Namaz Vakitleri

22 Cemâziye'l-Evvel 1446
24 Kasım 2024
İmsak
06:24
Güneş
07:54
Öğle
12:55
İkindi
15:24
Akşam
17:47
Yatsı
19:11
Detaylı Arama

Sevabı Yedi Yüz Kat Ameller (Sorular ve Cevaplar)

Prof. Dr. Mahmud Es'ad COŞAN

16 Ramazan 1414 / 27.02.1994

Açıklama

Hocamız, Gönül dostumuz, Mürebbi'miz Prof. Dr. Mahmud Es’ad COŞAN’ın Hadis sohbetlerini 5 aşamada özetleyebiliriz.

a. İskenderpaşa Camii Sohbetleri (1977-1997)

Mehmed Zâhid KOTKU Hz. görevli oldukları İskenderpaşa Camii’nde, her pazar günü ikindiden sonra bir saat, cuma günleri öğleden önce 45 dakika Râmûzü’l-Ehàdis’ten hadis okuyup izah ederdi. 1977 yılının ilkbaharından itibaren bu dersler Mahmud Es’ad COŞAN tarafından yapılır oldu.

COŞAN, o yıllarda Ankara’da oturuyordu. Her hafta sonu İstanbul’a geliyor, pazar günkü hadis dersini yapıp geri dönüyordu. Tatillerde ve müsait zamanlarında cuma namazından önce de sohbet ettiği olurdu. Önemli bir engel olmadıkça, bu böyle devam etti.

13 Kasım 1980’de Mehmed Zâhid KOTKU Hazretleri’nin vefatından sonra da İskenderpaşa’daki dersler aynen devam etti. Hac veya başka bir seyahat nedeniyle yurtdışında olduğu zamanların dışında önemli bir aksama olmadı. 1997 Mayısında yurtdışına çıkıncaya kadar bu böyle devam etti. İskenderpaşa’daki son sohbeti 4 Mayıs 1997 pazar günü oldu.
COŞAN, derse besmele ve hamdele ile başlardı. Arkasından, “Kitapların en efdali Allah’ın kitabıdır, yolların en faziletlisi Peygamber (s.a.s.)’in yoludur. Sonradan uydurulan şeyler bid’attir. Her bid’at dalâlettir. Her dalâlet ve dalâlet sahibi cehenneme gider.” anlamındaki Arapça giriş cümlelerini söylerdi. Sonra, sıradaki ilk hadisin Arapça metnini okurdu.

Ondan sonra okunan kitap hakkında kısa bilgi verir; hadislerin okunmasına ve izahına geçmeden önce, başta Peygamber (s.a.s.) Efendimiz olmak üzere cümle enbiyânın, evliyânın, sülehànın; sâdât ve meşâyih-i kiramın ruhları için; kitabın müellifinin ve bu kitabın içindeki hadis-i şeriflerin bizlere kadar ulaşmasında emeği geçmiş olan ulemânın, râvilerin ruhları için; caminin bânisi İskender Paşa’nın ruhu için; bu hadis-i şerifleri dinlemek üzere oraya gelmiş olan kimselerin ahirete irtihal etmiş olan cümle yakınlarının ruhları için ve Mehmed Zahid KOTKU Hazretleri’nin ruhu için, bir Fâtiha, üç İhlâs-ı Şerif okunmasını isterdi.

Daha sonra, sıradaki hadis-i şerifin Arapça metnini okuyup, kelime kelime izahına geçerdi. Konuyla ilgili ayet-i kerimeler ve diğer hadis-i şeriflerle meseleyi bir güzel açıklardı. Sade ve anlaşılır bir Türkçe kullanırdı. Konunun iyi anlaşılması için misaller, hatıralar anlatır; şiirlere, Farsça ve Arapça beyitlere yer verirdi.

COŞAN, ilk yıllarda her sohbette 8-10 hadis-i şerif okuyup izah ederdi, sohbet süresi bir saati geçmezdi. Son yıllarda bu sayı 3’e kadar düşmüş, izah için daha çok vakit ayrılmış, sohbet süresi bir saati biraz aşmaya başlamıştı.

Sohbetin sonunda mutlaka Hatm-i Hàcegân yaptırırdı. Bazen, intisab etmek isteyenler için zikir dersi tarifi yapardı. Eğer vakit müsaitse, küçük notlarla soru gönderenlerin sorularına cevap verirdi.

Sohbetlere öncelikle gençler, öğrenciler, okumuş kimseler gelirlerdi. Fakat her yaştan ve her kesimden insana rastlamak mümkündü. Zamanla ilgi arttığı için, caminin etrafındaki evler satın alınarak cami genişletilmiş; hanımların ve erkeklerin sohbetleri takip edebilmesi için mekânlar yapılmıştır.

İskenderpaşa Camii’ndeki sohbetler, ilk yıllardan beri teyp kasetlerine kayıt edilmiştir. 1987’den sonra görüntülü video kayıtları yapılmıştır.

b. Ankara Özelif Camii Sohbetleri (1982-1996)

COŞAN, Mehmed Zâhid KOTKU Hz. vefat edip, irşad görevi kendisine intikal ettikten sonra, Ankara’da da hadis dersleri başlattı (1982). İlk önce çarşamba günleri evinin yanındaki Muradiye Camii’nde, daha sonra perşembe akşamları Özelif Camii’nde hadis dersi yapmaya başladı. Bir ara cumartesi günleri yapıldı. Emekli olup da Ankara’dan ayrıldıkları 1987 yılına kadar bu dersler devam etti. 1987’den sonra ise, her ayın ilk perşembe akşamı Ankara’ya gelip, bu hadis derslerini ayda bir yapmaya devam etti.

c. Sapanca Sohbetleri (1987-1989)

COŞAN emekli olduktan sonra Sapanca’ya yerleşmiştir. Orada oturdukları yıllarda (1987-1989), evinin yakınındaki Yüzevler Camii’nde cumartesi günleri, ikindiden sonra Muhtâru’l-Ehàdîs isimli kitaptan hadis dersleri yapmıştır.

Muhtâru’l-Ehâdîs kitabı muteber hadis kitaplarından seçilmiş ve ilk harflerine göre alfabetik olarak sıralanmış bin dört yüz kadar hadis ihtivâ etmektedir. Mısırlı alim Seyyid Ahmed el-Hâşimî (1878-1943) tarafından hazırlanmıştır. Türkçe’ye muhtelif tercümeleri yapılmıştır.

d. Anadolu’da Sohbetler

COŞAN, Türkiye’de bulunduğu 1980-1997 yılları arasında sık sık Anadolu’da seyahatler yaparlardı. Gittikleri illerde, uygun camilerde, halka açık hadis dersleri yapmıştır. Eskişehir, Bursa, İzmir, Antalya, Adapazarı, Konya, Edirne gibi illerde sohbetler yapılmış hadis sohbetleri mevcuttur.

e. Ev Sohbetleri
Doğum, ölüm, düğün, sünnet vs. gibi sebeplerle ziyaret ettiği evlerde; kahvaltı vs. gibi sebeplerle ziyaret ettiği öğrenci evlerinde mutlaka yarım saat - 45 dakika civarında bir hadis sohbeti yaparlardı.

Oğul, oğul babasını rüyada kafasını kesmiş görmüş. Bunun sebebi nedir, tabiri nedir, diye soruyor. Bu babasına karşı bir iyi evlatlık | gibi konu başlıkları içeren dini sohbet.

Sevabı Yedi Yüz Kat Ameller (Sorular ve Cevaplar)

Prof. Dr. Mahmud Es'ad COŞAN

16 Ramazan 1414 / 27.02.1994

Açıklama

Hocamız, Gönül dostumuz, Mürebbi'miz Prof. Dr. Mahmud Es’ad COŞAN’ın Hadis sohbetlerini 5 aşamada özetleyebiliriz.

a. İskenderpaşa Camii Sohbetleri (1977-1997)

Mehmed Zâhid KOTKU Hz. görevli oldukları İskenderpaşa Camii’nde, her pazar günü ikindiden sonra bir saat, cuma günleri öğleden önce 45 dakika Râmûzü’l-Ehàdis’ten hadis okuyup izah ederdi. 1977 yılının ilkbaharından itibaren bu dersler Mahmud Es’ad COŞAN tarafından yapılır oldu.

COŞAN, o yıllarda Ankara’da oturuyordu. Her hafta sonu İstanbul’a geliyor, pazar günkü hadis dersini yapıp geri dönüyordu. Tatillerde ve müsait zamanlarında cuma namazından önce de sohbet ettiği olurdu. Önemli bir engel olmadıkça, bu böyle devam etti.

13 Kasım 1980’de Mehmed Zâhid KOTKU Hazretleri’nin vefatından sonra da İskenderpaşa’daki dersler aynen devam etti. Hac veya başka bir seyahat nedeniyle yurtdışında olduğu zamanların dışında önemli bir aksama olmadı. 1997 Mayısında yurtdışına çıkıncaya kadar bu böyle devam etti. İskenderpaşa’daki son sohbeti 4 Mayıs 1997 pazar günü oldu.
COŞAN, derse besmele ve hamdele ile başlardı. Arkasından, “Kitapların en efdali Allah’ın kitabıdır, yolların en faziletlisi Peygamber (s.a.s.)’in yoludur. Sonradan uydurulan şeyler bid’attir. Her bid’at dalâlettir. Her dalâlet ve dalâlet sahibi cehenneme gider.” anlamındaki Arapça giriş cümlelerini söylerdi. Sonra, sıradaki ilk hadisin Arapça metnini okurdu.

Ondan sonra okunan kitap hakkında kısa bilgi verir; hadislerin okunmasına ve izahına geçmeden önce, başta Peygamber (s.a.s.) Efendimiz olmak üzere cümle enbiyânın, evliyânın, sülehànın; sâdât ve meşâyih-i kiramın ruhları için; kitabın müellifinin ve bu kitabın içindeki hadis-i şeriflerin bizlere kadar ulaşmasında emeği geçmiş olan ulemânın, râvilerin ruhları için; caminin bânisi İskender Paşa’nın ruhu için; bu hadis-i şerifleri dinlemek üzere oraya gelmiş olan kimselerin ahirete irtihal etmiş olan cümle yakınlarının ruhları için ve Mehmed Zahid KOTKU Hazretleri’nin ruhu için, bir Fâtiha, üç İhlâs-ı Şerif okunmasını isterdi.

Daha sonra, sıradaki hadis-i şerifin Arapça metnini okuyup, kelime kelime izahına geçerdi. Konuyla ilgili ayet-i kerimeler ve diğer hadis-i şeriflerle meseleyi bir güzel açıklardı. Sade ve anlaşılır bir Türkçe kullanırdı. Konunun iyi anlaşılması için misaller, hatıralar anlatır; şiirlere, Farsça ve Arapça beyitlere yer verirdi.

COŞAN, ilk yıllarda her sohbette 8-10 hadis-i şerif okuyup izah ederdi, sohbet süresi bir saati geçmezdi. Son yıllarda bu sayı 3’e kadar düşmüş, izah için daha çok vakit ayrılmış, sohbet süresi bir saati biraz aşmaya başlamıştı.

Sohbetin sonunda mutlaka Hatm-i Hàcegân yaptırırdı. Bazen, intisab etmek isteyenler için zikir dersi tarifi yapardı. Eğer vakit müsaitse, küçük notlarla soru gönderenlerin sorularına cevap verirdi.

Sohbetlere öncelikle gençler, öğrenciler, okumuş kimseler gelirlerdi. Fakat her yaştan ve her kesimden insana rastlamak mümkündü. Zamanla ilgi arttığı için, caminin etrafındaki evler satın alınarak cami genişletilmiş; hanımların ve erkeklerin sohbetleri takip edebilmesi için mekânlar yapılmıştır.

İskenderpaşa Camii’ndeki sohbetler, ilk yıllardan beri teyp kasetlerine kayıt edilmiştir. 1987’den sonra görüntülü video kayıtları yapılmıştır.

b. Ankara Özelif Camii Sohbetleri (1982-1996)

COŞAN, Mehmed Zâhid KOTKU Hz. vefat edip, irşad görevi kendisine intikal ettikten sonra, Ankara’da da hadis dersleri başlattı (1982). İlk önce çarşamba günleri evinin yanındaki Muradiye Camii’nde, daha sonra perşembe akşamları Özelif Camii’nde hadis dersi yapmaya başladı. Bir ara cumartesi günleri yapıldı. Emekli olup da Ankara’dan ayrıldıkları 1987 yılına kadar bu dersler devam etti. 1987’den sonra ise, her ayın ilk perşembe akşamı Ankara’ya gelip, bu hadis derslerini ayda bir yapmaya devam etti.

c. Sapanca Sohbetleri (1987-1989)

COŞAN emekli olduktan sonra Sapanca’ya yerleşmiştir. Orada oturdukları yıllarda (1987-1989), evinin yakınındaki Yüzevler Camii’nde cumartesi günleri, ikindiden sonra Muhtâru’l-Ehàdîs isimli kitaptan hadis dersleri yapmıştır.

Muhtâru’l-Ehâdîs kitabı muteber hadis kitaplarından seçilmiş ve ilk harflerine göre alfabetik olarak sıralanmış bin dört yüz kadar hadis ihtivâ etmektedir. Mısırlı alim Seyyid Ahmed el-Hâşimî (1878-1943) tarafından hazırlanmıştır. Türkçe’ye muhtelif tercümeleri yapılmıştır.

d. Anadolu’da Sohbetler

COŞAN, Türkiye’de bulunduğu 1980-1997 yılları arasında sık sık Anadolu’da seyahatler yaparlardı. Gittikleri illerde, uygun camilerde, halka açık hadis dersleri yapmıştır. Eskişehir, Bursa, İzmir, Antalya, Adapazarı, Konya, Edirne gibi illerde sohbetler yapılmış hadis sohbetleri mevcuttur.

e. Ev Sohbetleri
Doğum, ölüm, düğün, sünnet vs. gibi sebeplerle ziyaret ettiği evlerde; kahvaltı vs. gibi sebeplerle ziyaret ettiği öğrenci evlerinde mutlaka yarım saat - 45 dakika civarında bir hadis sohbeti yaparlardı.

Oğul, oğul babasını rüyada kafasını kesmiş görmüş. Bunun sebebi nedir, tabiri nedir, diye soruyor. Bu babasına karşı bir iyi evlatlık | gibi konu başlıkları içeren dini sohbet.

Konuşma Metni

Oğul, oğul babasını rüyada kafasını kesmiş görmüş.Oğul, oğul babasını rüyada kafasını kesmiş görmüş. Bunun sebebi nedir, tabiri nedir, diye soruyor. Bunun sebebi nedir, tabiri nedir, diye soruyor.

Bu babasına karşı bir iyi evlatlık yapması gerektiğini gösteriyor. Bu babasına karşı bir iyi evlatlık yapması gerektiğini gösteriyor.

Babasını insan keser mi? Babasını insan keser mi?

Kesmez amma babası ölmüş ona hayır hasenât, hatim vesaire bir şeyler yapması lazım.Kesmez amma babası ölmüş ona hayır hasenât, hatim vesaire bir şeyler yapması lazım. Onu üzmemesi lazım. Onun ruhunu şâd edecek ibadetler taatler, hayırlar yapması lazım.Onu üzmemesi lazım. Onun ruhunu şâd edecek ibadetler taatler, hayırlar yapması lazım. Öyle şeyler yapmasına işaret. Yapmadığını gösteriyor gibi bu. Allâhu a'lem.Öyle şeyler yapmasına işaret. Yapmadığını gösteriyor gibi bu. Allâhu a'lem. Babası için hayır hasenât yapsın, durumu müsaitse hacca gidiversin, umre yapıversin,Babası için hayır hasenât yapsın, durumu müsaitse hacca gidiversin, umre yapıversin, sadaka versin, hatim indirsin vesaire ile böyle babasının ruhunu şâd etmeye çalışsın. sadaka versin, hatim indirsin vesaire ile böyle babasının ruhunu şâd etmeye çalışsın.

İmsak vaktinde ezanın sonuna kadar yemek caiz midir? İmsak vaktinde ezanın sonuna kadar yemek caiz midir?

Hayır. Ezanla beraber biter. Zaten orucun vakti bitti… Hayır. Ezanla beraber biter. Zaten orucun vakti bitti… Yani, yemenin vakti bitti, oruç başladı. Sabahın vakti girdiği için ezan okunuyor.Yani, yemenin vakti bitti, oruç başladı. Sabahın vakti girdiği için ezan okunuyor. Binaenaleyh, orada kesmek lazım. Zaten eskiden bir ihtiyat bölümü vardı.Binaenaleyh, orada kesmek lazım. Zaten eskiden bir ihtiyat bölümü vardı. Onu zaten kaldırdılar, tehlikeli hududa dayadılar.Onu zaten kaldırdılar, tehlikeli hududa dayadılar. Benim tavsiyem, mümkünse 10-15 dakika önceden sofradan kalkın, ağzınızı çalkalayın.Benim tavsiyem, mümkünse 10-15 dakika önceden sofradan kalkın, ağzınızı çalkalayın. Ezan okunduğu zaman orucunuz zedelenmesin. Ezan okunduğu zaman orucunuz zedelenmesin.

Bazıları oruca bir gün önce başlamışlar. Doğru değildir.Bazıları oruca bir gün önce başlamışlar. Doğru değildir. Kesin olarak doğru değildir çünkü bu işi takip eden bu işin mütehassısı olan bir kimseyim, iyi biliyorum.Kesin olarak doğru değildir çünkü bu işi takip eden bu işin mütehassısı olan bir kimseyim, iyi biliyorum. Ukalalık etmesinler. Yalan yanlış işler yapmasınlar.Ukalalık etmesinler. Yalan yanlış işler yapmasınlar. Hilalden anlamayan insanlar işleri karıştırmasınlar. Yani bir gün önce katiyen değil.Hilalden anlamayan insanlar işleri karıştırmasınlar. Yani bir gün önce katiyen değil. Yani bir gün önce oruç tutma… Tutanlar yanlış.Yani bir gün önce oruç tutma… Tutanlar yanlış. "Hilâli gördük." diyorlarsa aptallıklarından geçmiş ayın sabahleyin gördükleri hilâlini görmüşlerdir. "Hilâli gördük." diyorlarsa aptallıklarından geçmiş ayın sabahleyin gördükleri hilâlini görmüşlerdir. Onu şey sanıyorlardır. Sabah görülen hilâl Şaban ayının son günlerinin hilâlidir.Onu şey sanıyorlardır. Sabah görülen hilâl Şaban ayının son günlerinin hilâlidir. O hilâl görülmez. Bu bizim başladığımız zamandan önce olması mümkün değildir.O hilâl görülmez. Bu bizim başladığımız zamandan önce olması mümkün değildir. Bunu kesin olarak söylüyorum. Yanlış işler yapmasınlar.Bunu kesin olarak söylüyorum. Yanlış işler yapmasınlar. Kim yapmışsa da ona yaptığı işin yanlış olduğunu kesin olarak söylesinler.Kim yapmışsa da ona yaptığı işin yanlış olduğunu kesin olarak söylesinler. Üniversite profesörü olarak, bu işi bilen insan olarak söylüyorum. Üniversite profesörü olarak, bu işi bilen insan olarak söylüyorum.

Allah hepinizden razı olsun. es-Selâmü aleyküm ve rahmetullahi ve berakâtühû. Allah hepinizden razı olsun.

es-Selâmü aleyküm ve rahmetullahi ve berakâtühû.

Konuşma Hakkında
Tema 1
Tema 2