Namaz Vakitleri
İstanbul
9 Zilka'de 1445
17 Mayıs 2024
İmsak
03:51
Güneş
05:38
Öğle
13:05
İkindi
17:01
Akşam
20:23
Yatsı
22:02
Detaylı Arama

Şakîk-i Belhî Hazretleri (1) (Sorular ve Cevaplar)

Prof. Dr. Mahmud Es'ad COŞAN

30 Recep 1413 / 23.01.1993
İstanbul

Açıklama

Hocamız, Gönül dostumuz, Mürebbi'miz Prof. Dr. Mahmud Es'ad COŞAN Tabakatus Sufiyye sohbetlerine Mustafa Selâmi Efendi Tekkesi’nde başlamıştır (02. 12. 1991).
Tabakàtü’s-Sùfiyye, Sülemî’nin ilk sûfilerden yüz tanesinin hayatını ve sözlerini kaydettiği eseridir.

Fudayl ibn-i Iyad hakkındadır. Daha sonraki yıllarda, İstanbul’un Anadolu yakasında muhtelif camilerde yapılmıştır.

Sohbetlerin amacını şöyle açıklıyordu: “Bizler de karınca kararınca takvâ yolunda, Rabbimizin rızası yolunda yürüyen insanlar olduğumuzdan, “Bu yolun bizden önceki büyükleri, selef-i sàlihînimiz neler söylemişler, onların nasihatlerinden istifade edelim; nasıl yaşamışlar, hayatları bize örnek olsun!” diye, tasavvuf aleminin büyüklerinin hayatlarını okumayı; sözlerini dinleyip, belleyip mûcebince amel etmeyi düşünerek; Türkçesi bulunmayan bir eser olsun, kaynak olsun, ana eser olsun; böylece yaptığımız çalışma da yapılmamış bir çalışma olarak, yeni bir çalışma olsun diye düşündüğümüz için; 412 hicrî, 1021 milâdî tarihinde, yâni yıllarında vefat etmiş olan, Nişâpurlu Ebû Abdurrahman es Sülemî Hazretleri’nin, tasavvuf ilminde kaynak olan, ana eser olan, müracaat kitabı olan Tabakàtü’s Sùfiyye’sini okumaya başladık.

Bu sohbetler Cumartesi akşamları yapılıyordu ve bir saat kadar sürüyordu. Hoca efendi seyahatte olduğu zamanlar sohbete ara veriliyor, İstanbul’da oldukları zaman devam ediyordu. 7 Mayıs 1997 günü yurtdışına çıkıncaya kadar devam etti. Fudayl ibn-i Iyad’dan başlayıp, sırayla her seferinde birkaç sayfa okuyup izah ederek sohbetlerini sürdürüyordu. 26 Ekim 1996 günü yaptığı son Tabakàtü’s-Sûfiyye sohbetinde, Ebû Osman el-Hîrî’nin 29. sözüne kadar gelmişti.

Sohbetlerde, önce o gün izah edilecek sözlerin Arapça metinleri okunuyor, kısaca anlamı veriliyor; sonra râvîler hakkında dipnotlardan bilgiler veriliyordu. Sözler izah edilip açıklanıyordu. Sohbetin sonunda da, çıkartılacak dersler anlatılıyor ve günümüzde neler yapmamız gerektiği hakkında tavsiyelerde bulunuluyordu.

Konuşma Metni

Rabıta-ı Mürşid yapılınca müridin mürşidin gönlündeki nurla nurlanması hali,Rabıta-ı Mürşid yapılınca müridin mürşidin gönlündeki nurla nurlanması hali, gönüller arasında bir bağlantı.gönüller arasında bir bağlantı. Yani bu rabıtayı yaptığınız zaman bazı güzel haller görüyoruz. Yani bu rabıtayı yaptığınız zaman bazı güzel haller görüyoruz. Bu rahmani midir yoksa ihtiyatla mı karşılayalım diye endişesini dile getiriyor. Bu rahmani midir yoksa ihtiyatla mı karşılayalım diye endişesini dile getiriyor.

Allah yanıltmasın, şaşırtmasın, şımartmasın, şımarınca insan makamından düşer,Allah yanıltmasın, şaşırtmasın, şımartmasın, şımarınca insan makamından düşer, geriye kalır, cezaya uğrar onun için şımarmanın bir faydası yok, her şeyi Allah veriyor,geriye kalır, cezaya uğrar onun için şımarmanın bir faydası yok, her şeyi Allah veriyor, Allah verdikten sonra kulun övünecek bir şeyi kalmıyor.Allah verdikten sonra kulun övünecek bir şeyi kalmıyor. O bakımdan tevazu ile şey yapmalı, hayırdır inşallah. Allah iki cihanda aziz eylesin. O bakımdan tevazu ile şey yapmalı, hayırdır inşallah. Allah iki cihanda aziz eylesin.

Talebenin hocasının karşısında bağdaş kurarak oturması edebe aykırı mıdır? Talebenin hocasının karşısında bağdaş kurarak oturması edebe aykırı mıdır?

Mümkün olduğu kadar tabi derli toplu oturması uygun olur,Mümkün olduğu kadar tabi derli toplu oturması uygun olur, Kübrevi tarikatı mensupları bağdaş kurarak zikir yaparlarmış,Kübrevi tarikatı mensupları bağdaş kurarak zikir yaparlarmış, onların o zikri öyle yapmalarının sebebi Hazreti Ömer radıyallahuanhın havfullahonların o zikri öyle yapmalarının sebebi Hazreti Ömer radıyallahuanhın havfullah ve haşyetullahtan yerine çöküp kalmasına ittibâen ve imtisâlen olduğu söylenir.ve haşyetullahtan yerine çöküp kalmasına ittibâen ve imtisâlen olduğu söylenir. Niyete göre değişiyor, hastalık sebebiyle insan ayağını uzatamıyor, kıvıramıyor,Niyete göre değişiyor, hastalık sebebiyle insan ayağını uzatamıyor, kıvıramıyor, romatizma oluyor, şiddetli ağrı saplanıyor.romatizma oluyor, şiddetli ağrı saplanıyor. Mazeret olmadığı zaman edebe riayet eden edebinin mükâfatını görür, Mazeret olmadığı zaman edebe riayet eden edebinin mükâfatını görür, hocamızın cennet mekân hocasının karşısına gittiği zaman bir diz çöker otururmuş, hocamızın cennet mekân hocasının karşısına gittiği zaman bir diz çöker otururmuş, kıpırdanmadan meclisin sonuna kadar dururmuş diye öyle anlatırlar, kıpırdanmadan meclisin sonuna kadar dururmuş diye öyle anlatırlar, öyle duyardık, mümkün olduğu kadar edebe riayet etmeye çalışmalı. öyle duyardık, mümkün olduğu kadar edebe riayet etmeye çalışmalı.

Hazreti Mehdi hakkında bilgi verir misiniz, hadislerde ismi belirtilmiş midir? Hazreti Mehdi hakkında bilgi verir misiniz, hadislerde ismi belirtilmiş midir?

Tabi bu konuda hadisler vardır ve bu hadisleri toplayan kitaplar vardır Tabi bu konuda hadisler vardır ve bu hadisleri toplayan kitaplar vardır ve bu kitaplardan bazısı büyük Hanefi âlimlerinden büyük âlimler tarafından yazılmıştır. ve bu kitaplardan bazısı büyük Hanefi âlimlerinden büyük âlimler tarafından yazılmıştır. Türkçe 'ye de tercüme edilmiştir.Türkçe 'ye de tercüme edilmiştir. Birkaç tanesi ismi ismine uyacak Peygamber Efendimiz'in yani Muhammed olacak,Birkaç tanesi ismi ismine uyacak Peygamber Efendimiz'in yani Muhammed olacak, Muhammed Mehdi'dir yani. Muhammed Mehdi'dir yani. O kitapları okur, daha teferruatlı bilgi sahibi olabilirsiniz,O kitapları okur, daha teferruatlı bilgi sahibi olabilirsiniz, Allah hepinizden razı olsun, gününüz geceniz hayırlı olsun, Allah hepinizden razı olsun, gününüz geceniz hayırlı olsun, Allah tevfikini refik etsin, yolunda daim eylesin. Allah tevfikini refik etsin, yolunda daim eylesin.

Esselamu aleyküm verahmetullah Esselamu aleyküm verahmetullah

Konuşma Hakkında
Tema 1
Tema 2