Namaz Vakitleri

27 Zilhicce 1445
03 Temmuz 2024
İmsak
03:30
Güneş
05:29
Öğle
13:13
İkindi
17:13
Akşam
20:47
Yatsı
22:37
Detaylı Arama

Komşuluk ve Arkadaşlık Hakları (Sorular ve Cevaplar)

Prof. Dr. Mahmud Es'ad COŞAN

15 Rebîü'l-Evvel 1408 / 07.11.1987

Açıklama

Hocamız, Gönül dostumuz, Mürebbi'miz Prof. Dr. Mahmud Es’ad COŞAN’ın 1980 sonrası sohbetlerine ek olarak başka bir uygulama daha başlatıldı. Problemi olanlar, herhangi bir konuda sıkıntısı olanlar, meselelerini yazılı olarak hocamıza gönderiyorlardı. Hocamız onları birer birer okuyor, her birisi için gerekli cevapları, açıklamaları, nasihatleri yapıyor, tavsiyelerde bulunuyordu.

Prof. Dr. Mahmud Es’ad COŞAN hocamızın sohbetlerine katılanlar, katlanmış kâğıt parçalarının elden ele, kürsüye doğru taşındığını ve bir zaman sonra bunların kürsüde küçük tepecikler oluşturduklarını görmüşlerdir.

Konuşma Metni

Yemekten sonra topluca dua etmek bid'at olduğunu söylüyorlar ne dersiniz? Yemekten sonra topluca dua etmek bid'at olduğunu söylüyorlar ne dersiniz?

Önce topluca duayı düşünelim. Topluca dua Peygamber Efendimiz'in zamanında da yapılmıştır.Önce topluca duayı düşünelim. Topluca dua Peygamber Efendimiz'in zamanında da yapılmıştır. Topluca dua yağmur duası, namazlardan sonra yapılan dua, Topluca dua yağmur duası, namazlardan sonra yapılan dua, kunut duası gibi şekillerle topluca yapılmıştır. Duanın topluca yapılması olduğuna görekunut duası gibi şekillerle topluca yapılmıştır. Duanın topluca yapılması olduğuna göre yemekten sonra da yapılması haydi haydi -bir kere akıl mantık şey yapıyor ki- bir mahsur değildir.yemekten sonra da yapılması haydi haydi -bir kere akıl mantık şey yapıyor ki- bir mahsur değildir. Yemeği herkes yiyor beraberce dua ediliyor;Yemeği herkes yiyor beraberce dua ediliyor; şurada Kur'ân-ı Kerîm'i okuyoruz beraberce duasını yapıyoruz. şurada Kur'ân-ı Kerîm'i okuyoruz beraberce duasını yapıyoruz. Bunun gibi yemek yedikten sonra da beraberce duasının yapılması bid'at olmaz. Bunun gibi yemek yedikten sonra da beraberce duasının yapılması bid'at olmaz. Millet bid'atı adam akıllı karıştırmaya başladı; o bid'attır bu bid'attır, o bid'attır bu bid'attır.Millet bid'atı adam akıllı karıştırmaya başladı; o bid'attır bu bid'attır, o bid'attır bu bid'attır. Mesleği her şeye bid'at diye isnat etmek olan bir sınıf türedi diyeceğim adeta.Mesleği her şeye bid'at diye isnat etmek olan bir sınıf türedi diyeceğim adeta. O bid'at bu bid'at diyorlar ama dini bilgileri tam değil. O bid'at bu bid'at diyorlar ama dini bilgileri tam değil.

Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem Efendimiz yemeğin arkasından dua etti,Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem Efendimiz yemeğin arkasından dua etti, yemeğin arkasından dua etmek sünnettir.yemeğin arkasından dua etmek sünnettir. Kalabalık bir grup içinde dua edildiği zaman da birisi dua eder, ötekiler âmin derler. Kalabalık bir grup içinde dua edildiği zaman da birisi dua eder, ötekiler âmin derler. Bunu namazda bile yapıyoruz. Fatiha'yı okuyoruz içinde dua var.Bunu namazda bile yapıyoruz. Fatiha'yı okuyoruz içinde dua var. İhdina's-sırâta'l-müstakîme sırâtallezîne en'amte 'aleyhim ğayri'l-mağdûbi 'aleyhim vele'd-dâllîn.İhdina's-sırâta'l-müstakîme sırâtallezîne en'amte 'aleyhim ğayri'l-mağdûbi 'aleyhim vele'd-dâllîn. Hepimiz âmin diyoruz, namazda bile var bu. Hepimiz âmin diyoruz, namazda bile var bu.

Onun için bu gibi şeyleri çok ihtiyatlı karşılasın kardeşlerimiz,Onun için bu gibi şeyleri çok ihtiyatlı karşılasın kardeşlerimiz, olur olmaz şeye şey yapmasınlar [inanmasınlar].olur olmaz şeye şey yapmasınlar [inanmasınlar]. Bid'at; dinde aslı esası olmayan dini rayından çıkartacak, dinin öğretilerini bozacak olan şeylerdir.Bid'at; dinde aslı esası olmayan dini rayından çıkartacak, dinin öğretilerini bozacak olan şeylerdir. Bozmayacak olan şeylere bid'at demezler.Bozmayacak olan şeylere bid'at demezler. Yemekte Peygamber Efendimiz böyle dua etti, bid'at değildir. Yemekte Peygamber Efendimiz böyle dua etti, bid'at değildir.

Namazdan sonra devamlı olarak musafaha yapılınca Namazdan sonra devamlı olarak musafaha yapılınca Râfızîler'e benzemek olduğu için bid'at olduğunu söylüyorlar ne dersiniz? Râfızîler'e benzemek olduğu için bid'at olduğunu söylüyorlar ne dersiniz?

Râfızîler'e benzemek değil. Peygamber Efendimiz'in zamanında sahâbe-i kirâmın Râfızîler'e benzemek değil. Peygamber Efendimiz'in zamanında sahâbe-i kirâmın birbirine musâfaha etmesini Efendimiz emretmiştir, tavsiye etmiştir, sünnettir.birbirine musâfaha etmesini Efendimiz emretmiştir, tavsiye etmiştir, sünnettir. İki kişi elini tutup da şöyle tutacak yalnız, Avrupalılar böyle tutuyorlar elleriİki kişi elini tutup da şöyle tutacak yalnız, Avrupalılar böyle tutuyorlar elleri müslümanlar böyle tutarlar.müslümanlar böyle tutarlar. Şekil olarak müslümanın musâfahası Avrupalıların gibi değildir;Şekil olarak müslümanın musâfahası Avrupalıların gibi değildir; baş parmakları kavrayarak karşılıklı yapılır musâfaha. baş parmakları kavrayarak karşılıklı yapılır musâfaha.

Peygamber Efendimiz musâhafayı tavsiye ediyor. "Musâfaha ediniz içinizdeki ters duygular geçsin.Peygamber Efendimiz musâhafayı tavsiye ediyor. "Musâfaha ediniz içinizdeki ters duygular geçsin. Musâfaha ediniz birbirinize muhabbetiniz artsın." diye tavsiyeleri vardır.Musâfaha ediniz birbirinize muhabbetiniz artsın." diye tavsiyeleri vardır. Musâfaha normal bir şeydir. Fakat, "Nasılsın iyi misin?" diye sevdiği insanların birbirlerineMusâfaha normal bir şeydir. Fakat, "Nasılsın iyi misin?" diye sevdiği insanların birbirlerine musafaha etmesinden ayrı olarak camiden çıktıktan sonra her namazın arkasındanmusafaha etmesinden ayrı olarak camiden çıktıktan sonra her namazın arkasından -ben de bir iki yerde rastladım, namaz bitiyor, birisi kenara diziliyor,-ben de bir iki yerde rastladım, namaz bitiyor, birisi kenara diziliyor, ötekisi geliyor ötekisi geliyor ötekisi geliyor- mecburi bir merasim edası vermek yanlış.ötekisi geliyor ötekisi geliyor ötekisi geliyor- mecburi bir merasim edası vermek yanlış. Namazın rüknüymüş, esasıymış, vazgeçilmez şartıymış gibiNamazın rüknüymüş, esasıymış, vazgeçilmez şartıymış gibi ille ona bir merasim edası vermek doğru olmuyor, o güzel değil.ille ona bir merasim edası vermek doğru olmuyor, o güzel değil. Ama İslâm'da musâfaha etmek var.Ama İslâm'da musâfaha etmek var. Râfızîler'in bu nesine benzediğine de sarih değil öyle bir şey yok,Râfızîler'in bu nesine benzediğine de sarih değil öyle bir şey yok, Râfızîler'in öyle bir şeyini bilmiyorum ben, onlara benzemek gibi bir durum olmuyor. Râfızîler'in öyle bir şeyini bilmiyorum ben, onlara benzemek gibi bir durum olmuyor.

Şimdi burada birisinin musâfaha ettiği zaman ötekisinin de arkadaşın olduğundan bırakmak istemeyinceŞimdi burada birisinin musâfaha ettiği zaman ötekisinin de arkadaşın olduğundan bırakmak istemeyince sırayla hepsiyle musâfaha etmiş oluyorsun, normal bir şey.sırayla hepsiyle musâfaha etmiş oluyorsun, normal bir şey. Musâfaha edilince günahlar dökülüyor, muhabbet artıyor.Musâfaha edilince günahlar dökülüyor, muhabbet artıyor. Yalnız bilinmeli ki bu mecburi bir şey değil, bazen yapılsa olur bazen yapılmasa olur, kâfi. Yalnız bilinmeli ki bu mecburi bir şey değil, bazen yapılsa olur bazen yapılmasa olur, kâfi.

İslâm'da evlat edinmenin, üvey evlat edinmenin hükmü nedir? İslâm'da evlat edinmenin, üvey evlat edinmenin hükmü nedir?

Bu evlat edinme İslâm'a göre hakîki bir şey olmuyor.Bu evlat edinme İslâm'a göre hakîki bir şey olmuyor. İslâmî bakımdan yetişkin bir kimseyse namahremlik kalkmıyor, edinilmiş olan kimseye miras düşmüyor.İslâmî bakımdan yetişkin bir kimseyse namahremlik kalkmıyor, edinilmiş olan kimseye miras düşmüyor. Böyle bir evlat edinmenin bugün kanunlarda söylenilen tarzda, tamam artık bu benim oğlum oldu.Böyle bir evlat edinmenin bugün kanunlarda söylenilen tarzda, tamam artık bu benim oğlum oldu. Kadın onun yanında açık gezme durumu veyahut bey gidip de o onunla yalnız kalma durumu olamaz.Kadın onun yanında açık gezme durumu veyahut bey gidip de o onunla yalnız kalma durumu olamaz. Miras da hak etmiyor. Ama nüfusuna geçirttirirse bu yeni hukukta,Miras da hak etmiyor. Ama nüfusuna geçirttirirse bu yeni hukukta, yeni kanunlara göre miras alıyor ama İslâmi bakımdan olmuyor o.yeni kanunlara göre miras alıyor ama İslâmi bakımdan olmuyor o. Birkaç defa misal ile buna benzer şeylerle karşılaştık. İslâm da böyle bir şey yok.Birkaç defa misal ile buna benzer şeylerle karşılaştık. İslâm da böyle bir şey yok. İslâm dini bunu kabul etmiyor, caiz görmüyor. İslâm dini bunu kabul etmiyor, caiz görmüyor.

Allah hepinizden razı olsun. Dünya ve âhiretin hayırlarına erdirsin. Allah hepinizden razı olsun. Dünya ve âhiretin hayırlarına erdirsin.

Fâtiha-i şerîfe meâl besmele. Fâtiha-i şerîfe meâl besmele.

Konuşma Hakkında
Tema 1
Tema 2