Namaz Vakitleri

22 Cemâziye'l-Âhir 1446
23 Aralık 2024
İmsak
06:47
Güneş
08:20
Öğle
13:08
İkindi
15:26
Akşam
17:47
Yatsı
19:14
Detaylı Arama

Mütekebbire Tekebbürle Muamele Etmek Sadakadır!

Prof. Dr. Mahmud Es'ad COŞAN

1 Cemâziye'l-Evvel 1421 / 01.08.2000

Açıklama

Hocamız, Gönül dostumuz, Mürebbi'miz Prof. Dr. Mahmud Es’ad COŞAN’ın Hadis sohbetlerini 5 aşamada özetleyebiliriz.

a. İskenderpaşa Camii Sohbetleri (1977-1997)

Mehmed Zâhid KOTKU Hz. görevli oldukları İskenderpaşa Camii’nde, her pazar günü ikindiden sonra bir saat, cuma günleri öğleden önce 45 dakika Râmûzü’l-Ehàdis’ten hadis okuyup izah ederdi. 1977 yılının ilkbaharından itibaren bu dersler Mahmud Es’ad COŞAN tarafından yapılır oldu.

COŞAN, o yıllarda Ankara’da oturuyordu. Her hafta sonu İstanbul’a geliyor, pazar günkü hadis dersini yapıp geri dönüyordu. Tatillerde ve müsait zamanlarında cuma namazından önce de sohbet ettiği olurdu. Önemli bir engel olmadıkça, bu böyle devam etti.

13 Kasım 1980’de Mehmed Zâhid KOTKU Hazretleri’nin vefatından sonra da İskenderpaşa’daki dersler aynen devam etti. Hac veya başka bir seyahat nedeniyle yurtdışında olduğu zamanların dışında önemli bir aksama olmadı. 1997 Mayısında yurtdışına çıkıncaya kadar bu böyle devam etti. İskenderpaşa’daki son sohbeti 4 Mayıs 1997 pazar günü oldu.
COŞAN, derse besmele ve hamdele ile başlardı. Arkasından, “Kitapların en efdali Allah’ın kitabıdır, yolların en faziletlisi Peygamber (s.a.s.)’in yoludur. Sonradan uydurulan şeyler bid’attir. Her bid’at dalâlettir. Her dalâlet ve dalâlet sahibi cehenneme gider.” anlamındaki Arapça giriş cümlelerini söylerdi. Sonra, sıradaki ilk hadisin Arapça metnini okurdu.

Ondan sonra okunan kitap hakkında kısa bilgi verir; hadislerin okunmasına ve izahına geçmeden önce, başta Peygamber (s.a.s.) Efendimiz olmak üzere cümle enbiyânın, evliyânın, sülehànın; sâdât ve meşâyih-i kiramın ruhları için; kitabın müellifinin ve bu kitabın içindeki hadis-i şeriflerin bizlere kadar ulaşmasında emeği geçmiş olan ulemânın, râvilerin ruhları için; caminin bânisi İskender Paşa’nın ruhu için; bu hadis-i şerifleri dinlemek üzere oraya gelmiş olan kimselerin ahirete irtihal etmiş olan cümle yakınlarının ruhları için ve Mehmed Zahid KOTKU Hazretleri’nin ruhu için, bir Fâtiha, üç İhlâs-ı Şerif okunmasını isterdi.

Daha sonra, sıradaki hadis-i şerifin Arapça metnini okuyup, kelime kelime izahına geçerdi. Konuyla ilgili ayet-i kerimeler ve diğer hadis-i şeriflerle meseleyi bir güzel açıklardı. Sade ve anlaşılır bir Türkçe kullanırdı. Konunun iyi anlaşılması için misaller, hatıralar anlatır; şiirlere, Farsça ve Arapça beyitlere yer verirdi.

COŞAN, ilk yıllarda her sohbette 8-10 hadis-i şerif okuyup izah ederdi, sohbet süresi bir saati geçmezdi. Son yıllarda bu sayı 3’e kadar düşmüş, izah için daha çok vakit ayrılmış, sohbet süresi bir saati biraz aşmaya başlamıştı.

Sohbetin sonunda mutlaka Hatm-i Hàcegân yaptırırdı. Bazen, intisab etmek isteyenler için zikir dersi tarifi yapardı. Eğer vakit müsaitse, küçük notlarla soru gönderenlerin sorularına cevap verirdi.

Sohbetlere öncelikle gençler, öğrenciler, okumuş kimseler gelirlerdi. Fakat her yaştan ve her kesimden insana rastlamak mümkündü. Zamanla ilgi arttığı için, caminin etrafındaki evler satın alınarak cami genişletilmiş; hanımların ve erkeklerin sohbetleri takip edebilmesi için mekânlar yapılmıştır.

İskenderpaşa Camii’ndeki sohbetler, ilk yıllardan beri teyp kasetlerine kayıt edilmiştir. 1987’den sonra görüntülü video kayıtları yapılmıştır.

b. Ankara Özelif Camii Sohbetleri (1982-1996)

COŞAN, Mehmed Zâhid KOTKU Hz. vefat edip, irşad görevi kendisine intikal ettikten sonra, Ankara’da da hadis dersleri başlattı (1982). İlk önce çarşamba günleri evinin yanındaki Muradiye Camii’nde, daha sonra perşembe akşamları Özelif Camii’nde hadis dersi yapmaya başladı. Bir ara cumartesi günleri yapıldı. Emekli olup da Ankara’dan ayrıldıkları 1987 yılına kadar bu dersler devam etti. 1987’den sonra ise, her ayın ilk perşembe akşamı Ankara’ya gelip, bu hadis derslerini ayda bir yapmaya devam etti.

c. Sapanca Sohbetleri (1987-1989)

COŞAN emekli olduktan sonra Sapanca’ya yerleşmiştir. Orada oturdukları yıllarda (1987-1989), evinin yakınındaki Yüzevler Camii’nde cumartesi günleri, ikindiden sonra Muhtâru’l-Ehàdîs isimli kitaptan hadis dersleri yapmıştır.

Muhtâru’l-Ehâdîs kitabı muteber hadis kitaplarından seçilmiş ve ilk harflerine göre alfabetik olarak sıralanmış bin dört yüz kadar hadis ihtivâ etmektedir. Mısırlı alim Seyyid Ahmed el-Hâşimî (1878-1943) tarafından hazırlanmıştır. Türkçe’ye muhtelif tercümeleri yapılmıştır.

d. Anadolu’da Sohbetler

COŞAN, Türkiye’de bulunduğu 1980-1997 yılları arasında sık sık Anadolu’da seyahatler yaparlardı. Gittikleri illerde, uygun camilerde, halka açık hadis dersleri yapmıştır. Eskişehir, Bursa, İzmir, Antalya, Adapazarı, Konya, Edirne gibi illerde sohbetler yapılmış hadis sohbetleri mevcuttur.

e. Ev Sohbetleri
Doğum, ölüm, düğün, sünnet vs. gibi sebeplerle ziyaret ettiği evlerde; kahvaltı vs. gibi sebeplerle ziyaret ettiği öğrenci evlerinde mutlaka yarım saat - 45 dakika civarında bir hadis sohbeti yaparlardı.

Romalıların Sâsânîleri Yeneceğinin Bildirilmesi, Malından Dolayı Zengine tevazu Göstermenin Menedilmesi, | gibi konu başlıkları içeren dini sohbet.

Mütekebbire Tekebbürle Muamele Etmek Sadakadır!

Prof. Dr. Mahmud Es'ad COŞAN

1 Cemâziye'l-Evvel 1421 / 01.08.2000

Açıklama

Hocamız, Gönül dostumuz, Mürebbi'miz Prof. Dr. Mahmud Es’ad COŞAN’ın Hadis sohbetlerini 5 aşamada özetleyebiliriz.

a. İskenderpaşa Camii Sohbetleri (1977-1997)

Mehmed Zâhid KOTKU Hz. görevli oldukları İskenderpaşa Camii’nde, her pazar günü ikindiden sonra bir saat, cuma günleri öğleden önce 45 dakika Râmûzü’l-Ehàdis’ten hadis okuyup izah ederdi. 1977 yılının ilkbaharından itibaren bu dersler Mahmud Es’ad COŞAN tarafından yapılır oldu.

COŞAN, o yıllarda Ankara’da oturuyordu. Her hafta sonu İstanbul’a geliyor, pazar günkü hadis dersini yapıp geri dönüyordu. Tatillerde ve müsait zamanlarında cuma namazından önce de sohbet ettiği olurdu. Önemli bir engel olmadıkça, bu böyle devam etti.

13 Kasım 1980’de Mehmed Zâhid KOTKU Hazretleri’nin vefatından sonra da İskenderpaşa’daki dersler aynen devam etti. Hac veya başka bir seyahat nedeniyle yurtdışında olduğu zamanların dışında önemli bir aksama olmadı. 1997 Mayısında yurtdışına çıkıncaya kadar bu böyle devam etti. İskenderpaşa’daki son sohbeti 4 Mayıs 1997 pazar günü oldu.
COŞAN, derse besmele ve hamdele ile başlardı. Arkasından, “Kitapların en efdali Allah’ın kitabıdır, yolların en faziletlisi Peygamber (s.a.s.)’in yoludur. Sonradan uydurulan şeyler bid’attir. Her bid’at dalâlettir. Her dalâlet ve dalâlet sahibi cehenneme gider.” anlamındaki Arapça giriş cümlelerini söylerdi. Sonra, sıradaki ilk hadisin Arapça metnini okurdu.

Ondan sonra okunan kitap hakkında kısa bilgi verir; hadislerin okunmasına ve izahına geçmeden önce, başta Peygamber (s.a.s.) Efendimiz olmak üzere cümle enbiyânın, evliyânın, sülehànın; sâdât ve meşâyih-i kiramın ruhları için; kitabın müellifinin ve bu kitabın içindeki hadis-i şeriflerin bizlere kadar ulaşmasında emeği geçmiş olan ulemânın, râvilerin ruhları için; caminin bânisi İskender Paşa’nın ruhu için; bu hadis-i şerifleri dinlemek üzere oraya gelmiş olan kimselerin ahirete irtihal etmiş olan cümle yakınlarının ruhları için ve Mehmed Zahid KOTKU Hazretleri’nin ruhu için, bir Fâtiha, üç İhlâs-ı Şerif okunmasını isterdi.

Daha sonra, sıradaki hadis-i şerifin Arapça metnini okuyup, kelime kelime izahına geçerdi. Konuyla ilgili ayet-i kerimeler ve diğer hadis-i şeriflerle meseleyi bir güzel açıklardı. Sade ve anlaşılır bir Türkçe kullanırdı. Konunun iyi anlaşılması için misaller, hatıralar anlatır; şiirlere, Farsça ve Arapça beyitlere yer verirdi.

COŞAN, ilk yıllarda her sohbette 8-10 hadis-i şerif okuyup izah ederdi, sohbet süresi bir saati geçmezdi. Son yıllarda bu sayı 3’e kadar düşmüş, izah için daha çok vakit ayrılmış, sohbet süresi bir saati biraz aşmaya başlamıştı.

Sohbetin sonunda mutlaka Hatm-i Hàcegân yaptırırdı. Bazen, intisab etmek isteyenler için zikir dersi tarifi yapardı. Eğer vakit müsaitse, küçük notlarla soru gönderenlerin sorularına cevap verirdi.

Sohbetlere öncelikle gençler, öğrenciler, okumuş kimseler gelirlerdi. Fakat her yaştan ve her kesimden insana rastlamak mümkündü. Zamanla ilgi arttığı için, caminin etrafındaki evler satın alınarak cami genişletilmiş; hanımların ve erkeklerin sohbetleri takip edebilmesi için mekânlar yapılmıştır.

İskenderpaşa Camii’ndeki sohbetler, ilk yıllardan beri teyp kasetlerine kayıt edilmiştir. 1987’den sonra görüntülü video kayıtları yapılmıştır.

b. Ankara Özelif Camii Sohbetleri (1982-1996)

COŞAN, Mehmed Zâhid KOTKU Hz. vefat edip, irşad görevi kendisine intikal ettikten sonra, Ankara’da da hadis dersleri başlattı (1982). İlk önce çarşamba günleri evinin yanındaki Muradiye Camii’nde, daha sonra perşembe akşamları Özelif Camii’nde hadis dersi yapmaya başladı. Bir ara cumartesi günleri yapıldı. Emekli olup da Ankara’dan ayrıldıkları 1987 yılına kadar bu dersler devam etti. 1987’den sonra ise, her ayın ilk perşembe akşamı Ankara’ya gelip, bu hadis derslerini ayda bir yapmaya devam etti.

c. Sapanca Sohbetleri (1987-1989)

COŞAN emekli olduktan sonra Sapanca’ya yerleşmiştir. Orada oturdukları yıllarda (1987-1989), evinin yakınındaki Yüzevler Camii’nde cumartesi günleri, ikindiden sonra Muhtâru’l-Ehàdîs isimli kitaptan hadis dersleri yapmıştır.

Muhtâru’l-Ehâdîs kitabı muteber hadis kitaplarından seçilmiş ve ilk harflerine göre alfabetik olarak sıralanmış bin dört yüz kadar hadis ihtivâ etmektedir. Mısırlı alim Seyyid Ahmed el-Hâşimî (1878-1943) tarafından hazırlanmıştır. Türkçe’ye muhtelif tercümeleri yapılmıştır.

d. Anadolu’da Sohbetler

COŞAN, Türkiye’de bulunduğu 1980-1997 yılları arasında sık sık Anadolu’da seyahatler yaparlardı. Gittikleri illerde, uygun camilerde, halka açık hadis dersleri yapmıştır. Eskişehir, Bursa, İzmir, Antalya, Adapazarı, Konya, Edirne gibi illerde sohbetler yapılmış hadis sohbetleri mevcuttur.

e. Ev Sohbetleri
Doğum, ölüm, düğün, sünnet vs. gibi sebeplerle ziyaret ettiği evlerde; kahvaltı vs. gibi sebeplerle ziyaret ettiği öğrenci evlerinde mutlaka yarım saat - 45 dakika civarında bir hadis sohbeti yaparlardı.

Romalıların Sâsânîleri Yeneceğinin Bildirilmesi, Malından Dolayı Zengine tevazu Göstermenin Menedilmesi, | gibi konu başlıkları içeren dini sohbet.

Konuşma Metni

el-Hamdülillâhirabbi'l-âlemîne es-Salâtü ve's-selâmu alâ seyyîdinâ Muhammedin ve âlihî ve sahbihî ecmaînel-Hamdülillâhirabbi'l-âlemîne es-Salâtü ve's-selâmu alâ seyyîdinâ Muhammedin ve âlihî ve sahbihî ecmaîn ve mentebiahû bi-ihsânin ilâ yevmi'd-dîn. ve mentebiahû bi-ihsânin ilâ yevmi'd-dîn.

Emmâ ba'd: Fe kâle Resûlullâh sallallahu aleyhi ve sellem: Emmâ ba'd:

Fe kâle Resûlullâh sallallahu aleyhi ve sellem:

Leanallâhü men sebbe ashâbî. Leanallâhü men sebbe ashâbî.

Sadaka Resûlullâh fî mâ kâl ev kemâ kâl. Sadaka Resûlullâh fî mâ kâl ev kemâ kâl.

İbn Ömer, Hz. Ömer'in oğlu Abdullah radıyallahu anhümâ'nın bize rivayet ettiğine göreİbn Ömer, Hz. Ömer'in oğlu Abdullah radıyallahu anhümâ'nın bize rivayet ettiğine göre Taberânî kitabına kaydetmiş. Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem Efendimiz buyuruyor ki; Taberânî kitabına kaydetmiş. Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem Efendimiz buyuruyor ki;

Leanallâhü. "Allah lanet eder." Daha doğrusu; "Lanet etti."Leanallâhü. "Allah lanet eder."

Daha doğrusu; "Lanet etti."
Demek, geçmiş zaman siygasıyla geçiyor.Demek, geçmiş zaman siygasıyla geçiyor. Ama geçmiş zaman siygası bazen geçmiş zaman mânası ifade eder bazen de dua mânası ifade eder. Ama geçmiş zaman siygası bazen geçmiş zaman mânası ifade eder bazen de dua mânası ifade eder.

Mesela, radıyallahu anhüme, rahimehullah. "Allah razı oldu, Allah rahmet etti."Mesela, radıyallahu anhüme, rahimehullah. "Allah razı oldu, Allah rahmet etti." demek ama Allah'ın rahmet ettiğini bilmediğimiz kişiye de rahimehullah diyoruz.demek ama Allah'ın rahmet ettiğini bilmediğimiz kişiye de rahimehullah diyoruz. "Allah ona rahmet etsin." mânasına. Cezâkallâhü hayran kesîrâ. "Allah seni hayırla mükâfatlandırdı." "Allah ona rahmet etsin." mânasına.

Cezâkallâhü hayran kesîrâ. "Allah seni hayırla mükâfatlandırdı."

Mükâfatlandırıp mükâfatlandırmadığını bilemeyiz ki! "Mükâfatlandırsın." mânasına,Mükâfatlandırıp mükâfatlandırmadığını bilemeyiz ki! "Mükâfatlandırsın." mânasına, mâzi siygası bazen dua mânasında kullanılır. mâzi siygası bazen dua mânasında kullanılır.

Burada Peygamber Efendimiz beddua etmiş oluyor. O mânaya göre; Burada Peygamber Efendimiz beddua etmiş oluyor. O mânaya göre;

"Allah benim ashabıma sövene lanet eylesin!" "Allah benim ashabıma sövene lanet eylesin!"

Peygamber Efendimiz ashabını koruyor ve tabii biliyor kiPeygamber Efendimiz ashabını koruyor ve tabii biliyor ki ashabının bazısına bazı kimseler düşmanlık gösteriyorlar ve gösterecekler! ashabının bazısına bazı kimseler düşmanlık gösteriyorlar ve gösterecekler!

Peygamber Efendimiz, Allahu Teâlâ hazretlerinin bildirmesiyle ileriye dönük olayları da biliyorduPeygamber Efendimiz, Allahu Teâlâ hazretlerinin bildirmesiyle ileriye dönük olayları da biliyordu ve ümmetine; "Şu şöyle olacak, şu hâller başa gelecek, şunlar şunlar vuku bulacak…" diye söylüyordu.ve ümmetine; "Şu şöyle olacak, şu hâller başa gelecek, şunlar şunlar vuku bulacak…" diye söylüyordu. Cenâb-ı Hak kendisine bildirdiği için bu da bildiriyordu. Bunun Kur'ân-ı Kerîm'den de misalleri var: Cenâb-ı Hak kendisine bildirdiği için bu da bildiriyordu. Bunun Kur'ân-ı Kerîm'den de misalleri var:

Mesela Romalılar Sâsânîler'e mağlup olmuşlardı.Mesela Romalılar Sâsânîler'e mağlup olmuşlardı. Rum sûresinin başında âyet-i kerîme; "Birkaç yıl içinde Romalılar Sâsânîleri yenecek!" dedi. Rum sûresinin başında âyet-i kerîme;

"Birkaç yıl içinde Romalılar Sâsânîleri yenecek!" dedi.

Ğulibeti'r-rûmu fî edne'l-ardi ve hüm min ba'di ğalebihim seyağlibûne. Ğulibeti'r-rûmu fî edne'l-ardi ve hüm min ba'di ğalebihim seyağlibûne.

Ebû Bekir Es-Sıddîk, imanı tam kuvvetli olduğundan çok kuvvetli imanı olduğundanEbû Bekir Es-Sıddîk, imanı tam kuvvetli olduğundan çok kuvvetli imanı olduğundan bu âyet iner inmez müşriklerle iddiaya girişti; kazandı! Yüz deve kazandı! bu âyet iner inmez müşriklerle iddiaya girişti; kazandı! Yüz deve kazandı!

On deve iddiasına girişmişler. Acayip! On deve iddiasına girişmişler. Acayip!

Sâsânîler, İranlılar o zaman ateşe tapıyorlar, putperest, müşrik.Sâsânîler, İranlılar o zaman ateşe tapıyorlar, putperest, müşrik. Bizanslılar da Hz. İsa'nın mensupları. İtikatları bozuk ama kendisine kitap inmiş, Bizanslılar da Hz. İsa'nın mensupları. İtikatları bozuk ama kendisine kitap inmiş, Peygamber gönderilmiş bir kavim. Sâsânîlerden daha iyi, ayrıcalıklı. Peygamber gönderilmiş bir kavim. Sâsânîlerden daha iyi, ayrıcalıklı.

Kur'ân-ı Kerîm; Ehl-i Kitab'ın müşriklerden daha üstün olduklarını bildiriyor,Kur'ân-ı Kerîm; Ehl-i Kitab'ın müşriklerden daha üstün olduklarını bildiriyor, onların hatalarını düzeltmelerini istiyor. Sâsânîler yenince müşrikler dediler ki; onların hatalarını düzeltmelerini istiyor.

Sâsânîler yenince müşrikler dediler ki;

"İşte bak Sâsânîler'in Bizanslılar'ı yendiği gibi biz de sizi haklayacağız!"İşte bak Sâsânîler'in Bizanslılar'ı yendiği gibi biz de sizi haklayacağız! Kendilerini Sâsânîler'e benzettiler. Kendilerini Sâsânîler'e benzettiler. Öteki inanan müslümanları, Peygamber Efendimiz'e tâbi olanları da Öteki inanan müslümanları, Peygamber Efendimiz'e tâbi olanları da "Allah'a inanıyor,putlara tapmıyor!.." diye Bizanslılar'a benzettiler. "Allah'a inanıyor,putlara tapmıyor!.." diye Bizanslılar'a benzettiler.

"İşte biz putlara tapanlar, biz sizi yeneceğiz!" dediler, öyle bir hüküm çıkardılar. Âyet-i kerîme indi: "İşte biz putlara tapanlar, biz sizi yeneceğiz!" dediler, öyle bir hüküm çıkardılar.

Âyet-i kerîme indi:

"Evet, Rumlar mağlup oldu ama birkaç yıl sonra onlar galip gelecek!" "Evet, Rumlar mağlup oldu ama birkaç yıl sonra onlar galip gelecek!"

Onun üzerine Ebû Bekir es-Sıddîk gitti, onların azılıları ile iddiaya girişti.Onun üzerine Ebû Bekir es-Sıddîk gitti, onların azılıları ile iddiaya girişti. Geldi, Peygamber Efendimiz'e de bildirdi: "On devesine böyle bir iddiaya giriştik yâ Resûlullah!" Geldi, Peygamber Efendimiz'e de bildirdi:

"On devesine böyle bir iddiaya giriştik yâ Resûlullah!"

"Peki, nasıl konuştunuz?" "İşte üç yıl içinde yenecek!" "Peki, nasıl konuştunuz?"

"İşte üç yıl içinde yenecek!"

Dedi ki; Âyet-i kerîmede fî bid'i sinîn geçiyor. Dedi ki;

Âyet-i kerîmede fî bid'i sinîn geçiyor.

Bid'. "Üçten dokuza kadar, birkaç…" mânası ifade eden bir kelime, küsuratı ifade eden bir kelime. Bid'. "Üçten dokuza kadar, birkaç…" mânası ifade eden bir kelime, küsuratı ifade eden bir kelime.

"Belki üç olmaz da dört olur."Belki üç olmaz da dört olur. Sen git yeniden konuş; develeri, iddiayı yüze çıkart, ondan yüze çıkart. Seneyi de on yıla çıkart." Sen git yeniden konuş; develeri, iddiayı yüze çıkart, ondan yüze çıkart. Seneyi de on yıla çıkart."

O da Peygamber Efendimiz'in tavsiyesi üzerine gitti: O da Peygamber Efendimiz'in tavsiyesi üzerine gitti:

"Var mısın, deveyi yüze çıkartalım; yalnız seneyi biraz daha uzatacağız?" "Var mısın, deveyi yüze çıkartalım; yalnız seneyi biraz daha uzatacağız?"

Ötekisi de; "Tamam." dedi. Çünkü Sâsânîler o sırada Arabistan'a filan hâkimdi.Ötekisi de;

"Tamam." dedi.

Çünkü Sâsânîler o sırada Arabistan'a filan hâkimdi.
Devletleri Irak'taydı. Merkezleri Bağdat'a yakın bir yerdeydi. Devletleri Irak'taydı. Merkezleri Bağdat'a yakın bir yerdeydi. İran'a, Arabistan'a hâkim idiler, Arabistan'da, Yemen'de valileri vardı. İran'a, Arabistan'a hâkim idiler, Arabistan'da, Yemen'de valileri vardı.

Anadolu'nun da birçok yerine kadar hâkimdi. Hücum ediyorlardı.Anadolu'nun da birçok yerine kadar hâkimdi. Hücum ediyorlardı. Hatta mesela bizim köyün orada Behram kalesi var. Behram, İran hükümdarının ismi. Hatta mesela bizim köyün orada Behram kalesi var. Behram, İran hükümdarının ismi.

Çanakkale Bababurnu neresi İran neresi?!.. Çanakkale Bababurnu neresi İran neresi?!..

Oralara hâkim idiler. Amerika gibi, "Yenilmez!" gibi düşünüyorlar. Deveyi yüze çıkarttılar!Oralara hâkim idiler. Amerika gibi, "Yenilmez!" gibi düşünüyorlar.

Deveyi yüze çıkarttılar!
On yıl içinde eğer Bizanslılar Sâsânîler'i yenerse Ebû Bekir es-Sıddîk kazanacak.On yıl içinde eğer Bizanslılar Sâsânîler'i yenerse Ebû Bekir es-Sıddîk kazanacak. Ötekiler yenerse yüz deveyi Ebû Bekir es-Es-Sıddîk'tan alacaklar.Ötekiler yenerse yüz deveyi Ebû Bekir es-Es-Sıddîk'tan alacaklar. Ama tabii Ebû Bekir es-Sıddîk radıyallahu anh aldı. Bunu niye bildirdim? Ama tabii Ebû Bekir es-Sıddîk radıyallahu anh aldı.

Bunu niye bildirdim?

Çünkü Allahu Teâlâ hazretleri Kur'ân-ı Kerîm'de olacak olayları önceden bildiriyor.Çünkü Allahu Teâlâ hazretleri Kur'ân-ı Kerîm'de olacak olayları önceden bildiriyor. İşte misâli. Peygamber Efendimiz de bildiriyor! Onun misâli ne? Le tüftehanne'l-konsantiniyye… İşte misâli. Peygamber Efendimiz de bildiriyor!

Onun misâli ne?

Le tüftehanne'l-konsantiniyye…

Konstantin şehri, Konstantinopolis, İslâmbol… "İstanbul" bozuk bir kelimedir. Doğrusu: İslâmbol. Konstantin şehri, Konstantinopolis, İslâmbol…

"İstanbul" bozuk bir kelimedir. Doğrusu: İslâmbol.

Çünkü "Konstantinapol, Konstantin şehri" deyince; "Ne demek Konstantin şehri?.. İslâmpol!" demiş. Çünkü "Konstantinapol, Konstantin şehri" deyince;

"Ne demek Konstantin şehri?.. İslâmpol!" demiş.

Pol, "şehir" mânasına. Pol-palis, "şehir" demek. Konstantinapol, İslâmpol olmuş.Pol, "şehir" mânasına. Pol-palis, "şehir" demek.

Konstantinapol, İslâmpol olmuş.
Sonra bu İslâmpol, İslâmbol. Bizim köylerde hâlâ böyle geçer: "İslâmbol'a gitti." Sonra bu İslâmpol, İslâmbol. Bizim köylerde hâlâ böyle geçer: "İslâmbol'a gitti."

Ben de küçükken, onu köylünün galatı sanırdım.Ben de küçükken, onu köylünün galatı sanırdım. Duyardım, "İstanbul" demiyorlar da "İslâmbol" diyorlar. Ben onu "Bozuk söylüyorlar." sanıyordum. Duyardım, "İstanbul" demiyorlar da "İslâmbol" diyorlar. Ben onu "Bozuk söylüyorlar." sanıyordum. Meğer doğrusu oymuş da İstanbul uydurma, kayma, kelimenin bozulmasıymış. Meğer doğrusu oymuş da İstanbul uydurma, kayma, kelimenin bozulmasıymış.

Demek ki Peygamber Efendimiz de Allah'ın bildirmesiyle İstanbul'un fethedileceğini kavmine bildirdi. Demek ki Peygamber Efendimiz de Allah'ın bildirmesiyle İstanbul'un fethedileceğini kavmine bildirdi.

Daha başka neler bildirdi? Daha başka neler bildirdi?

Kureyş'in müşrikleri gelip Medine-i Münevvere'de müslümancıkları muhasara edipKureyş'in müşrikleri gelip Medine-i Münevvere'de müslümancıkları muhasara edip yok etmeye geldikleri sırada, hendek kazdıkları sırada; "Bu sıkıntılar geçecek.yok etmeye geldikleri sırada, hendek kazdıkları sırada;

"Bu sıkıntılar geçecek.
Siz İran'ın topraklarını da fethedeceksiniz, hâkim olacaksınız.Siz İran'ın topraklarını da fethedeceksiniz, hâkim olacaksınız. Bizans'ın topraklarına da hâkim olacaksınız." dedi. O nasıl oldu? Bizans'ın topraklarına da hâkim olacaksınız." dedi.

O nasıl oldu?

Hendeği kazarken kuyuları kolay kazdılar da bir yerde bir taş çıktı. O taşa kazma işletemediler. Dediler ki; Hendeği kazarken kuyuları kolay kazdılar da bir yerde bir taş çıktı. O taşa kazma işletemediler. Dediler ki;

"Yâ Resûlullah! Bir taş çıktı karşımıza ki baş edemiyoruz!" Peygamber Efendimiz kazmayı aldı."Yâ Resûlullah! Bir taş çıktı karşımıza ki baş edemiyoruz!"

Peygamber Efendimiz kazmayı aldı.
Besmeleyi çekti, bir vurdu; taştan büyük bir parça kopardı.Besmeleyi çekti, bir vurdu; taştan büyük bir parça kopardı. Ama o zaman büyük bir ışık, kıvılcım çıktı.Ama o zaman büyük bir ışık, kıvılcım çıktı. Ötekiler kıramazken Peygamber Efendimiz peygamberlik kuvvetiyle kırdı, parçaladı.Ötekiler kıramazken Peygamber Efendimiz peygamberlik kuvvetiyle kırdı, parçaladı. Büyük bir ışık çıktı. O zaman; Büyük bir ışık çıktı. O zaman;

"Bu ışığın altında İran'ın saraylarını gördüm. İran size fetholunacak!" dedi. "Bu ışığın altında İran'ın saraylarını gördüm. İran size fetholunacak!" dedi.

Bir daha vurdu, kayadan büyük bir parça daha kopardı! O zaman da bir kıvılcım çıktı. O zaman da; Bir daha vurdu, kayadan büyük bir parça daha kopardı! O zaman da bir kıvılcım çıktı. O zaman da;

"Bu kıvılcımda, ışığın aydınlatmasında Bizans'ın saraylarını da gördüm; oraları da alacaksınız!" dedi. "Bu kıvılcımda, ışığın aydınlatmasında Bizans'ın saraylarını da gördüm; oraları da alacaksınız!" dedi.

Müşrikler dediler ki; "Şunlara bak!Müşrikler dediler ki;

"Şunlara bak!
Düşmanları gelmiş, onların karşına yeke yek, teke tek çıkmaya güçleri yetmiyor daDüşmanları gelmiş, onların karşına yeke yek, teke tek çıkmaya güçleri yetmiyor da hendek kazıp arkasına saklanıyorlar.hendek kazıp arkasına saklanıyorlar. Bu kadar bir avuç zayıf insanlar; İran'ın, Bizans'ın topraklarını fethedeceklermiş…" Bu kadar bir avuç zayıf insanlar; İran'ın, Bizans'ın topraklarını fethedeceklermiş…"

Alay etmek istediler. Ama Cenâb-ı Hak İran'ın da Bizans'ın da topraklarınıAlay etmek istediler. Ama Cenâb-ı Hak İran'ın da Bizans'ın da topraklarını Peygamber Efendimiz'in bildirdiği üzere müslümanlara ihsan eyledi. Peygamber Efendimiz'in bildirdiği üzere müslümanlara ihsan eyledi.

İşte Peygamber Efendimiz, ashâbına bazılarının düşman olacağını Allah bildirdiği için diyor ki; İşte Peygamber Efendimiz, ashâbına bazılarının düşman olacağını Allah bildirdiği için diyor ki;

"Benim ashabıma sövenlere Allah lanet etsin!" "Benim ashabıma sövenlere Allah lanet etsin!"

Allah'ın laneti ne demek? Allah lanet ederse bir kavim ne olur? Mahvolur! Allah'ın laneti ne demek?

Allah lanet ederse bir kavim ne olur?

Mahvolur!

Laneti; "rahmetinden uzaklaşmak" demektir. Rahmetini çekecek, alacak.Laneti; "rahmetinden uzaklaşmak" demektir. Rahmetini çekecek, alacak. Rahmeti ile muamele etmeyecek, gazabıyla muamele edecek, demektir. Rahmeti ile muamele etmeyecek, gazabıyla muamele edecek, demektir.

Mesela kimler lanete uğramıştır? En başta iblis aleyhilla'ne lanete uğramıştır. Mesela kimler lanete uğramıştır?

En başta iblis aleyhilla'ne lanete uğramıştır.

Allah'ın lanet ettiği iflah olmaz! Allah'ın lanet ettiği iflah olmaz!

Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem Efendimiz böyle buyurduğu hâlde bazı insanlar çıkmıştır.Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem Efendimiz böyle buyurduğu hâlde bazı insanlar çıkmıştır. Hem de Peygamber Efendimiz tarafından methedileni, cennetle müjdelenenleri kötülemişlerdirHem de Peygamber Efendimiz tarafından methedileni, cennetle müjdelenenleri kötülemişlerdir ve sövmüşlerdir ve hâlâ sövmektedirler.ve sövmüşlerdir ve hâlâ sövmektedirler. Ebû Bekir Es-Sıddîk Efendimiz'e, Ömer el-Fâruk Efendimiz'e sövmektedirler! Neden? Ebû Bekir Es-Sıddîk Efendimiz'e, Ömer el-Fâruk Efendimiz'e sövmektedirler!

Neden?

İşte yaptıkları icraattan gıcık almışlar… Yahu Resûlullah mı daha iyi bilir yoksa siz mi?!.. İşte yaptıkları icraattan gıcık almışlar…

Yahu Resûlullah mı daha iyi bilir yoksa siz mi?!..

Sonra Peygamber Efendimiz "Ashabıma sövmeyin!" diyor. En bariz bir hata yapsa bile, farz edelim birisiSonra Peygamber Efendimiz "Ashabıma sövmeyin!" diyor. En bariz bir hata yapsa bile, farz edelim birisi hata yapsa bile Peygamber Efendimiz'in hatırına, "Sövmeyin." dedi diye sövmemesi lazım. hata yapsa bile Peygamber Efendimiz'in hatırına, "Sövmeyin." dedi diye sövmemesi lazım.

"Hadi seni affettim." Resûlullah; "Sövmeyin." dedi diye sövmemesi lazım. "Hadi seni affettim."

Resûlullah; "Sövmeyin." dedi diye sövmemesi lazım.

Minberde mihrapta kalkıp sövmüşlerdir, hâlâ sövenler vardır. Allah şaşırtmasın!Minberde mihrapta kalkıp sövmüşlerdir, hâlâ sövenler vardır. Allah şaşırtmasın! Hepimiz de başka konularda şaşırabiliriz, şeytan kandırabilir, nefis azdırabilir.Hepimiz de başka konularda şaşırabiliriz, şeytan kandırabilir, nefis azdırabilir. Dünyanın zevkli, şevkli işleri bizleri hatalı işler yapmaya yöneltebilir. Harama yöneltebilir.Dünyanın zevkli, şevkli işleri bizleri hatalı işler yapmaya yöneltebilir. Harama yöneltebilir. Cazip, kolay kazanç diye çalmak çırpmak, kandırmak, aldatmak suretiyle haramı almayı cazip göstertebilir. Cazip, kolay kazanç diye çalmak çırpmak, kandırmak, aldatmak suretiyle haramı almayı cazip göstertebilir.

Allah bizim yardımcımız olsun. Allah yanıltmasın, şaşırtmasın.Allah bizim yardımcımız olsun. Allah yanıltmasın, şaşırtmasın. Her işimizi rızasına uygun yapmaya muvaffak eylesin.Her işimizi rızasına uygun yapmaya muvaffak eylesin. Huzuruna, yüzü ak, alnı açık varmayı, sevdiği kul olmayı, cennetine girmeyi,Huzuruna, yüzü ak, alnı açık varmayı, sevdiği kul olmayı, cennetine girmeyi, cemâlini görmeyi, Rıdvan-ı Ekber'ine ermeyi nasip eylesin. Bu çok önemli; gerisi, hepsi hava civa! cemâlini görmeyi, Rıdvan-ı Ekber'ine ermeyi nasip eylesin. Bu çok önemli; gerisi, hepsi hava civa!

Leanallâhü azze ve celle fakîran tevâdaa li-ğaniyyinLeanallâhü azze ve celle fakîran tevâdaa li-ğaniyyin min ecli mâlihî men feala zâlike minhüm fukide sülüsâ dînihî. min ecli mâlihî men feala zâlike minhüm fukide sülüsâ dînihî.

Hadîs-i şerîf Ebû Zerr el-Gıfârî hazretleri radıyallahu anh'tan rivayet edilmiş.Hadîs-i şerîf Ebû Zerr el-Gıfârî hazretleri radıyallahu anh'tan rivayet edilmiş. Peygamber Efendimiz buyuruyor ki; Peygamber Efendimiz buyuruyor ki;

"Pek aziz ve pek celil, sonsuz izzet ve sonsuz celal sahibi Allahu Teâlâ hazretleri lanet etsin, lanet etti. "Pek aziz ve pek celil, sonsuz izzet ve sonsuz celal sahibi Allahu Teâlâ hazretleri lanet etsin, lanet etti. Leanallâhü azze ve celle fakîran tevâdaa li-ğaniyyin min ecli mâlihî. Bir fakire lanet eder kiLeanallâhü azze ve celle fakîran tevâdaa li-ğaniyyin min ecli mâlihî. Bir fakire lanet eder ki bir zengine malından dolayı tevazu gösterdi!" bir zengine malından dolayı tevazu gösterdi!"

"Bir zengine malından dolayı tevazu gösteren fakire Allah lanet etsin!"Bir zengine malından dolayı tevazu gösteren fakire Allah lanet etsin! Aziz ve celil olan Allah lanet etsin." Aziz ve celil olan Allah lanet etsin."

Men feala zâlike minhüm fukide sülüsâ dînihî. "Fakirlerden hangisi böyle yaparsa dininin üçte ikisi gider!" Men feala zâlike minhüm fukide sülüsâ dînihî. "Fakirlerden hangisi böyle yaparsa dininin üçte ikisi gider!"

Malından dolayı zengine tevazu gösteriyor;Malından dolayı zengine tevazu gösteriyor; İslâm'da böyle bir şey yok, zenginlik fakirlik ölçü değil; takvâ ölçü! İslâm'da böyle bir şey yok, zenginlik fakirlik ölçü değil; takvâ ölçü!

Zenginin malı helâldense hesabı var, haramdansa azabı var! Zenginin malı helâldense hesabı var, haramdansa azabı var!

Zengine; "Malını alacağım veya malını versin, bu mal sahibi canım,Zengine; "Malını alacağım veya malını versin, bu mal sahibi canım, şerefli, eşraftan, itibarlı adam…" diye itibar etmek, tevazu göstermek doğru olmuyor.şerefli, eşraftan, itibarlı adam…" diye itibar etmek, tevazu göstermek doğru olmuyor. Sakin duracak, sağlam duracak. Yamuk duyguların içine düşmeyecek.Sakin duracak, sağlam duracak. Yamuk duyguların içine düşmeyecek. Çünkü zengine malı veren Allah dilerse fakire de malı verir!Çünkü zengine malı veren Allah dilerse fakire de malı verir! Malı zenginden ummamak, Allah'tan ummak lazım. Malı zenginden ummamak, Allah'tan ummak lazım. Bir de zengin, kötü huylu bile olsa malından dolayı tevazu gösteriyor.Bir de zengin, kötü huylu bile olsa malından dolayı tevazu gösteriyor. Hâlbuki bu da doğru değil. Peygamber Efendimiz diyor ki; Hâlbuki bu da doğru değil. Peygamber Efendimiz diyor ki;

"Mütekebbire tekebbürle muamele etmek sadakadır!" Adam mütekebbir mi? "Mütekebbire tekebbürle muamele etmek sadakadır!"

Adam mütekebbir mi?

Sen onun tavrı gibi yapacaksın ki hizaya gelsin!Sen onun tavrı gibi yapacaksın ki hizaya gelsin! "Vay be…" desin, hatasını anlasın! İslâm'da mütekebbire yüz vermek de yok! "Vay be…" desin, hatasını anlasın! İslâm'da mütekebbire yüz vermek de yok!

Lekad ünzilet aleyye'l-leylete sûratün lehiye ahabbü ileyye mimmâ talaat aleyhi'ş-şemsüLekad ünzilet aleyye'l-leylete sûratün lehiye ahabbü ileyye mimmâ talaat aleyhi'ş-şemsü innâ fetahnâ leke fethan mübînâ. innâ fetahnâ leke fethan mübînâ.

Ahmed b. Hanbel, İmam Buhârî ve İmam Tirmizi;Ahmed b. Hanbel, İmam Buhârî ve İmam Tirmizi; Ömer radıyallahu anh'ten rivayet etmişler. Peygamber Efendimiz buyuruyor ki; Ömer radıyallahu anh'ten rivayet etmişler. Peygamber Efendimiz buyuruyor ki;

el-Leylete, "bu gece" demek. el-Leylete, "bu gece" demek.

Lekad ünzilet aleyye'l-leylete sûratün lehiye ahabbü ileyye mimmâ talaat aleyhi'ş-şemsü.Lekad ünzilet aleyye'l-leylete sûratün lehiye ahabbü ileyye mimmâ talaat aleyhi'ş-şemsü. "Bu gece bana bir sûre indirildi ki o sûre üzerine güneşin doğduğu yeryüzü zenginliklerinden, varlıklarından,"Bu gece bana bir sûre indirildi ki o sûre üzerine güneşin doğduğu yeryüzü zenginliklerinden, varlıklarından, mallarından mülklerinden şeksiz şüphesiz daha sevimlidir! Hepsinden daha tatlıdır, hoştur, sevimlidir!" mallarından mülklerinden şeksiz şüphesiz daha sevimlidir! Hepsinden daha tatlıdır, hoştur, sevimlidir!"

Hangi sûre? İnnâ fetahnâ leke fethan mübînâ. Fetih sûresi! Neden? Hangi sûre?

İnnâ fetahnâ leke fethan mübînâ.

Fetih sûresi!

Neden?

Çünkü müslümanların fütuhâta mazhar olacağını müjdeledi.Çünkü müslümanların fütuhâta mazhar olacağını müjdeledi. Hem de Kureyşliler azgınken kuvvetliyken umreye gelmek isteyen müslümanları Hem de Kureyşliler azgınken kuvvetliyken umreye gelmek isteyen müslümanları Hudeybiye'de karşılayıp da engelledikleri zaman! Hudeybiye'de karşılayıp da engelledikleri zaman!

O sûre; umre yapmalarına, getirdikleri kurbanları kesmelerine mâni oldukları zaman indi.O sûre; umre yapmalarına, getirdikleri kurbanları kesmelerine mâni oldukları zaman indi. Çok müjdeli bir sûre. Fütuhâtı vaad ediyor. O da deminki misallerin bir tanesi. Çok müjdeli bir sûre. Fütuhâtı vaad ediyor. O da deminki misallerin bir tanesi.

Allahu Teâlâ hazretleri fütuhâtı vaad etti.Allahu Teâlâ hazretleri fütuhâtı vaad etti. Müslümanlar Mekke'yi fethetti, Hayber'i fethetti. Müslümanlar daha nice fütuhâta mazhar oldular. Müslümanlar Mekke'yi fethetti, Hayber'i fethetti. Müslümanlar daha nice fütuhâta mazhar oldular.

İnnâ fetahnâ leke fethan mübînâ sûresinin önceden bildirmesi tahakkuk etti. İnnâ fetahnâ leke fethan mübînâ sûresinin önceden bildirmesi tahakkuk etti.

Bu sûre, Peygamber Efendimiz'in yanında bunca mertebesi olduğuna göre bunca sevgili olduğuna göre;Bu sûre, Peygamber Efendimiz'in yanında bunca mertebesi olduğuna göre bunca sevgili olduğuna göre; "Üzerine güneşin doğduğu her şeyden daha sevimlidir." demek ne demek? "Üzerine güneşin doğduğu her şeyden daha sevimlidir." demek ne demek?

Dünyadaki her şeyden daha sevimli, demek. Dünyada her şeyin üzerine güneş doğuyor.Dünyadaki her şeyden daha sevimli, demek.

Dünyada her şeyin üzerine güneş doğuyor.
Evler, köşkler, yalılar, dağlar, ovalar, bağlar bahçeler salkım salkım üzümler,Evler, köşkler, yalılar, dağlar, ovalar, bağlar bahçeler salkım salkım üzümler, kırmızı kırmızı elma ağaçlarının olduğu bahçeler, kavunlar karpuzlar, madenler, hayvanlar,kırmızı kırmızı elma ağaçlarının olduğu bahçeler, kavunlar karpuzlar, madenler, hayvanlar, kurtlar kuşlar, pınarlar, şelaleler, göller, göl kenarları vs. ne kadar güzel! kurtlar kuşlar, pınarlar, şelaleler, göller, göl kenarları vs. ne kadar güzel!

Fetih sûresi Peygamber Efendimiz'e daha sevgili geliyor! Fetih sûresi Peygamber Efendimiz'e daha sevgili geliyor!

Bundan çıkacak derslerden bir tanesi nedir? Bundan çıkacak derslerden bir tanesi nedir?

Mübarekler, şu Fetih sûresini okuyalım, ezberleyelim.Mübarekler, şu Fetih sûresini okuyalım, ezberleyelim. Madem Resûlullah Efendimiz o kadar seviyormuş; bu sûreyi iyice okuyup ezberlemeli, bellemeli. Madem Resûlullah Efendimiz o kadar seviyormuş; bu sûreyi iyice okuyup ezberlemeli, bellemeli. "Resûlullah'ın sevdiği sûredir." diye mânasını da takip etmeli. "Resûlullah'ın sevdiği sûredir." diye mânasını da takip etmeli.

Allahu Teâlâ hazretleri içimize Kur'an sevgisini yerleştirsin.Allahu Teâlâ hazretleri içimize Kur'an sevgisini yerleştirsin. Kur'ân-ı Kerîm'e iyice sarılmayı nasip etsin. Kur'ân-ı Kerîm'e iyice sarılmayı nasip etsin. Kur'ân-ı Kerîm'in mukabil sevgisine, şefaatine erip de âhirette şefaat-i Kur'an ile,Kur'ân-ı Kerîm'in mukabil sevgisine, şefaatine erip de âhirette şefaat-i Kur'an ile, Peygamber Efendimiz'in şefaatiyle cennetine bi-gayri hisab girmeyi nasip etsin. Peygamber Efendimiz'in şefaatiyle cennetine bi-gayri hisab girmeyi nasip etsin.

Eğer defter açılır da hesaba çekilirsek hapı yutarız!Eğer defter açılır da hesaba çekilirsek hapı yutarız! Defter açılmadan hesaba çekilmeden bi-gayri hisab Allah bizi cennetine soksun.Defter açılmadan hesaba çekilmeden bi-gayri hisab Allah bizi cennetine soksun. Yoksa yüzümüz çok kara, elimiz çok boş. Suçumuz, ihmalimiz çok fazla! Yoksa yüzümüz çok kara, elimiz çok boş. Suçumuz, ihmalimiz çok fazla!

Müslümanlar Allah yoluna gerektiği şekilde çalışmıyor. Çalışamıyoruz.Müslümanlar Allah yoluna gerektiği şekilde çalışmıyor. Çalışamıyoruz. Malımızı veremiyoruz, hizmeti yapamıyoruz. Allah bize afv u mağfiret eylesin.Malımızı veremiyoruz, hizmeti yapamıyoruz. Allah bize afv u mağfiret eylesin. Nasıl yapacaksa; hesapsız, doğrudan doğruya defter divan açmadan [mağfiret eylesin]. Nasıl yapacaksa; hesapsız, doğrudan doğruya defter divan açmadan [mağfiret eylesin].

Açarsa mahvoluruz, çok perişan oluruz. Rezil kepaze oluruz mahşer halkına! Açarsa mahvoluruz, çok perişan oluruz. Rezil kepaze oluruz mahşer halkına!

Örterek mağfiret ederek affederek cennetine girmeyi nasip eylesin.Örterek mağfiret ederek affederek cennetine girmeyi nasip eylesin. Dünyada sevdiği güzel huylara sahip, sevdiği güzel işleri yapan, Dünyada sevdiği güzel huylara sahip, sevdiği güzel işleri yapan, hayırlı bir müslüman olarak yaşadıktan sonra huzuruna tertemiz kullar olarak varmayı nasip etsin. hayırlı bir müslüman olarak yaşadıktan sonra huzuruna tertemiz kullar olarak varmayı nasip etsin.

el-Fâtiha! el-Fâtiha!

Konuşma Hakkında
Tema 1
Tema 2