Namaz Vakitleri

22 Cemâziye'l-Evvel 1446
24 Kasım 2024
İmsak
06:24
Güneş
07:54
Öğle
12:55
İkindi
15:24
Akşam
17:47
Yatsı
19:11
Detaylı Arama

Peygamber Efendimizin Sevdiği Şeyler (Sorular ve Cevaplar)

Prof. Dr. Mahmud Es'ad COŞAN

10 Cemâziye'l-Âhir 1410 / 07.01.1990

Açıklama

Hocamız, Gönül dostumuz, Mürebbi'miz Prof. Dr. Mahmud Es’ad COŞAN’ın Hadis sohbetlerini 5 aşamada özetleyebiliriz.

a. İskenderpaşa Camii Sohbetleri (1977-1997)

Mehmed Zâhid KOTKU Hz. görevli oldukları İskenderpaşa Camii’nde, her pazar günü ikindiden sonra bir saat, cuma günleri öğleden önce 45 dakika Râmûzü’l-Ehàdis’ten hadis okuyup izah ederdi. 1977 yılının ilkbaharından itibaren bu dersler Mahmud Es’ad COŞAN tarafından yapılır oldu.

COŞAN, o yıllarda Ankara’da oturuyordu. Her hafta sonu İstanbul’a geliyor, pazar günkü hadis dersini yapıp geri dönüyordu. Tatillerde ve müsait zamanlarında cuma namazından önce de sohbet ettiği olurdu. Önemli bir engel olmadıkça, bu böyle devam etti.

13 Kasım 1980’de Mehmed Zâhid KOTKU Hazretleri’nin vefatından sonra da İskenderpaşa’daki dersler aynen devam etti. Hac veya başka bir seyahat nedeniyle yurtdışında olduğu zamanların dışında önemli bir aksama olmadı. 1997 Mayısında yurtdışına çıkıncaya kadar bu böyle devam etti. İskenderpaşa’daki son sohbeti 4 Mayıs 1997 pazar günü oldu.
COŞAN, derse besmele ve hamdele ile başlardı. Arkasından, “Kitapların en efdali Allah’ın kitabıdır, yolların en faziletlisi Peygamber (s.a.s.)’in yoludur. Sonradan uydurulan şeyler bid’attir. Her bid’at dalâlettir. Her dalâlet ve dalâlet sahibi cehenneme gider.” anlamındaki Arapça giriş cümlelerini söylerdi. Sonra, sıradaki ilk hadisin Arapça metnini okurdu.

Ondan sonra okunan kitap hakkında kısa bilgi verir; hadislerin okunmasına ve izahına geçmeden önce, başta Peygamber (s.a.s.) Efendimiz olmak üzere cümle enbiyânın, evliyânın, sülehànın; sâdât ve meşâyih-i kiramın ruhları için; kitabın müellifinin ve bu kitabın içindeki hadis-i şeriflerin bizlere kadar ulaşmasında emeği geçmiş olan ulemânın, râvilerin ruhları için; caminin bânisi İskender Paşa’nın ruhu için; bu hadis-i şerifleri dinlemek üzere oraya gelmiş olan kimselerin ahirete irtihal etmiş olan cümle yakınlarının ruhları için ve Mehmed Zahid KOTKU Hazretleri’nin ruhu için, bir Fâtiha, üç İhlâs-ı Şerif okunmasını isterdi.

Daha sonra, sıradaki hadis-i şerifin Arapça metnini okuyup, kelime kelime izahına geçerdi. Konuyla ilgili ayet-i kerimeler ve diğer hadis-i şeriflerle meseleyi bir güzel açıklardı. Sade ve anlaşılır bir Türkçe kullanırdı. Konunun iyi anlaşılması için misaller, hatıralar anlatır; şiirlere, Farsça ve Arapça beyitlere yer verirdi.

COŞAN, ilk yıllarda her sohbette 8-10 hadis-i şerif okuyup izah ederdi, sohbet süresi bir saati geçmezdi. Son yıllarda bu sayı 3’e kadar düşmüş, izah için daha çok vakit ayrılmış, sohbet süresi bir saati biraz aşmaya başlamıştı.

Sohbetin sonunda mutlaka Hatm-i Hàcegân yaptırırdı. Bazen, intisab etmek isteyenler için zikir dersi tarifi yapardı. Eğer vakit müsaitse, küçük notlarla soru gönderenlerin sorularına cevap verirdi.

Sohbetlere öncelikle gençler, öğrenciler, okumuş kimseler gelirlerdi. Fakat her yaştan ve her kesimden insana rastlamak mümkündü. Zamanla ilgi arttığı için, caminin etrafındaki evler satın alınarak cami genişletilmiş; hanımların ve erkeklerin sohbetleri takip edebilmesi için mekânlar yapılmıştır.

İskenderpaşa Camii’ndeki sohbetler, ilk yıllardan beri teyp kasetlerine kayıt edilmiştir. 1987’den sonra görüntülü video kayıtları yapılmıştır.

b. Ankara Özelif Camii Sohbetleri (1982-1996)

COŞAN, Mehmed Zâhid KOTKU Hz. vefat edip, irşad görevi kendisine intikal ettikten sonra, Ankara’da da hadis dersleri başlattı (1982). İlk önce çarşamba günleri evinin yanındaki Muradiye Camii’nde, daha sonra perşembe akşamları Özelif Camii’nde hadis dersi yapmaya başladı. Bir ara cumartesi günleri yapıldı. Emekli olup da Ankara’dan ayrıldıkları 1987 yılına kadar bu dersler devam etti. 1987’den sonra ise, her ayın ilk perşembe akşamı Ankara’ya gelip, bu hadis derslerini ayda bir yapmaya devam etti.

c. Sapanca Sohbetleri (1987-1989)

COŞAN emekli olduktan sonra Sapanca’ya yerleşmiştir. Orada oturdukları yıllarda (1987-1989), evinin yakınındaki Yüzevler Camii’nde cumartesi günleri, ikindiden sonra Muhtâru’l-Ehàdîs isimli kitaptan hadis dersleri yapmıştır.

Muhtâru’l-Ehâdîs kitabı muteber hadis kitaplarından seçilmiş ve ilk harflerine göre alfabetik olarak sıralanmış bin dört yüz kadar hadis ihtivâ etmektedir. Mısırlı alim Seyyid Ahmed el-Hâşimî (1878-1943) tarafından hazırlanmıştır. Türkçe’ye muhtelif tercümeleri yapılmıştır.

d. Anadolu’da Sohbetler

COŞAN, Türkiye’de bulunduğu 1980-1997 yılları arasında sık sık Anadolu’da seyahatler yaparlardı. Gittikleri illerde, uygun camilerde, halka açık hadis dersleri yapmıştır. Eskişehir, Bursa, İzmir, Antalya, Adapazarı, Konya, Edirne gibi illerde sohbetler yapılmış hadis sohbetleri mevcuttur.

e. Ev Sohbetleri
Doğum, ölüm, düğün, sünnet vs. gibi sebeplerle ziyaret ettiği evlerde; kahvaltı vs. gibi sebeplerle ziyaret ettiği öğrenci evlerinde mutlaka yarım saat - 45 dakika civarında bir hadis sohbeti yaparlardı.

Hanımlar bölümünde bazı hanımlar ders esnasında sergi açıp satış yapıyorlarmış. Hem yer sıkışıklığına sebep | gibi konu başlıkları içeren dini sohbet.

Peygamber Efendimizin Sevdiği Şeyler (Sorular ve Cevaplar)

Prof. Dr. Mahmud Es'ad COŞAN

10 Cemâziye'l-Âhir 1410 / 07.01.1990

Açıklama

Hocamız, Gönül dostumuz, Mürebbi'miz Prof. Dr. Mahmud Es’ad COŞAN’ın Hadis sohbetlerini 5 aşamada özetleyebiliriz.

a. İskenderpaşa Camii Sohbetleri (1977-1997)

Mehmed Zâhid KOTKU Hz. görevli oldukları İskenderpaşa Camii’nde, her pazar günü ikindiden sonra bir saat, cuma günleri öğleden önce 45 dakika Râmûzü’l-Ehàdis’ten hadis okuyup izah ederdi. 1977 yılının ilkbaharından itibaren bu dersler Mahmud Es’ad COŞAN tarafından yapılır oldu.

COŞAN, o yıllarda Ankara’da oturuyordu. Her hafta sonu İstanbul’a geliyor, pazar günkü hadis dersini yapıp geri dönüyordu. Tatillerde ve müsait zamanlarında cuma namazından önce de sohbet ettiği olurdu. Önemli bir engel olmadıkça, bu böyle devam etti.

13 Kasım 1980’de Mehmed Zâhid KOTKU Hazretleri’nin vefatından sonra da İskenderpaşa’daki dersler aynen devam etti. Hac veya başka bir seyahat nedeniyle yurtdışında olduğu zamanların dışında önemli bir aksama olmadı. 1997 Mayısında yurtdışına çıkıncaya kadar bu böyle devam etti. İskenderpaşa’daki son sohbeti 4 Mayıs 1997 pazar günü oldu.
COŞAN, derse besmele ve hamdele ile başlardı. Arkasından, “Kitapların en efdali Allah’ın kitabıdır, yolların en faziletlisi Peygamber (s.a.s.)’in yoludur. Sonradan uydurulan şeyler bid’attir. Her bid’at dalâlettir. Her dalâlet ve dalâlet sahibi cehenneme gider.” anlamındaki Arapça giriş cümlelerini söylerdi. Sonra, sıradaki ilk hadisin Arapça metnini okurdu.

Ondan sonra okunan kitap hakkında kısa bilgi verir; hadislerin okunmasına ve izahına geçmeden önce, başta Peygamber (s.a.s.) Efendimiz olmak üzere cümle enbiyânın, evliyânın, sülehànın; sâdât ve meşâyih-i kiramın ruhları için; kitabın müellifinin ve bu kitabın içindeki hadis-i şeriflerin bizlere kadar ulaşmasında emeği geçmiş olan ulemânın, râvilerin ruhları için; caminin bânisi İskender Paşa’nın ruhu için; bu hadis-i şerifleri dinlemek üzere oraya gelmiş olan kimselerin ahirete irtihal etmiş olan cümle yakınlarının ruhları için ve Mehmed Zahid KOTKU Hazretleri’nin ruhu için, bir Fâtiha, üç İhlâs-ı Şerif okunmasını isterdi.

Daha sonra, sıradaki hadis-i şerifin Arapça metnini okuyup, kelime kelime izahına geçerdi. Konuyla ilgili ayet-i kerimeler ve diğer hadis-i şeriflerle meseleyi bir güzel açıklardı. Sade ve anlaşılır bir Türkçe kullanırdı. Konunun iyi anlaşılması için misaller, hatıralar anlatır; şiirlere, Farsça ve Arapça beyitlere yer verirdi.

COŞAN, ilk yıllarda her sohbette 8-10 hadis-i şerif okuyup izah ederdi, sohbet süresi bir saati geçmezdi. Son yıllarda bu sayı 3’e kadar düşmüş, izah için daha çok vakit ayrılmış, sohbet süresi bir saati biraz aşmaya başlamıştı.

Sohbetin sonunda mutlaka Hatm-i Hàcegân yaptırırdı. Bazen, intisab etmek isteyenler için zikir dersi tarifi yapardı. Eğer vakit müsaitse, küçük notlarla soru gönderenlerin sorularına cevap verirdi.

Sohbetlere öncelikle gençler, öğrenciler, okumuş kimseler gelirlerdi. Fakat her yaştan ve her kesimden insana rastlamak mümkündü. Zamanla ilgi arttığı için, caminin etrafındaki evler satın alınarak cami genişletilmiş; hanımların ve erkeklerin sohbetleri takip edebilmesi için mekânlar yapılmıştır.

İskenderpaşa Camii’ndeki sohbetler, ilk yıllardan beri teyp kasetlerine kayıt edilmiştir. 1987’den sonra görüntülü video kayıtları yapılmıştır.

b. Ankara Özelif Camii Sohbetleri (1982-1996)

COŞAN, Mehmed Zâhid KOTKU Hz. vefat edip, irşad görevi kendisine intikal ettikten sonra, Ankara’da da hadis dersleri başlattı (1982). İlk önce çarşamba günleri evinin yanındaki Muradiye Camii’nde, daha sonra perşembe akşamları Özelif Camii’nde hadis dersi yapmaya başladı. Bir ara cumartesi günleri yapıldı. Emekli olup da Ankara’dan ayrıldıkları 1987 yılına kadar bu dersler devam etti. 1987’den sonra ise, her ayın ilk perşembe akşamı Ankara’ya gelip, bu hadis derslerini ayda bir yapmaya devam etti.

c. Sapanca Sohbetleri (1987-1989)

COŞAN emekli olduktan sonra Sapanca’ya yerleşmiştir. Orada oturdukları yıllarda (1987-1989), evinin yakınındaki Yüzevler Camii’nde cumartesi günleri, ikindiden sonra Muhtâru’l-Ehàdîs isimli kitaptan hadis dersleri yapmıştır.

Muhtâru’l-Ehâdîs kitabı muteber hadis kitaplarından seçilmiş ve ilk harflerine göre alfabetik olarak sıralanmış bin dört yüz kadar hadis ihtivâ etmektedir. Mısırlı alim Seyyid Ahmed el-Hâşimî (1878-1943) tarafından hazırlanmıştır. Türkçe’ye muhtelif tercümeleri yapılmıştır.

d. Anadolu’da Sohbetler

COŞAN, Türkiye’de bulunduğu 1980-1997 yılları arasında sık sık Anadolu’da seyahatler yaparlardı. Gittikleri illerde, uygun camilerde, halka açık hadis dersleri yapmıştır. Eskişehir, Bursa, İzmir, Antalya, Adapazarı, Konya, Edirne gibi illerde sohbetler yapılmış hadis sohbetleri mevcuttur.

e. Ev Sohbetleri
Doğum, ölüm, düğün, sünnet vs. gibi sebeplerle ziyaret ettiği evlerde; kahvaltı vs. gibi sebeplerle ziyaret ettiği öğrenci evlerinde mutlaka yarım saat - 45 dakika civarında bir hadis sohbeti yaparlardı.

Hanımlar bölümünde bazı hanımlar ders esnasında sergi açıp satış yapıyorlarmış. Hem yer sıkışıklığına sebep | gibi konu başlıkları içeren dini sohbet.

Konuşma Metni

Soru: Hanımlar bölümünde bazı hanımlar ders esnasında sergi açıp satış yapıyorlarmış.Soru: Hanımlar bölümünde bazı hanımlar ders esnasında sergi açıp satış yapıyorlarmış. Hem yer sıkışıklığına sebep oluyor hem de alışveriş esnasında gürültü olduğu için dersin Hem yer sıkışıklığına sebep oluyor hem de alışveriş esnasında gürültü olduğu için dersin dinlenmesi engelleniyormuş. Pazarda sergi açan kişilerin de hep buraya alıştığı her hafta gelipdinlenmesi engelleniyormuş. Pazarda sergi açan kişilerin de hep buraya alıştığı her hafta gelip sergi açtıkları söyleniyor. İlgilenilmesini rica ediyoruz. sergi açtıkları söyleniyor. İlgilenilmesini rica ediyoruz.

Cevap: Muhterem kardeşlerim! Cevap: Muhterem kardeşlerim!

Cami içinde alışveriş olmaz. Cami ibadethânedir. Peygamber Efendimiz'in zamanında birisi geldi; Cami içinde alışveriş olmaz. Cami ibadethânedir. Peygamber Efendimiz'in zamanında birisi geldi;

"Ey cemaat! Devemi kaybettim, göreniniz var mı?" dedi. Peygamber Efendimiz; "Ey cemaat! Devemi kaybettim, göreniniz var mı?" dedi. Peygamber Efendimiz;

"Allah sana deveni buldurmasın!" dedi. "Allah sana deveni buldurmasın!" dedi.

Cami kayıbın ilan yeri değildir, kazanç yeri değildir, satış yeri değildir. İbadetten başka bir şeyinCami kayıbın ilan yeri değildir, kazanç yeri değildir, satış yeri değildir. İbadetten başka bir şeyin yapılması uygun olmaz. Ancak itikâftaki insanlar yatıp yemek filan yiyebilirler. yapılması uygun olmaz. Ancak itikâftaki insanlar yatıp yemek filan yiyebilirler. Aksi takdirde caminin âdâbına saygı göstermek lazım. Aksi takdirde caminin âdâbına saygı göstermek lazım.

Camiye gelirken süslü ziynetli, temiz pak gelmek lazım. Pabucuna ayağına dikkat etmesi lazım. Camiye gelirken süslü ziynetli, temiz pak gelmek lazım. Pabucuna ayağına dikkat etmesi lazım.

Camide bu satış işi uygun değildir. Bunu hem satanlar yapmasınlar hem de kimse almasın kiCamide bu satış işi uygun değildir. Bunu hem satanlar yapmasınlar hem de kimse almasın ki günaha girmesinler. Camileri pazar yeri olmaktan çıkaralım. Avlu var, dış kapı var. günaha girmesinler. Camileri pazar yeri olmaktan çıkaralım. Avlu var, dış kapı var. Birisi bir şey satmak istiyorsa ticaretini başka yerde yapsın ama caminin içi ibadet yeridir. Olmaz! Birisi bir şey satmak istiyorsa ticaretini başka yerde yapsın ama caminin içi ibadet yeridir. Olmaz! Hele vaaz esnasında hiç olmaz. İnsan cuma hutbesi esnasında konuşsa cumanın sevabı gider.Hele vaaz esnasında hiç olmaz. İnsan cuma hutbesi esnasında konuşsa cumanın sevabı gider. Bir kimse konuşan insana "sus" dese, onun da sevabı gider çünkü o da bir çeşit konuşma oluyor. Bir kimse konuşan insana "sus" dese, onun da sevabı gider çünkü o da bir çeşit konuşma oluyor. O bakımdan ibadetin, caminin kıymetini bilmek lazım. Değerine, hürmetine riayet etmek lazım. O bakımdan ibadetin, caminin kıymetini bilmek lazım. Değerine, hürmetine riayet etmek lazım. Çok yanlış bir şey! Bu kadınlar nasıl yapmışlarsa yapmışlar. Bir daha yaptırılmasın.Çok yanlış bir şey! Bu kadınlar nasıl yapmışlarsa yapmışlar. Bir daha yaptırılmasın. Eğer bir alım satım meselesi varsa caminin dışında olsun. Caminin içinde, hele hele ders esnasında, Eğer bir alım satım meselesi varsa caminin dışında olsun. Caminin içinde, hele hele ders esnasında, vaaz esnasında olmaz, hiç uygun bir şey değil. vaaz esnasında olmaz, hiç uygun bir şey değil.

Soru: Bir oyun varmış, gazete dağıtıyormuş. Kadınlar da bu oyunu oynuyorlarmış. Soru: Bir oyun varmış, gazete dağıtıyormuş. Kadınlar da bu oyunu oynuyorlarmış.

Cevap: Nasıl bir oyun olduğunu, ne olduğunu bilmiyorum. Bu çeşit şeyler para karşılığında olursaCevap: Nasıl bir oyun olduğunu, ne olduğunu bilmiyorum. Bu çeşit şeyler para karşılığında olursa tam kumara girerler, öteki tarzda olursa lehviyat, eğlence babına girerler. Bunlar uygun olmayantam kumara girerler, öteki tarzda olursa lehviyat, eğlence babına girerler. Bunlar uygun olmayan şeyler oluyor, bu hususlarda dikkatli olsunlar. İnsanın ne güzel meşguliyetleri var. Aziz ömür, ne güzel şeyler oluyor, bu hususlarda dikkatli olsunlar. İnsanın ne güzel meşguliyetleri var. Aziz ömür, ne güzel ne sevaplı şeylerle geçirilebilir. İlimle, irfanla güzel şekillerde geçirmeye gayret etsinler. ne sevaplı şeylerle geçirilebilir. İlimle, irfanla güzel şekillerde geçirmeye gayret etsinler.

Allah cümlemizi yolunda daim etsin. Allah cümlemizi yolunda daim etsin.

el-Fâtiha. el-Fâtiha.

Konuşma Hakkında
Tema 1
Tema 2