Hayır.
İslâm'a hizmet etmek için yine İslâm'ın yolundan gitmek lazım. İslâm'a hizmet etmek için yine İslâm'ın yolundan gitmek lazım. İslâm'ın özüne ulaşmak için yine İslâmî yoldan gitmek lazım. İslâm'ın özüne ulaşmak için yine İslâmî yoldan gitmek lazım. Habis, tayyibi hâsıl etmez, diyor Peygamber Efendimiz. Kötü şey iyi şey hâsıl etmez.Habis, tayyibi hâsıl etmez, diyor Peygamber Efendimiz. Kötü şey iyi şey hâsıl etmez. Tayyib olan şey tayyib olan şeyi hâsıl eder. Haram malla hayır olmaz. Hasenat olmaz.Tayyib olan şey tayyib olan şeyi hâsıl eder. Haram malla hayır olmaz. Hasenat olmaz. Haram yolla hayır ve bereket olmaz. Temiz yolla olacak. Allah'ın gösterdiği, istediği yolla olacak. Haram yolla hayır ve bereket olmaz. Temiz yolla olacak. Allah'ın gösterdiği, istediği yolla olacak. Aksi takdirde hayır ve bereket olmaz. Aksi takdirde hayır ve bereket olmaz.

Soru: Ben ticaretle uğraşıyorum. Şu anda büyük bir işim yok.Soru: Ben ticaretle uğraşıyorum. Şu anda büyük bir işim yok. Dükkân açacak durumum yok. Vergiye tâbi olmam vergi vermem gerekir mi?Dükkân açacak durumum yok. Vergiye tâbi olmam vergi vermem gerekir mi? Vermediğim zaman mesul olur muyum? Kazanmadığı zaman vermesine lüzum yok, mesul olmaz.Vermediğim zaman mesul olur muyum?

Kazanmadığı zaman vermesine lüzum yok, mesul olmaz.
Kazandığı zaman, şartları tahakkuk ettiği zaman dinî vazifelerini, zekâtını vs. verecek.Kazandığı zaman, şartları tahakkuk ettiği zaman dinî vazifelerini, zekâtını vs. verecek. Hizmetlerini yapacak. Hizmetlerini yapacak.

Soru: Babam sakal bırakmama razı olmuyor, ne buyurursunuz? Soru: Babam sakal bırakmama razı olmuyor, ne buyurursunuz?

İdare edecek, ikna etmeye çalışacak. Zor.İdare edecek, ikna etmeye çalışacak. Zor. Bu devirde müslümanların bazen anasından babasından çektikleri [oluyor]… Bu devirde müslümanların bazen anasından babasından çektikleri [oluyor]…

Soru: Müslümanlara yararlı olmak ve dine daha iyi hizmet etmek için sakalın kesilmesinin hükmü durumu nedir? Soru: Müslümanlara yararlı olmak ve dine daha iyi hizmet etmek için sakalın kesilmesinin hükmü durumu nedir?

Olabilir ama gerçekten öyleyse! Gerçekten dine hizmet edilecekse o zaman olur.Olabilir ama gerçekten öyleyse! Gerçekten dine hizmet edilecekse o zaman olur. Peygamber Efendimiz bir kabilenin başındaki yahudi reisini öldürmek için bazı kimselere ruhsat verdi.Peygamber Efendimiz bir kabilenin başındaki yahudi reisini öldürmek için bazı kimselere ruhsat verdi. Onlar da; "Yâ Resûlallah! Müsaade eder misin, sizin aleyhinizde konuşarakOnlar da; "Yâ Resûlallah! Müsaade eder misin, sizin aleyhinizde konuşarak adama yanaşalım da ondan sonra haklayalım?" "Eh, olur." dedi.adama yanaşalım da ondan sonra haklayalım?" "Eh, olur." dedi. Kendi aleyhine konuşarak adama yanaştılar. Öldürdüler. Müslümanların intikamını aldılar. Olabilir.Kendi aleyhine konuşarak adama yanaştılar. Öldürdüler. Müslümanların intikamını aldılar. Olabilir. Ama gerçekten öyle olması lazım. Kendisi öyle sanıp da aslında öyle değilse vebal olur. Ama gerçekten öyle olması lazım. Kendisi öyle sanıp da aslında öyle değilse vebal olur.

Soru: Arası bozulan müslümanların barışmaları için dua edilir mi? Bizim için sevabı var mıdır? Soru: Arası bozulan müslümanların barışmaları için dua edilir mi? Bizim için sevabı var mıdır?

Çok sevabı vardır.Çok sevabı vardır. Birçok hayırlı sevaplı işten daha sevaplısı islâh-ı zâti'l-beyn, iki dargın müslümanın arasını bulmaktır.Birçok hayırlı sevaplı işten daha sevaplısı islâh-ı zâti'l-beyn, iki dargın müslümanın arasını bulmaktır. Çok önemli, çok sevaplı bir şeydir. Onu yapmaya gayret edin, hiçbir şey yapamazsanız dua edin! Çok önemli, çok sevaplı bir şeydir. Onu yapmaya gayret edin, hiçbir şey yapamazsanız dua edin!

Soru: Sarıkla kılınan namazın sarıksız kılınan namazdan yetmiş dereceSoru: Sarıkla kılınan namazın sarıksız kılınan namazdan yetmiş derece sevaplı olmasıyla ilgili hadis için bazı hocalar zayıf diyorlar. Ne dersiniz? sevaplı olmasıyla ilgili hadis için bazı hocalar zayıf diyorlar. Ne dersiniz?

Zayıf da olsa uygulayın, derim. Çünkü bu gibi şeylerde rivayetler uygulanır.Zayıf da olsa uygulayın, derim. Çünkü bu gibi şeylerde rivayetler uygulanır. Bunda bir mahsur yok, uygulanmasında zarar olmayan şeyler, o sevabı kaçırmayayım diye uygulanır. Bunda bir mahsur yok, uygulanmasında zarar olmayan şeyler, o sevabı kaçırmayayım diye uygulanır.

Keşfü'l-Hafâ isminde büyük hadis kitabını, hadis tenkidi kitabını yazmış olan alim;Keşfü'l-Hafâ isminde büyük hadis kitabını, hadis tenkidi kitabını yazmış olan alim; "Şöyle yaparsanız cüzzam hastalığına yakalanırsınız." diye bir rivayeti sahih görmemiş,"Şöyle yaparsanız cüzzam hastalığına yakalanırsınız." diye bir rivayeti sahih görmemiş, kendisi doğru bulmamış. Kabul etmemiş. O işi yapmış.kendisi doğru bulmamış. Kabul etmemiş. O işi yapmış. O işi yapınca da cüzzam hastalığına tutulmuş. Tehlikeli bir hastalık cüzzam hastalığı.O işi yapınca da cüzzam hastalığına tutulmuş. Tehlikeli bir hastalık cüzzam hastalığı. Rüyada Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem Efendimiz'i görmüş. Rüyada Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem Efendimiz'i görmüş. Peygamber Efendimiz, mütebessim, ona diyor ki; Peygamber Efendimiz, mütebessim, ona diyor ki;

"Sen falanca hadisi duymadın mı?"Sen falanca hadisi duymadın mı? Hani hadiste 'Şöyle yaparsanız cüzzam hastalığına tutulursunuz.' denilmemiş miydi?" Hani hadiste 'Şöyle yaparsanız cüzzam hastalığına tutulursunuz.' denilmemiş miydi?"

"Evet yâ Resûlallah."Evet yâ Resûlallah. Ama ben ona sizden sabit değil diye karar verdim, bilimsel araştırmam sonucundaAma ben ona sizden sabit değil diye karar verdim, bilimsel araştırmam sonucunda o kanaate vardım." diye cevap vermiş rüyada. Peygamber Efendimiz; o kanaate vardım." diye cevap vermiş rüyada. Peygamber Efendimiz;

"Olsun, yine mucibince amel etseydin…" demiş. Sonra da mesh etmiş, o hastalığı geçmiş, diye"Olsun, yine mucibince amel etseydin…" demiş. Sonra da mesh etmiş, o hastalığı geçmiş, diye Keşfü'l-Hafâ'da var. Alimin bu rivayeti oraya almasındaki maksadı şudur:Keşfü'l-Hafâ'da var. Alimin bu rivayeti oraya almasındaki maksadı şudur: Hadîs-i şerîfler zayıf hadis de olsa böyle fazâil bâbında uygulanır. O sevaplar kaçırılmamaya çalışılır. Hadîs-i şerîfler zayıf hadis de olsa böyle fazâil bâbında uygulanır. O sevaplar kaçırılmamaya çalışılır. Gerçek olduğu halde her şeyin tam sıhhatli rivayeti bulunamıyor. Gerçek olduğu halde her şeyin tam sıhhatli rivayeti bulunamıyor.

Soru: Yeryüzünde birçok alim var. Hepsine biat gerekir mi? Biat sadece bir şahsa yapılmaz mı? Soru: Yeryüzünde birçok alim var. Hepsine biat gerekir mi? Biat sadece bir şahsa yapılmaz mı?

Evet, bir şahsa yapılır. Alimlerde en büyük alime bey'at etmesi lazım. Silsile-i merâtibde öyledir.Evet, bir şahsa yapılır. Alimlerde en büyük alime bey'at etmesi lazım. Silsile-i merâtibde öyledir. Ondan sonra o silsile-i merâtibe göre birbirine âmir-memur ilişkisiyle bağlanırlar ve bağlıdırlar.Ondan sonra o silsile-i merâtibe göre birbirine âmir-memur ilişkisiyle bağlanırlar ve bağlıdırlar. Alimler çok olduğu gibi emirler de çoktur.Alimler çok olduğu gibi emirler de çoktur. O bir şey değil. Vaziyete göre, bölgeye göre, şartlara göre üç kişi yola gitse bileO bir şey değil. Vaziyete göre, bölgeye göre, şartlara göre üç kişi yola gitse bile müslümanların bir tanesini emir seçmeleri gerekiyor. Ona bağlanması gerekiyor.müslümanların bir tanesini emir seçmeleri gerekiyor. Ona bağlanması gerekiyor. Bölgesinin şartlarına, imkânlarına göre bu olabilen bir şeydir. Bölgesinin şartlarına, imkânlarına göre bu olabilen bir şeydir. Eğer kendilerinden daha alim bir grupla karşılaşırlarsa, böyle bey'atlaşmış kimseler, ona ittiba ederler.Eğer kendilerinden daha alim bir grupla karşılaşırlarsa, böyle bey'atlaşmış kimseler, ona ittiba ederler. Onlar daha büyüğüyle karşılaşırlarsa ona ittiba ederler. Onlar daha büyüğüyle karşılaşırlarsa ona ittiba ederler.

Soru: Sakal bırakırken aileden izin alınır mı? Hayır, izin almaya lüzum yoktur. Soru: Sakal bırakırken aileden izin alınır mı?

Hayır, izin almaya lüzum yoktur.

Soru: Herhangi bir tarikate girip iki üç sene onun gerektirdiği vazifeleri yapmayan bir kimseSoru: Herhangi bir tarikate girip iki üç sene onun gerektirdiği vazifeleri yapmayan bir kimse daha sonra tarikat değiştirebilir mi? Tarikatlar değiştirilebilir mi? daha sonra tarikat değiştirebilir mi? Tarikatlar değiştirilebilir mi?

Tarikatların değiştirilmesi: İnsan terbiye için mânevî terbiye için bir kimseye bağlanıyor.Tarikatların değiştirilmesi: İnsan terbiye için mânevî terbiye için bir kimseye bağlanıyor. Bağlandığı kimsede terbiye edicilik şartları bulunmadığına kâni olursa,Bağlandığı kimsede terbiye edicilik şartları bulunmadığına kâni olursa, şartların bulunduğunu bildiği bir başka şahıs tanırsa ona bağlanması boynunun borcu olur.şartların bulunduğunu bildiği bir başka şahıs tanırsa ona bağlanması boynunun borcu olur. Çünkü mühim olan yetişmek ve Allah'ın rızasını kazanmaktır.Çünkü mühim olan yetişmek ve Allah'ın rızasını kazanmaktır. Ama öyle bir durum yoksa bağlandığı kimseye verdiği ahde, söze sâdık kalması uygun olur.Ama öyle bir durum yoksa bağlandığı kimseye verdiği ahde, söze sâdık kalması uygun olur. Çünkü ahde sadakat de dinimizin emirlerinden biridir. Çünkü ahde sadakat de dinimizin emirlerinden biridir.

Soru: Müslüman kadın devlet dairelerinde çalışabilir mi?Soru: Müslüman kadın devlet dairelerinde çalışabilir mi? Okuyup da devlet dairesinde çalışmayı hak kazanan bir kadınOkuyup da devlet dairesinde çalışmayı hak kazanan bir kadın görevine devam etmeli mi yoksa görevi bırakmalı mı? görevine devam etmeli mi yoksa görevi bırakmalı mı?

Bu, gördüğü görevle ilgilidir ve görevi yaparken çevrede bulunan şartlarla ilgilidir.Bu, gördüğü görevle ilgilidir ve görevi yaparken çevrede bulunan şartlarla ilgilidir. Çevre şartları ve görev İslâm'ın emirleri ile aykırı düşmüyorsa, emirlerine ters düşmüyorsaÇevre şartları ve görev İslâm'ın emirleri ile aykırı düşmüyorsa, emirlerine ters düşmüyorsa o tarzda bir kadın çalışması mümkün olabilir. Çalışabilir.o tarzda bir kadın çalışması mümkün olabilir. Çalışabilir. Bir hastanede, bir yaşlılar yurdunda, bir ticarethanede, daha başka bir imalathanede çalışabilir.Bir hastanede, bir yaşlılar yurdunda, bir ticarethanede, daha başka bir imalathanede çalışabilir. Bunlar mümkün olan şeyler. Ama şartlara riayet etmek, İslâm'ın emirlerini çiğnememek esas oluyor. Bunlar mümkün olan şeyler. Ama şartlara riayet etmek, İslâm'ın emirlerini çiğnememek esas oluyor.

Soru: İki kişi birbirine küs. Birisi selam veriyor, ötekisi almıyor.Soru: İki kişi birbirine küs. Birisi selam veriyor, ötekisi almıyor. Birisi konuşuyor, ötekisi konuşmaya cevap vermiyor. Bu durumda ne yapmak lazım? Birisi konuşuyor, ötekisi konuşmaya cevap vermiyor. Bu durumda ne yapmak lazım?

Selam veren tabii kazanıyor. Selam vermeyen günaha giriyor.Selam veren tabii kazanıyor. Selam vermeyen günaha giriyor. Vebali de vermeyene, konuşmayana ait oluyor. Vebali de vermeyene, konuşmayana ait oluyor. İsterse yumuşak bir tarzda biraz daha devam eder. İsterse artık kendisi de bir kenara çekilir. İsterse yumuşak bir tarzda biraz daha devam eder. İsterse artık kendisi de bir kenara çekilir.

Soru: Evli bir erkeğin, hanımının kız kardeşiyle yüz yüze görüşüp bir arada oturması nasıldır? Soru: Evli bir erkeğin, hanımının kız kardeşiyle yüz yüze görüşüp bir arada oturması nasıldır?

Tesettüre riayet etmek şartıyla olabilir. Çünkü hanımının kız kardeşidir.Tesettüre riayet etmek şartıyla olabilir. Çünkü hanımının kız kardeşidir. Ama bir arada halvet kalmaları doğru değildir. Tek bir odada yalnız kalmaları câiz değildir. Ama bir arada halvet kalmaları doğru değildir. Tek bir odada yalnız kalmaları câiz değildir.

Soru: Bir konuda iki tarafın niyeti olumlu olsa, istişare de yapılsa fakat istihare olumsuz çıksaSoru: Bir konuda iki tarafın niyeti olumlu olsa, istişare de yapılsa fakat istihare olumsuz çıksa bu işten vazgeçmek gerekir mi? İstişare mi önde gelir istihare mi? İstişare önde gelir.bu işten vazgeçmek gerekir mi? İstişare mi önde gelir istihare mi?

İstişare önde gelir.
Sağlam fıkıh bilgisi kuvvetli olan bir kimsenin istişaresi önde gelir. Sağlam fıkıh bilgisi kuvvetli olan bir kimsenin istişaresi önde gelir.

Soru: Şu devirde sarık sarmak camide ayrıcalık yaratıyor ve cemaat üzerinde ters tepki yapıyor. Ne dersiniz? Soru: Şu devirde sarık sarmak camide ayrıcalık yaratıyor ve cemaat üzerinde ters tepki yapıyor. Ne dersiniz?

Öyle bir şey bahis konusu değil. Öğrensinler yavaş yavaş. Yumuşak yumuşak anlatın. Öyle bir şey bahis konusu değil. Öğrensinler yavaş yavaş. Yumuşak yumuşak anlatın.

Soru: Müslümanlar ittifak etseler halife seçseler, o zaman herkesin ona bey'at etmesi gerekir mi? Soru: Müslümanlar ittifak etseler halife seçseler, o zaman herkesin ona bey'at etmesi gerekir mi?

Gerekir. Müslümanlar ittifak ettiği zaman ekseriyet hâsıl olduğu zaman herkesin ittiba etmesi gerekiyor. Gerekir. Müslümanlar ittifak ettiği zaman ekseriyet hâsıl olduğu zaman herkesin ittiba etmesi gerekiyor.

Soru: Kadınlar rabıta-i mürşid yapabilir mi? Yapabilir. Soru: Kadınlar rabıta-i mürşid yapabilir mi?

Yapabilir.

Soru: Günümüzde çok İslâmî olduğu söylenen marş kasetleri çıkıyor.Soru: Günümüzde çok İslâmî olduğu söylenen marş kasetleri çıkıyor. Bunların içinde müzik de oluyor. Dinlemek caiz mi? Bunların içinde müzik de oluyor. Dinlemek caiz mi?

Konu ve muhteva itibariyle İslâmî olduğu için dinlemek câiz olabilir.Konu ve muhteva itibariyle İslâmî olduğu için dinlemek câiz olabilir. Orada nefis kabarmıyor, İslâmî duygular kabarıyor. Orada nefis kabarmıyor, İslâmî duygular kabarıyor.

Soru: İçimizden vesvese gibi duygular geliyorsa bundan kurtulmak için ne yapmalıdır? Soru: İçimizden vesvese gibi duygular geliyorsa bundan kurtulmak için ne yapmalıdır?

Kendisini zikirle meşgul etmelidir. Boş kalan kaba başka şeyler doluyor.Kendisini zikirle meşgul etmelidir. Boş kalan kaba başka şeyler doluyor. Zikirle dolu olsa kötü şeylere fırsat olmayacak. Vesveseyi yenmek için abdestli olmak lazım.Zikirle dolu olsa kötü şeylere fırsat olmayacak. Vesveseyi yenmek için abdestli olmak lazım. Allah'a sığınmak lazım. Vesveseye itibar etmemek lazım.Allah'a sığınmak lazım. Vesveseye itibar etmemek lazım. Vesvese ettiği tereddüte hiç aldırmamak lazım. Böyle yenilir. Vesvese ettiği tereddüte hiç aldırmamak lazım. Böyle yenilir.

Soru: Farz namazlarından önce İhlâs sûresi okumak bid'at mıdır? Soru: Farz namazlarından önce İhlâs sûresi okumak bid'at mıdır?

Cemaat hazırlansın, sünnete kılmaya durmasınlar.Cemaat hazırlansın, sünnete kılmaya durmasınlar. Farzın yakın olduğu belli olsun diye Kur'an okumak sevaptır. Bakışa göre değişir.Farzın yakın olduğu belli olsun diye Kur'an okumak sevaptır. Bakışa göre değişir. Kur'an okumak sevaptır. İhlâs sûresi de çok sevaplı bir sûredir. Onu okumuş oluyoruz. Kur'an okumak sevaptır. İhlâs sûresi de çok sevaplı bir sûredir. Onu okumuş oluyoruz. Biraz da ikaz etmiş oluyoruz. Biraz da ikaz etmiş oluyoruz. Hani kızdığımız bir insana salli ale'n-nebî diyoruz mesela, Araplar böyle diyorlar.Hani kızdığımız bir insana salli ale'n-nebî diyoruz mesela, Araplar böyle diyorlar. Biraz münakaşa hararetlendi mi salli ale'n-nebî, "Peygamber Efendimiz'e salât u selâm getir." diyor.Biraz münakaşa hararetlendi mi salli ale'n-nebî, "Peygamber Efendimiz'e salât u selâm getir." diyor. O da; Allahümme salli alâ seyyidinâ Muhammed deyince hararet, tansiyon biraz düşüyor.O da; Allahümme salli alâ seyyidinâ Muhammed deyince hararet, tansiyon biraz düşüyor. Bunun gibi bir tedbir. Hiç olmazsa Kur'an okunuyor. Sevaplı olması lazım. Bunun gibi bir tedbir. Hiç olmazsa Kur'an okunuyor. Sevaplı olması lazım.

Soru: "Kim müslümanların derdiyle ilgilenmeden akşamlarsa o akşam müslüman olarak akşamlamamıştır."Soru: "Kim müslümanların derdiyle ilgilenmeden akşamlarsa o akşam müslüman olarak akşamlamamıştır." Müslümanların derdiyle ilgilenmek için her gün asgarî ne yapmalıyız? İslâmî merkezlere gitmek yeterli midir? Müslümanların derdiyle ilgilenmek için her gün asgarî ne yapmalıyız? İslâmî merkezlere gitmek yeterli midir?

İslâmî haberleri takip edeceksiniz. Çevrenizle ilgileneceksiniz. Müslümanın münferit yaşamaması lazım.İslâmî haberleri takip edeceksiniz. Çevrenizle ilgileneceksiniz. Müslümanın münferit yaşamaması lazım. Grup hâlinde, cemaat hâlinde, dernek hâlinde olması lazım. Camiye müdavim olmak lazım. Grup hâlinde, cemaat hâlinde, dernek hâlinde olması lazım. Camiye müdavim olmak lazım. Öteki müslümanlarla sohbet hâlinde olması lazım. Öteki müslümanlarla sohbet hâlinde olması lazım. Dertler bilinsin ve onların çaresi için çalışma mümkün olsun. Dertler bilinsin ve onların çaresi için çalışma mümkün olsun.

Soru: Kul haklarını ödemek için ne tavsiye edersiniz diyor? Soru: Kul haklarını ödemek için ne tavsiye edersiniz diyor?

Kulların hakları kendilerine verilir helal etmezse âhirette alır. Ödemeyecek durumda ise Allah'a yalvarır:Kulların hakları kendilerine verilir helal etmezse âhirette alır. Ödemeyecek durumda ise Allah'a yalvarır: "Yâ Rabbi! Ödemeyecek durumdayım. Sen bana gayret, kuvvet ver…" der."Yâ Rabbi! Ödemeyecek durumdayım. Sen bana gayret, kuvvet ver…" der. Ödemek niyetiyle gayret ederse bir insan, Allah yardım eder. Ödemek niyetiyle gayret ederse bir insan, Allah yardım eder. Bir de Allah rızası için güzel bir hac yapan bir insanın en sonunda mümkün olmayan kul haklarının da Bir de Allah rızası için güzel bir hac yapan bir insanın en sonunda mümkün olmayan kul haklarının da ödeneceğine dair müjdeler vardır. Hac etmekle Allah o sonucu sağlayabilir. ödeneceğine dair müjdeler vardır. Hac etmekle Allah o sonucu sağlayabilir.

Soru: Allah rızası için kızlara bir şey anlatmak ve onlarla dinî konularda tartışmak câiz midir? Soru: Allah rızası için kızlara bir şey anlatmak ve onlarla dinî konularda tartışmak câiz midir?

Tehlikelidir. Çünkü arkasından daha başka şeyler çıkabilir. Mahrem olan kimselerin pek şey yapmaması lazım. Tehlikelidir. Çünkü arkasından daha başka şeyler çıkabilir. Mahrem olan kimselerin pek şey yapmaması lazım.

Soru: Nefsime hoş gelen vesveselerden ve nefsime hoş gelen şeylerden bir türlü kurtulamıyorum.Soru: Nefsime hoş gelen vesveselerden ve nefsime hoş gelen şeylerden bir türlü kurtulamıyorum. Çok etkiliyor. Kurtulmak için ne yapmam lazım? Çok etkiliyor. Kurtulmak için ne yapmam lazım?

Oruç tutar. Lâ havle ve lâ kuvvete illâ billâhi'l-aliyyi'l-azîm demeye müdavemet ederseOruç tutar. Lâ havle ve lâ kuvvete illâ billâhi'l-aliyyi'l-azîm demeye müdavemet ederse inşaallah Allah yardımcı olur. inşaallah Allah yardımcı olur.

Soru: Beynamazla kurban kesmek doğru mudur, câiz midir? Soru: Beynamazla kurban kesmek doğru mudur, câiz midir?

Beynamaz, namaz kılmayan; namaz kılmamak bir kusurdur ama insanı İslâm'dan çıkartmıyor.Beynamaz, namaz kılmayan; namaz kılmamak bir kusurdur ama insanı İslâm'dan çıkartmıyor. Kusurlu müslüman oluyor. Kusurlu müslüman oluyor. Kusurlu müslüman, namaz kılmaması bir kusur fakat kurban kesmesi boynuna vâcib. Kusurlu müslüman, namaz kılmaması bir kusur fakat kurban kesmesi boynuna vâcib. Onunla beraber ötekisi ortak olarak kurban kesebilir. Câizdir. Onunla beraber ötekisi ortak olarak kurban kesebilir. Câizdir.

Allah hepinizden razı olsun. Allah hepinizden razı olsun.

Ve bi-hürmeti zikrike'l-cemîl ve bi-hürmeti esrârı sûreti'l-Fâtiha! Ve bi-hürmeti zikrike'l-cemîl ve bi-hürmeti esrârı sûreti'l-Fâtiha!

Konuşma Hakkında
Tema 1
Tema 2